کد خبر: 1504991374
اقتصاد کلانبازارها و خدمات مالیبورسروزنامه

سهم مردم از بورس املاک ۲۰درصد آب رفت

فشار برای به دست‌آوردن برش بزرگتر از کیک بورس املاک سبب شد سهم تشکل‌های بخش خصوصی و تعاونی و نهادهای عمومی دولتی و غیردولتی از 25درصد به 35درصد افزایش یابد و فقط 30درصد برای پذیره‌نویسی بماند

مسعود وطنخواه
عصر اقتصاد:
در حالی‌که حسین سلاح‌ورزی، نائب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران ۱۴تیر در مورد تاسیس شرکت بورس املاک و مستغلات از تخصیص ۵۰درصد برای پذیره‌نویسی به عموم مردم خبر داده بود، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار شنبه، ۴مرداد میزان عرضه بورس املاک از طریق پذیره‌نویسی را ۳۰درصد اعلام کرد.

بورس املاک پنجمین بورس کشور است که پس از بورس تهران، فرابورس، کالا و انرژی تشکیل می‌شود. اغراق نیست اگر بگوییم تعدد بورس‌ها در ایران پدیده‌ای نوظهوری در دنیاست که ریشه اصلی آن را باید در سهم‌خواهی متولیان امر جست‌وجو کرد. فراموش نکنیم زمانی که بورس کالا شکل گرفته بود و زمزمه‌های ورود نفت و فرآورده‌های نفتی به بورس کالا مطرح شد همکاری‌نکردن سهامداران بورس کالا برای گذشتن از سهم خود و کوتاه‌نیامدن گروه جدید سبب تشکیل بورس جدیدی به نام انرژی شد. این روزها نیز در حالی که زیرساخت‌های بورس املاک در بورس کالا موجود است بار دیگر با مخالفت متولیان ساخت‌وساز نه‌تنها شاهد تشکیل بورس جدیدی هستیم؛ بلکه لابی‌های قدرتمند این گروه به حدی است که در کمتر از یک ماه سهم ۵۰درصدی عرضه به عموم با کاهش ۲۰درصدی به ۳۰درصد تنزل پیدا کرده است.

پذیره‌نویسی ۳۰درصدی بورس املاک

دبیر شورای عالی بورس و اوراق بهادار از مصوبه یکصدو هشتاد و هفتمین جلسه این شورا برای تأسیس بورس املاک، مستغلات و امتیازات با سرمایه ثبت‌شده پنج‌هزار میلیارد تومانی در آینده نزدیک خبر داد.

حسن قالیباف‌اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ۴مرداد در این باره به سنا گفت: تشکیل این بورس علاوه بر کمک به حوزه املاک و ساخت‌و‌ساز مسکن و امتیازات در کشور، طیف وسیعی از دارایی‌ها را نیز پوشش خواهد داد که در سایر بورس‌ها قابلیت معامله و ابزار تامین مالی آن به این شکل وجود ندارد.

وی افزود: بنا بر این مصوبه، سه گروه سهامداری بورس املاک، مستغلات و امتیازات، شامل ۳۵درصد تشکل‌های بخش خصوصی و تعاونی، ۳۵درصد نهادهای عمومی دولتی و غیردولتی و ۳۰درصد نیز عامه مردم خواهند بود.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار توضیح داد: بنا بر این مصوبه، مقرر شد که سه گروه سهامداری در این بورس به عنوان سهامداران مشارکت داشته باشند و ۳۵درصد از این سهام در اختیار تشکل‌های بخش خصوصی خواهد بود که آنها را اتاق تعاون و اتاق بازرگانی مشخص می‌کنند و فعالان صنعت ساخت و ساز و ساختمان کشور در آن حضور خواهند داشت.

قالیباف گفت: ۳۵درصد گروه سهامداری نیز مربوط به نهادهای عمومی دولتی و غیردولتی است که مالکیت بخش عمده‌ای از زمین‌های کشور را در اختیار دارند.

وی در ادامه گفت: ۳۰درصد از سهام بورس جدید نیز از طریق پذیره‌نویسی عام عرضه خواهد شد که صرفا اشخاص حقیقی می‌توانند با مشارکت در این پذیره‌نویسی به عنوان سهامدار حقیقی سرمایه‌گذاری کنند.

وی افزود: سازمان بورس و اوراق بهادار کشور نیز مکلف شده است که مقدمات لازم را فراهم کند تا هر چه سریع‌تر زمینه‌های تاسیس این بورس مهیا کند و حداکثر تا چهار ماه آینده نهایی شود.

دبیر شورای عالی بورس اظهار کرد: تشکیل این بورس علاوه برکمک به حوزه املاک و ساخت و ساز مسکن و امتیازات در کشور، طیف وسیعی از دارایی‌ها را نیز پوشش خواهد داد که در سایر بورس‌ها قابلیت معامله و تامین ابزار تامین مالی آن به این شکل وجود ندارد.

قالیباف کمک به شفافیت و نقد شوندگی در حوزه املاک و همچنین ابزار سازی برای تامین مالی ساخت‌وساز در حوزه مسکن را از اهداف اصلی تشکیل این بورس عنوان کرد.

ماجرای سهم ۵۰درصدی

اما حسین سلاح‌ورزی، نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در همین خصوص ۱۴تیر گفته بود که شرکت بورس املاک و مستغلات قرار است با سرمایه اولیه ۵ هزار میلیارد تومان کار خود را آغاز کند که ۵۰ درصد این سرمایه به صورت پذیره‌نویسی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

حسین سلاح‌ورزی در نشستی با حضور رئیس هیات مدیره بورس کالای ایران که مسئولیت فراهم‌کردن مقدمات راه‌اندازی بورس املاک، مستغلات و امتیازات را به عهده دارد، راه‌اندازی این بورس را فرصتی برای سامان بخشیدن و شفاف‌سازی در حوزه مسکن و ساختمان دانسته بود.

نایب‌رئیس اتاق ایران که نماینده این اتاق در شورای عالی بورس است با بیان اینکه شورای عالی بورس در حال مطالعه و بررسی جوانب موضوع است، تصریح کرده بود: شرکت بورس املاک و مستغلات قرار است با سرمایه اولیه ۵هزار میلیارد تومان کار خود را آغاز کند. ۵۰درصد این سرمایه به صورت پذیره‌نویسی در اختیار مردم قرار می‌گیرد. ۲۵درصد آن بین مؤسسات و نهادهای دولتی تقسیم می‌شود و ۲۵ درصد دیگر در اختیار شرکت‌های بخش خصوصی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داده بود: تا پایان هفته فرصت داریم در این مورد اطلاع‌رسانی کنیم. به طور مشخص شرکت‌های عضو تشکل‌های مربوطه که مایل به مشارکت هستند باید درخواست اولیه خود را اعلام کنند. این شرکت‌ها می‌توانند تا سقف ۲.۵درصد از این سهام معادل ۱۲۵میلیارد تومان را در اختیار داشته باشند.

نایب‌رئیس اتاق ایران همچنین راه‌اندازی بورس املاک و مستغلات را فرصتی برای ایجاد بستر رقابتی در این حوزه برشمرده و تأکید کرده بود: بازار سرمایه این توانایی را دارد تا ابزارهای تأمین مالی در حوزه املاک و ساخت پروژه‌های بزرگ را تعریف کند و موجب شود مردم با اطمینان بیشتری در ساخت این طرح‌ها مشارکت کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا