کد خبر: 13040189813
جهانروزنامه

جشن‌های استقلال آمریکا زیر سایه گرانی

ترجمه: سلیم حیدری

نیویورک (CNN Business): جشن‌های چهارم ژوئیه (روز استقلال ایالات متحده آمریکا) امسال بسیار گران‌تر خواهند بود. آبجو هنوز نسبتاً ارزان است.

به گفته شرکت تحقیقات بازار IRI که کل فروش خرده فروشی ایالات متحده را در سوپرمارکت ها و خرده فروشی های بزرگ ایالات متحده پیگیری می‌کند، در چهار هفته منتهی به ۱۲ ژوئن (تیر)، قیمت یک بسته هات داگ در خرده فروشی‌های بزرگ، فروشگاه های رفاه و مکان‌های دیگر در مقایسه با سال گذشته حدود ۱۷ درصد افزایش یافته است.

در همین دوره، قیمت سس کچاپ ۲۱ درصد افزایش یافت، قیمت گوشت چرخ کرده ۱۱ درصد افزایش یافت و نان همبرگر و هات داگ نزدیک به ۱۳ درصد افزایش یافت.

سایر اقلام کبابی نیز گرانتر شدند. گوشت منجمد، بدون احتساب مرغ، ۱۶ درصد افزایش یافت، سوسیس و کالباس منجمد نزدیک به ۲۷ درصد گران شد و قیمت کاهو حدود ۱۳ درصد افزایش یافت. خردل نیز حدود ۱۳ درصد گران‌تر شد.

از سوی دیگر آبجو فقط حدود ۴ درصد افزایش قیمت داشته است. با توجه به اینکه شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی، شاخص تورم کلیدی، برای سال منتهی به ماه مه ۶.۳ درصد افزایش یافت، این اتفاق احتمالا یک تخفیف در معامله است.

جوآن دریگز، معاون رهبری فکری در IRI، به CNN Business گفت: “هزینه تعطیلات امسال بسیار بیشتر از سال گذشته خواهد بود.”

این که روز استقلال برای کیف پول شما سخت بیاید، نباید چندان شوکه کننده باشد. قیمت خواربار در سال گذشته افزایش یافته است.

بر اساس شاخص قیمت مصرف کننده، خواربار در سال منتهی به ماه مه حدود ۱۲ درصد گران تر بودند که بزرگترین افزایش سالانه از سال ۱۹۷۹ تاکنون است.

دلایل زیادی برای این افزایش شدید قیمت وجود دارد. قیمت‌های بالاتر سوخت، افزایش هزینه‌های کالا به دلیل جنگ در اوکراین و آب و هوای نامساعد همه بر عرضه مواد غذایی تأثیر گذاشته و باعث افزایش قیمت‌ها شده است.

دریگز به مشکل دیگری نیز اشاره کرد؛ مشکل در پیش‌بینی تقاضای مشتری. او گفت که ممکن است برخی از تولیدکنندگان پیش‌بینی می‌کردند که در حال حاضر افراد بیشتری در رستوران‌ها غذا می‌خورند، اما “با تورم، شاید مردم به اندازه قبل غذا نمی‌خورند.”

در همین حال، تقاضا برای جشن‌های خانگی در حال افزایش است. دریگز می‌گوید: “پیش بینی می شود مردم امسال کمی بیشتر در سرگرمی‌های خانگی شرکت کنند.”

تخفیف های کوچکتر در راه است

کسانی که در هفته‌های منتهی به ۱۲ ژوئن اقلام کبابی خریدند، ممکن است به طور خاص برای روز استقلال خرید نکرده باشند. اکنون، با نزدیک شدن به ۴ جولای، ممکن است پیشنهاداتی برای چند روش خرید وجود داشته باشد. دریگز خاطرنشان کرد، اما هر تخفیفی احتمالاً کوچک خواهد بود.

دریگز می‌گوید: “وقتی برخی از تبلیغات موجود را در نظر می‌گیرید، ممکن است قیمت‌ها کمی دلپذیرتر به نظر برسند.” او گفت، اما تخفیف در معاملات امسال ممکن است به “عمق تخفیف‌هایی که در گذشته شاهد بودیم” نرسد.

به‌عنوان مثال: در سال‌های گذشته، ممکن است مصرف‌کنندگان در فروشگاه‌ها با خرید یکی، دومی را رایگان دریافت می کردند. اما امسال ممکن است مجبور شوند دو عدد بخرند تا یکی را رایگان دریافت کنند.

دریگز خاطرنشان کرد که یکی از دلایل تخفیف های سخاوتمندانه کمتر این است که با قیمت های بالاتر بنزین، افراد کمتری به دنبال خرید با بهترین قیمت از اطراف (مناطق دورتر) هستند.

او گفت: اگرچه”این یک نوع امتیاز برای خرده فروشان است” اما “در حال حاضر این ملغمه سختی برای خریداران است.”

منبع: سی ان ان

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا