کد خبر: 03040188161
بازارها و خدمات مالیجهانروزنامه

بروز آثار بحران گسترده مالی در جهان

ترجمه: محمود نواب مطلق

در حالیکه اغلب بانک های‌ مرکزی در جهان برای مقابله با تورم نقدینگی‌های خود را از اقتصاد بیرون می‌کشند به تدریج آثار مخاطرات مالی به شکل چشمگیر آشکار می‌شود.

در شرایطی که دولت ها و بخش های خصوصی بیش از حد بدهکارند و ارزش واقعی دارایی‌ها مشخص نیست و عمدتا بیش از حد ارزش‌گذاری شده‌اند باید نگران تأثیر این امور بر به وجود آمدن یک چرخه مالی معکوس در اقتصاد بود.

چراکه هرقدر سیاستهای‌پولی انقباضی‌تر شوند تأمین اعتبارها بیشتر کاهش می‌یابد و جریان سرمایه به تدریج متوقف می‌شود و این امور بروز مخاطرات مالی را گاهی تا حد بسیارزیاد تشدید می‌کنند.

بانک‌مرکزی آمریکا نقش عمده‌ای در بازارهای بین‌المللی ایفا می‌کند و در جهت‌گیری آنها بسیار تأثیرگذار است.

هنگامیکه با سیاست های این بانک میزان نقدینگی کاهش یابد مخاطرات بیشتری برای نظام‌های مالی به وجود می‌آید و ارزش دارایی‌های پرخطر از قبیل بیت‌کوین و همچنین داراییهای موجود در بازارهای سرمایه سقوط می‌کند.

به استناد پژوهش‌های صورت گرفته توسط بسیاری از مؤسسات اقتصادی معتبر در اروپا که دارای پژوهشگران اقتصادی فراوانی در این امور هستند وضعیت کنونی شبیه وضعیت بدهی‌های کشورهای آمریکای لاتین در سال های دهه ۱۹۸۰(۱۳۵۹) است.

براساس داده‌های این پژوهشگران افزایش نرخ بهره‌های بانکی به دلیل کاهش جریان سرمایه در امر اقتصاد منجر به بروز مخاطرات جدی برای فعالیتهای اقتصادی می‌شود.

این امر برای کشورهای نوظهور بسیار نگران کننده است. به‌علاوه موضوع بازسازی بدهی‌ها نیز خود به این مشکلات اضافه می‌شود.

در جهانی که چند جانبه گرایی در حال افول است و چین به عنوان یک کشور طلبکارعمده در آن عضو باشگاه پاریس نیست این امر شدیدا دچار چالش می‌شود.

باشگاه پاریس نهادیست که در آن موضوع مهم بازسازی بدهی‌ها به بحث و مذاکره گذاشته می‌شود. علاوه بر کشورهای نوظهور حتی برخی اقتصادهای پیشرفته نیز در فشارقرار خواهند گرفت.

با کاهش اعتبارات بانک مرکزی اروپا خطر چندپاره شدن منطقه یورو به وضوح مشاهده می‌شود. به دلیل وجود شرایط متفاوت در کشورهای منطقه یورو نرخ بهره بانکی نیز در آنها متفاوت است اما بانک مرکزی اروپا نمی‌تواند از کنار این امر به راحتی عبور کند چرا که خطر از هم پاشیدگی کشورهای منطقه یورو را درپی خواهد داشت.

اما این همه ماجرا نیست. علاوه بر مخاطراتی که گریبانگیر روابط مالی و اقتصادی سنتی در جهان شده‌است دنیای اقتصاد مجازی با ورود «دارایی‌های جعلی ایمن» نیز بر این مخاطرات افزوده‌است. با کاهش جریان سرمایه‌های واقعی ارزش این گونه سرمایه‌های مجازی نیز سقوط می‌کند.

منبع: هلن ری اقتصاددان- لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا