کد خبر: 20040190782
بازاربازارها و خدمات مالیروزنامه

پایان روند نزولی و برگشت ارزش رمزارزها کجاست

بابک فخرائی

در چند سال گذشته، سرمایه‌گذاران بازارهای مالی از جمله بازار ارزهای دیجیتال با توجه به نرخ‌های بهره نزدیک به صفر توانستند به‌راحتی وام بگیرند و آنها را به دارایی‌های پرخطری مثل ارزهای دیجیتال اختصاص دهند.

حال که بانک مرکزی آمریکا سیاست‌های پولی خود را تغییر داده و نرخ بهره را به‌گونه‌ای افزایش داده که از سال ۱۹۹۴ بی‌سابقه بوده، این پول داغ هم از بین رفته است.

بعد از این‌­­­که بیت‌کوین، محبوب‌ترین ارز دیجیتال جهان، به حدود ۱۷۰۰۰ دلار سقوط کرد، ترس، بازار ارزهای دیجیتال را فرا گرفت.

دلیل اصلی روند نزولی بازار ارزهای دیجیتال در ماه‌های اخیر این است که شرایط اقتصادی فعلی جهان با شرایطی که اکثر ارزهای دیجیتال را در سال گذشته به اوج‌های جدیدی رساند، بسیار متفاوت است.

افزایش نرخ بهره و سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی آمریکا باعث شده است که پول در گردش کاهش یابد و معامله‌گران تمایل زیادی برای سرمایه‌گذاری در دارایی‌های پرخطری مثل ارزهای دیجیتال نداشته باشند.

عامل مهم دیگری که این صنعت را با مشکلات مهمی مواجه کرده، بحران آشکارشده در بخش امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) است.

بخش دیفای واسطه‌های موجود در بانکداری سنتی را حذف می‌کند، اما مشکل است که روش‌های موجود برای محافظت از سرمایه‌گذاران را هم از بین می‌برد. برخی از پلتفرم‌ها هم آنقدر به هم مرتبط هستند که سقوط یکی میتواند منجر به سقوط سایر پلتفرم‌ها شود.

برای مثال می‌توان به اردیبهشت سال ۱۴۰۱ و سقوط اکوسیستم ترا (Tera) اشاره کرد که حدود ۶۰ میلیارد دلار را در مدت زمان کوتاهی از بین برد. اکوسیستم ترا شامل ارز دیجیتال لونا (Luna) و ارز دیجیتال باثبات «UST» می‌شد که بعد از سقوط آن به‌شدت آسیب دیدند.

با از بین رفتن وابستگی بین UST و دلار (که مهم‌ترین مشخصه ارزهای دیجیتال باثبات است) بی‌اعتمادی زیادی در بین معامله‌گران ایجاد شد و موج فروش قوی، بازار ارزهای دیجیتال را فرا گرفت.

تاثیرات این اتفاق هنوز هم ادامه دارد. اخیراً پلتفرم‌های وام‌دهی زیادی مثل سلسیوس (Celsius) و بیبل فایننس (Babel Finance) سقف برداشت روزانه خود را کاهش داده‌اند و شرایط سخت بازار را مقصر می‌دانند.

علاوه بر این، کارگزاری ارز دیجیتال وویجر دیجیتال (Voyager Digital) هم در هفته گذشته اعلام ورشکستگی کرد و شایعاتی هم درباره ورشکستگی صندوق تری اروز کپیتال (Three Arrows Capital) وجود دارد.

به همین خاطر است که بسیاری از سرمایه‌گذاران فعال در بازار ارزهای دیجیتال سعی دارند با استفاده از شاخص‌های تکنیکال و داده‌های درون‌زنجیره‌ای کف و انتهای روند نزولی ارزهای دیجیتال را پیدا کنند.

در هر حال، هرچند که قیمت ارزهای دیجیتال بعد از مدت‌ها کمی رشد کرده‌اند و معامله‌گران کمی تسکین یافته‌اند، هنوز خیلی زود است که درمورد پایان یا هر نوع بهبودی صحبت کنیم.

مهم‌ترین نکته موجود این است که شرایط اقتصادی که باعث ایجاد این روند نزولی شده، هنوز سپری نشده است. تا وقتی که بانک مرکزی آمریکا همچنان به سیاست‌های انقباضی خود و افزایش نرخ بهره ادامه می‌دهد و بسیاری از سرمایه‌گذاران از رکود تورمی می‌ترسند، قیمت ارزهای دیجیتال هم نمی‌تواند بهبود یابد.

علاوه بر این، بحران بی‌سابقه بخش دیفای هم هنوز تمام نشده است و نمی‌دانیم قوانین و مقررات ارزهای دیجیتال چگونه تنظیم خواهد شد.

اگر برای خرید و سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال می‌خواهید بدانید که کف آنها کجا است، باید به چند نکته دقت کنید. ابتدا می‌بایست به اندازه کافی وقت بگذارید و ارزهای دیجیتال موردنظرتان را هم از لحاظ تکنیکال و هم از لحاظ فاندامنتال بررسی کنید.

خیلی بعید است که به این زودی‌ها شاهد رشد چشمگیر بازار باشیم، بنابراین بهتر است درباره پتانسیل بلندمدت ارزهای دیجیتال بادقت تحقیق کنید و در نظر بگیرید که چگونه آن را در سبد سرمایه‌گذاری خود جای می‌دهید.

مطمئن شوید که خطرات موجود را درک کرده‌اید و فقط با پولی سرمایه‌گذاری می‌کنید که می‌توانید از دست بدهید.

علاوه بر این، مطمئن شوید که بودجه اضطراری و سایر اهداف مالیتان را از دست نمی‌دهید. ممکن است زمان خوبی برای خرید بیت کوین یا ارزهای دیجیتال دیگر باشد، اما نکته مهم‌تر این است که ابتدا از روش‌های استفاده کنید که امنیت مالی شما را به خطر نمی‌اندازند و به شما کمک می‌کنند تا از هر تلاطم اقتصادی در آینده جان سالم به در ببرید.

برای مثال اگر فکر می‌کنید ممکن است در ماه آینده شغلتان را از دست بدهید یا می‌خواهید وسیله مهمی مثل ماشین برای خودتان بخرید، منطقی نیست که پول نقد خود را به خطر بیندازید و در دارایی پرریسکی مثل ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید.

در نهایت، توجه داشته باشید که قیمت ارزهای دیجیتال ممکن است بیش از پیش کاهش یابند. یکی از استراتژی‌هایی که با استفاده از آن می‌توانید ریسک موجود در این بازارهای بی‌ثبات را کاهش دهید، متوسط هزینه دلاری است.

در این استراتژی، شما باید مقدار مشخصی از یک ارز دیجیتال را در فواصل زمانی منظمی بخرید. در این حال، دیگر با کل سرمایه خود، به‌صورت یک جا در یک دارایی سرمایه‌گذاری نمی‌کنید. به‌ عنوان مثال، اگر یک میلیون تومان دلار برای سرمایه‌گذاری در بیت کوین دارید، هر ماه یا هر هفته باید ۱۰۰ هزار تومان از این ارز دیجیتال را بخرید.

به این ترتیب، مجبور نیستید صبر کنید تا قیمت بیت کوین به کف خود برسد و با شک و تردید دست‌وپنجه نرم نمی‌کنید. در عین حال، اگر قیمت بیت کوین بیشتر کاهش یابد، نگران تمام شدن پولتان نیستید؛ چراکه همه سرمایه‌تان را وارد بازار نکرده‌اید.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا