کد خبر: 04120071038
اقتصادفناوری اطلاعات و ارتباطات

اکثر خانواده ها از راه اینترنت امرار معاش می کنند

یک فعال حوزه کار با بیان اینکه بیشتر مشاغلی که در دوران کرونا در حال نابودی بودند، از طریق فضای مجازی رونق گرفتند، می گوید: با توجه به آنکه معیشت بسیاری از خانواده ها از طریق اینترنت و فضای مجازی می گذرد، علاوه بر رفع محدودیت از فعالیت مشاغل اینترنتی، باید نظارت بر این کسب و کارها به جهت حفظ حقوق افراد هم صورت گیرد.

فتح الله بیات در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به موضوعات مطرح شده درباره کلیات طرح صیانت از فضای مجازی در خصوص فعالیت کسب و کارهای اینترنتی اظهار کرد: مجلس باید قوانینی را مصوب کند که از شغل و حقوق افراد صیانت کند، به خصوص افرادی که در صدد راه اندازی کسب و کار اینترنتی هستند و از فضای مجازی برای امرار معاش استفاده می کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر صاحبان مشاغل بسیاری از جمله مشاغل خانگی برای کسب درآمد به اینترنت و فضای مجازی پناه آورده اند و کسب و کارهایی که در دوران کرونا در حال نابودی بودند، از این طریق رونق گرفتند.

این فعال حوزه کار، فعالیت تاکسی های اینترنتی را از جمله مصادیق کسب و کارهای اینترنتی عنوان کرد و گفت: خیلی از مشاغل هستند که به طور خانوادگی از این طریق در حال فعالیت است و نباید به معیشت آنها آسیب وارد شود چون فضای کسب و کار مساعد نیست و افراد به دلیل نبود درآمد ناچار به فضای مجازی روی آورده اند که البته بیشتر مشاغل خدماتی و خانگی هستند.

بیات گفت: در شرایطی که هزینه ایجاد شغل بالاست و نمی توانیم متناسب با نیاز جامعه، فارغ التحصیلان و جوانان شغل ایجاد کنیم تا شغلشان را خودشان انتخاب کنند و افراد از روی اجبار و برای گذران زندگی به هر شغلی با حداقل حقوق تن می دهند، باید فضا برای فعالیتهای اینترنتی را فراهم کنیم و به جای محدود کردن کسب و کارهای اینترنتی، بر آنها نظارت داشته باشیم.

وی تاکید کرد: وقتی فضای کسب و کار، ایده آل نیست و نمی توانیم بازار کار مناسبی برای نیروی کار آماده کنیم، نباید دست و بال کسانی که در این زمینه کار می کنند را ببندیم.

به گفته این فعال حوزه کار، نظارت بر کسب و کارهای مجازی هم باید صورت گیرد تا قانونمند عمل کنند چون هر کاری که نظارت و کنترل بر آن نباشد، دچار هرج و مرج می شود بنابراین در عین رفع محدودیت، باید کنترل و اعمال نظارت بر مشاغل اینترنتی نیز صورت گیرد تا هم به لحاظ اقتصادی معیشت شاغلین این حوزه دچار تنگنا نشود و هم حقوق افراد حفظ و رعایت شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا