کد خبر: 03050193138
اقتصادبازارها و خدمات مالیجهانروزنامه

بُرد بزرگ یوان در برابر یورو

ترجمه: سلیم حیدری

واحد پول چین از نظر حجم معاملات از یورو بهتر عمل کرده و پس از دلار آمریکا در رتبه دوم قرار دارد.

داده‌های معاملات روز جمعه نشان می‌دهد که یوان برای اولین بار در بورس مسکو (MOEX) بهتر از یورو عمل کرد.

براساس این داده‌ها، حجم معاملات ارز چین در روز جمعه ۵۲.۸ میلیارد روبل (۹۰۸ میلیون دلار) بود. در همین حال، حجم معاملات یورو به سختی از ۴۱ میلیارد روبل (۷۰۵ میلیون دلار) فراتر رفت.

همچنین این دومین روز متوالی بود که حجم معاملات یوان در MOEX از ۵۰ میلیارد روبل فراتر رفت. این در حالیست که در نیمه اول ژوئیه (تیر) حجم معاملات یوان به طور متوسط ۳۰ میلیارد روبل (۵۱۶ میلیون دلار) در روز بود.

یوآن نتوانست از دلار آمریکا پیشی بگیرد، اما حجم معاملات این ارز در روز جمعه به ۱۲۴.۷ میلیارد روبل (۲.۱ میلیارد دلار) رسید.

تحلیلگران پیشنهاد می‌کنند که رشد حجم معاملات یوان در MOEX ناشی از اقدامات بانک ها در کاهش ارزش ارزها و گمانه زنی‌ها در مورد مداخلات ارزی است که ممکن است به شکل خرید یوان به عنوان بخشی از قانون بودجه جدید روسیه باشد.

این قانون هنوز تصویب نشده، اما بانک روسیه قبلاً به بانک‌های غیر مقیم کشورهای «غیر دوست» اجازه داده است که یک ارز خارجی را در ازای ارز دیگری در بازارهای ارزی روسیه معامله کنند.

حجم معاملات دلار-یوآن در MOEX، رکورد تاریخی جدیدی را در روز پنجشنبه ثبت کرد و به ۳۸.۴ میلیارد روبل رسید.

با این حال، تحلیلگران می‌گویند، تحریم های غرب علیه روسیه نیز به جذابیت یوان کمک می‌کند. به دلیل تحریم‌ها، مشتریان بانک‌ها به تدریج سیاست استفاده از ارزهای کشورهای «غیردوست»، عمدتاً دلار آمریکا و یورو، را کنار می‌گذراند.

نیکیتا سیلکین، رئیس کارگزار آنلاین BCS Global Markets، به روزنامه کومرسانت گفت که این روند، هم در بین اشخاص حقیقی و هم در بین اشخاص حقوقی آشکار است و واردکنندگان مجبور به انجام معاملات با ارزهایی هستند که تحت تأثیر تحریم‌ها نیستند.

یکی دیگر از کارشناسان به نام ویکتور تونف که تحلیلگر ارشد شرکت مدیریت سرمایه گذاری Ingosstrakh است، به این خبرگزاری گفت که علاقه ساکنان روسیه به یوان طبیعی است. زیرا خرید دلار یا یورو در حال حاضر ریسک پذیری بالایی داشته و پرهزینه است.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا