کد خبر: 21020026009
روزنامهمدیریت و اقتصاد محلی

خشکسالی و سرمازدگی ۵۴ هزار میلیارد ریال به کشاورزی کردستان خسارت زد

رییس سازمان جهادکشاورزی استان کردستان گفت ;i بر اساس آخرین برآوردهای انجام شده تاکنون بیش از ۵۴ هزار میلیارد ریال خسارت ناشی از خشکسالی و سرمازدگی به بخش کشاورزی استان وارد شده است.

به گزارش ایرنا، محمد فرید سپری روز سه شنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان اظهار ;vn: بر اساس آخرین برآوردهای انجام شده در سال جاری، خشکسالی و سرمازدگی ۵۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال  به همه زیر بخش های کشاورزی استان اعم از زراعت، باغات، تولید علوفه، گوشت قرمز و زنبور عسل  خسارت زده است.

وی  با اعلام اینکه از این میزان پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال مربوط به خسارت ناشی از سرمازدگی و ۴۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آن هم ناشی از خشکسالی است، اضافه کرد: بیشتر محصولات خسارت دیده در بخش زراعت شامل گندم، جو، کلزا و علوفه و در بخش باغات هم گردو، زردآلو، بادام، توت فرنگی، هلو، شلیل، آلبالو و گیلاس است.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان کردستان با اشاره به اینکه کشاورزی یکی از مهمترین بخش های اقتصادی استان است،افزود: در سال جاری شرایط جوی مطلوب نبوده و به همین دلیل بخش کشاورزی استان خسارت های شدیدی وارد شده است.

سپری با بیان اینکه در  سال جاری میزان بارندگی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۵ درصد کاهش داشته است و به لحاظ دمایی هم  از ۱.۵ تا سه درجه شاهد افزایش دما هستیم، گفت: به منظور احیاء و بهبود مزارع اقدامات و کارهای فنی انجام شده است.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان هم در این جلسه بر جمع بندی مشکلات بخش کشاورزی استان تاکید کرد و اظهار کرد: اطلاعات جمع آوری شده را سه هفته آینده در جلسه‌ای به طور کامل مطرح کنید تا تصمیمات لازم برای حمایت بیشتر از قشر زحمتکش کشاورز در استان اتخاذ شود.

کردستان یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم معادل ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی معادل ۱۲ درصد دارد.

کردستان سه میلیون و ۱۹۹ هزار راس دام سبک و سنگین، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۱۱۶ هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره بردار کشاورزی آن ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی این استان گندم با حدود یک میلیون تُن در سال است و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۴۸ هزار تُن است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا