کد خبر: 080503167840
آموزشروزنامهمدیرکل پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش:

دستورالعمل ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع به زودی ابلاغ می‌شود

بنا به گفته مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش، دستورالعمل ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع به زودی ابلاغ خواهد شد.

به گزارش عصراقتصاد، سیدمجتبی هاشمی در نشست با خبرنگاران با بیان اینکه پروژه مهر برنامه سالیانه است گفت: این پروژه راهبری و نظارتی است و در طول سال تحصیلی اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه در فصل تابستان این پروژه به صورت یک اولویت شکل می‌گیرد افزود: باید بدانیم در ۷۳۴ منطقه آموزش و پرورش از نظر آماده‌سازی برای مهر چه اتفاقاتی در حوزه‌های مختلف سخت‌ و نرم‌افزاری رخ می‌دهد.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ثبت نام مدارس بخشی از پروژه مهر است‌ ادامه داد: ۹ کارگروه تشکیل شده و هر کارگروه وظایف مشخصی را بر عهده دارد؛ بخش مهمی از فرآیندها باید قبل از شروع سال تحصیلی انجام شود.

هاشمی با بیان اینکه فضای فیزیکی یکی از مهمترین پروژه‌های مهر است گفت: این بخش با مدیریت حوزه نوسازی مدارس انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه کارهای خوبی در سال‌های گذشته انجام شده است افزود: برای مهرماه امسال ۱۴۹۱ پروژه آموزشی و پرورشی جدید تعریف کرده‌ایم که شامل ۶۸۶۰ کلاس درس و یک میلیون و ۶۶ هزار و ۸۶۱ مترمربع است که در مهرماه تقدیم دانش‌آموزان می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه بحث تولید و توزیع کتب درسی یکی دیگر از پروژه‌های مهم است گفت: ثبت و سفارش و توزیع کتب درسی کار بسیار بزرگی است.

وی با بیان اینکه ۱۵۵ میلیون و ۹۹۷ هزار و ۲۶۵ جلد کتاب درسی برای سال تحصیلی آینده سفارش چاپ داده می‌شود افزود: ۷۶.۴۵ درصد تاکنون ثبت سفارش انجام شده است.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دستورالعمل ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع به زودی ابلاغ خواهد شد، ادامه داد: در حوزه نظارت بر ثبت‌نام مسائل مرتبط با آن قواعد و مقرراتی دارد که پس از ابلاغ این قواعد سامانه‌ای وجود دارد که کار از طریق آن اجرایی می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه امسال ثبت‌نام میان پایه‌ها پس از اعلام نتایج در پایه‌ بالاتر انجام شد گفت: با این کار از ۱۲ میلیون رفت و آمد والدین جلوگیری شد.

وی با بیان اینکه نظارت‌ها به‌صورت ستادی نیست بلکه به‌صورت منطقه‌ای و پایین‌تر انجام می‌شود افزود: در ۸ استان‌ بزرگ، نمایندگانی به عنوان نماینده وزیر ابلاغ گرفته‌اند تا کار در حوزه‌های مختلف به خوبی پیش رود.

مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بخشی از نظارت‌ها به صورت میدانی است ادامه داد: گزارش‌های مردمی در حوزه ارزیابی عملکرد رسیدگی می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه هرگونه دریافت وجه هنگام ثبت‌نام در مدارس دولتی ممنوع است اظهار کرد: تاکنون ۴۲۰۰ شکایت در سامانه وزارت آموزش و پرورش ثبت شده است که بیشترین شکایت در حوزه ثبت‌نام بحث دریافت وجه و محدوده‌بندی جغرافیایی بوده است.

کاهش ۱۱۰ هزار نفری دانش‌آموز در پایه اول

طریفی حسینى، معاونت آموزش ابتدایى آموزش و پرورش نیز در این نشست گفت: پیش بینی می‌شود حدود یک میلیون و ۴٩۵ هزار نفر ثبت نام در پایه اول داشته باشیم که نسبت به آمار پیش بینی شده حدود ۱۱۰ هزار نفر کاهش ثبت نام در پایه اول را شاهد هستیم.

او افزود: ٨ میلیون و ١٨۴ هزار دانش آموز ثبت نام قطعى آنها انجام شده که نسبت به سال گذشته در این تاریخ حدود ٨٠ درصد ثبت نام پایه اول انجام شده است.

طریفی حسینی تصریح کرد: کلاس بندی حدود ٩٠ درصد دانش آموزان انجام شده و مى توان گفت از پیک کار کلاس بندى دانش آموزان عبور کردیم و وارد سازماندهى معلمان شده ایم.

وی خاطرنشان کرد: اولویت در حال حاضر سازماندهى معلمان و توانمند سازى آنها در دوره ابتدایى است.حدود نیمی از معلمانی که در ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ در پایه اول مشغول تدریس بودند، الان به پایه دوم همراه دانش آموزان منتقل می شوند و این رویه تا پایه سوم ادامه خواهد داشت.

طریفی حسینی در خصوص توانمند سازی معلمان گفت: بخش مهمی از دوره های توانمندسازی در تابستان برگزار می‌شود و ممکن است تا مهر ماه ادامه پیدا کند.

معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش در ادامه نشست به موضوع آماده سازی فیزیکی مدارس اشاره کرد.

وی در حاشیه نشست در پاسخ به سوال آمار و اطلاعات بازماندگان از تحصیل در دوره ابتدایی گفت: در خصوص بازماندگان از تحصیل طبق بررسی های انجام شده باید گفت برخی در سن تحصیل در دوره ابتدایی یعنی ۶ تا ۱۲ سال ممکن است مهاجرت کنند، همین طور ممکن است کودک دارای معلولیت شدید باشد و برخی نیز با یک سال تاخیر ثبت نام می کنند. اگر این تعداد کودکان را از آمار بازماندگان کم کنیم تعداد بازماندگان از تحصیل اندک خواهد شد. تقریبا ۱۵۰ هزار نفر جامانده از تحصیل داریم.

وی ادامه داد: ما همه توان خود را برای فراهم کردن شرایط آموزش به کار گرفته ایم، چه بسا که در حال حاضر ۳۷۰ مدرسه تک دانش آموزه و ۱۰ هزار مدرسه با کمتر از ده نفر جمعیت داریم که همچنان به کار خود ادامه می دهند.

هاشمی، مدیر کل ارزیابی عملکرد آموزش و پروش در خصوص پروژه مهر توضیح داد: هماهنگی های لازم در قالب پروژه مهر صورت گرفته است. با توجه به این که این برنامه هر ساله است و بخش های مختلف وظایف خود را می‌شناسند، بخشنامه های مرتبط به آن به عنوان بخش نامه پایدار شناخته می شود.

وی افزود: فرآیند های اجرایی پروژه مهر ذیل کار گروه های ۹ گانه تعریف شده و هر کار گروه وظایف خاص را بر عهده دارند. برای پیشبرد این فرآیند با استان ها نیز هماهنگی های لازم را داریم.

وی اذعان کرد: پروژه مهر باید پویا و مبتنی بر مشارکت باشد و صرفا نمی توان بر اساس داشته های آموزش و پرورش مدارس را پیش برد.

او درباره نظارت بر ثبت نام گفت: امسال برای نیم پایه ها با درج نمره قبولی، فرآیند ثبت نام آنها در پایه بعد در همان مدرسه انجام شد که این موضوع از رفت و آمد حدود ۱۲ میلیون والدین جلوگیری می کند.

هاشمی در ادامه به فرآیند ثبت کتب درسی دانش آموزان اشاره کرد و گفت: ۷۶.۴۵ درصد ثبت سفارش کتاب انجام شده و مابقی بر اساس ثبت نام ادامه پیدا خواهد کرد. به طور کلی باید گفت نسبت به سال گذشته هم فرایند ثبت نام و هم ثبت کتب درسی جلوتر است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا