کد خبر: 080503167852
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیبورسروزنامه

سرکوب قیمت تمام شد؟

دلار دو روزه 1000 تومان و قیمت هر سکه یک هفته ای یک میلیون 450 هزار تومان گران شد در مقابل قرمزی بورس بیشتر شد!

مهران ابراهیمیان

از روز شنبه تاکنون قیمت دلار آزاد بیش از هزار تومان و قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار بیش از ۲۸ هزار تومان افزایش یافته و در مقابل بازار رقیب آنها یعنی بورس روز گذشته با ریزش سنگین ۲۹ هزار و ۲۲۰ واحد مواجه شد.

این در حالی است که ارز نیمایی هم روز روند روزانه اما آرام صعودی خود را طی کرد و به ۴۳ هزار ۷۰۰ تومان رسید. رقمی که از ابتدای سال حدود ۳۶۰۰ تومان بالا رفته است.

به گزارش عصر اقتصاد به نظر می رسد سرکوب قیمت ها به منظور کارنامه سازی در دولت بالاخره پایان یافت و انگشت مسئولان از روی قیمت های اصلی و نمادهای وضعیت اقتصاد که در دو ماه اخیر گذاشته شده بود؛ برداشته شد. رویه ای که معمولا با تغییر دولت ها دستکم در دو دوره قبلی نیز تکرار شده است.

کارشناسان بر این باورند که روند افزایش قیمت ها با توجه به بلاتکلیفی چند ماهه اول امسال و انتظارات تورمی و تعیین تکلیف دولت بازار های مالی را برای مدتی تحت شعاع قرار خواهد. اما روند صعودی دو روز گذشته بعد از دستاورد سازی برای کنترل قیمت دو – سه ماهه همه کالاها به ویژه دلار بازار آزاد و نرخ طلا که در ایام کم تقاضا هم هستیم، غیر معمول و قابل تامل است.

قیمت طلا چقدر تغییر کرد؟

قیمت طلا در روز گذشته روند افزایشی داشت و هر گرم طلا ۱۸ عیار به سه میلیون و چهارصد و پانزده هزار تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، افزایش بیش از ۰.۸ درصدی داشت. قیمت هر گرم طلا روز شنبه ۳ میلیون و ۳۸۶ هزار تومان بود.

همچنین قیمت سکه هم بالا رفت که البته قیمت این فلز زرد اندکی نیز متاثر از فضای انس جهانی بود یرا قیمت جهانی طلا در هر انس با حدود ۰.۲۹ درصد ۲۳۹۴ دلار بود که دو روز پیش ۲۳۸۷ دلار قیمت خورده بود.

قیمت سکه امامی نیز دیروز ۴۱ میلیون و نهصد هزار تومان رقم خورد. قیمت سکه امامی در یک هفته اخیر یک میلیون ۴۵۰ هزار تومان افزایش داشته است.

نیم سکه، نیز ۲۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان قیمت خورد که در یک هفته اخیر حدود ۷۵۰ هزار تومان افزایش داشته است. ربع سکه نیز ۱۵ میلیون ۱۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شد تا اختلاف قیمت این قطعه سکه طلا حدود ۶۰۰ هزار تومان با قیمت هفته قبل خود تفاوت داشته باشد.

یک روز تعطیلی بانک ها و مراسم تنفیذ کافی بود تا روز گذشته دوشنبه نهم مرداد قیمت هر دلار در بازار آزاد با ۱۰۰۰ تومان افزایش، ۵۹ هزار و ۲۵۰ تومان را لمس کند

دلار دو روزه هزار تومان افزایش یافت

دلار در هفته قبل قبل مراسم تنفیذ خود را در کانال ۵۷ هزار تومان رساند اما نتوانست در این کانال بماند و خیلی زود و در صبح روز شنبه خود را در کانال ۵۸ هزار تومان رساند تا در این روز قیمت هر دلار بعد از رسیدن به قیمت ۵۸ هزار و ۴۰۰ تومان در قیمت ۵۸ هزار و ۲۰۰ تومان آرام بگیرد.

با این حال یک روز تعطیلی بانک ها و مراسم تنفیذ کافی بود تا روز گذشته دوشنبه نهم مرداد قیمت هر دلار در بازار آزاد با ۱۰۰۰ تومان افزایش، ۵۹ هزار و ۲۵۰ تومان را لمس کند.

دماسنج اقتصادی کشور به جای پهن کردن فرش قرمز برای استقبال از پزشکیان و تیم اقتصادی اش، بورس قرمز را به مثابه قربانی سر بریده سیاست های قیمت گذاری جلو پایش پیشکش کرد

قرمزی بورس به جای فرش زیر پای پزشکیان!

به نظر می رسد تیم اقتصادی باید هرچه زودتر تعیین و چاره ای برای جذب منطقی نقدینگی سرگردان داشته باشد زیرا دولت جدید نمی تواند و حق ندارد برای کارنامه سازی همچنان با عرضه های سنگین طلا و دلار قیمت ها را کنترل کند و برای این منظور چه جایی بهتر از شرکت های آسیب دیده بورسی از قیمت های دستوری است؟

بازار دیروز،هشتم مرداد ماه درحالی با افت بیش از ۲۹ هزار واحدی مواجه شد که ماه ها است شاهد خروج میلیاردی سرمایه های حقیقی ها است.

دیروز در نهایت بازار بورس با کاهش ۲۹.۱۵۱ واحدی شاخص کل و رسیدن این نماگر به سطح دو میلیون و ۱۳۱ هزار واحد به پایان رسید همچنین ارزش معاملات به یک قدمی ۴ همت رسید (۳.۹۷۲) رسید تا دماسنج اقتصادی کشور به جای پهن کردن فرش قرمز برای استقبال از پزشکیان و تیم اقتصادی اش، بورس قرمز را به مثابه قربانی سر بریده سیاست های قیمت گذاری جلو پایش پیشکش کرد!

دوران شادی و نشاط ناشی از پیروزی در انتخابات به اتمام رسیده و اکنون وقت تصمیمات سخت و همراهی مردان کاربلدی است که با اقتصاد رها شده از سرکوب موقتی قیمت ها مواجهند

شادی تمام شد!

کارشناسان بر این باورند که اگر چه بیشتر شدن سرکوب قیمت ها در ماه های آخر هر دولتی طبیعی و به یک رویه بدل شده است درعین حال، کار سخت دولت جدید و تیم همراهش را نیز گوشزد می کند. دوران شادی و نشاط ناشی از پیروزی در انتخابات به اتمام رسیده و اکنون وقت تصمیمات سخت و همراهی مردان کاربلدی است که با اقتصاد رها شده از سرکوب موقتی و شدید قیمت ها مواجهند.

قیمت هایی که به محض برداشتن انگشت مسئولان قبلی و خلاء سوار شدن کار مسئولان جدید به بالا می جهند. زیرا کنترل قیمت ها نه بر اساس تصمیمات درست و اجرای برنامه های اقتصادی که بر مبنای تصمیمات سیاسی میخکوب شده بودند.

آیا پزشکیان و تیم همراهش خواهند توانست اقتصاد را بر مدار اصول مسلم اقتصادی اداره کنند یا باز هم این دولت سیاست به تعویق انداختن تصمیمات سخت و رها سازی قیمت ها از سر ناچاری و تراز بودجه ای را دنبال خواهد کرد؟

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا