کد خبر: 09060044343
روزنامهسلامت و رفاه

وزیر بهداشت وعده داد: توزیع گسترده واکسن از هفته آینده

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه دولت با همه توان در حال تلاش برای واکسیناسیون حداکثری است، اعلام کرد که از هفته آینده شاهد توزیع گسترده واکسن در استان‌ها خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری افق و اقتصاد، بهرام عین‎اللهی، وزیر جدید بهداشت روزگذشته درجمع روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: درروزهای ماه محرم همه دل‌ها متوجه آقا اباعبدالله است و ما هم دست به دامن آقا می‌شویم و از ایشان می‌خواهیم ملت مسلمان ما را در همه کارها یاری کنند.

به هرحال ما امروز در یک پیچ تاریخی قرار داریم که شاید در کل تاریخ کشور ما بی نظیر باشد و یک معضل جهانی نیز است و ما هم بخشی از آن جامعه هستیم که باید با این بیماری مقابله کنیم.

او افزود: جا دارد که از همه کادر زحمتکش سلامت که در این روزها حماسه‌های عظیمی را آفریدند تشکر کنیم. ما شهدای بسیار گران قدری را از عزیزان خودمان برای درمان و پیشگیری از بیماری از دست دادیم و جا دارد که هم از آن‌ها تقدیر کنیم و هم از کلیه عزیزانی که این روزها شاهد هستید که چه حماسه‌هایی را می‌آفرینند و تا چه اندازه در نجات جان هم‌وطنانشان کوشش می‌کنند. همچنین از کادر اداری در همه حوزه‌ها که در تلاشند که این مشکلات را حل کنند تقدیر می‌کنیم.

عین‎اللهی گفت: درضمن در شروع هفته دولت قرار داریم و باید یاد شهیدان رجایی و باهنر را گرامی بداریم. این عزیزان برای ارتقا کشور زحمت کشیدند و به شهادت رسیدند.

وزیر جدید بهداشت اظهار کرد: برنامه ها بسیار متعدد است و فکر نمی‌کنم بتوانیم به صورت تفصیلی راجع به آن صحبت کنیم. همانطور که ریاست محترم جمهوری مرتبا صحبت کرده‌اند و مقام معظم رهبری هم فرموده‎اند. اولویت اول وزارت بهداشت اداره و مقابله با بیماری کروناست.

متاسفانه با آمارهای بدی مواجه هستیم و خیلی از خانواده‌ها به خاطر این وضعیت عزادار هستند و این ویروس تلفات زیادی در سطح جهان می‌گیرد و در کشور ما نیز همینطور است.

عین‎اللهی گفت: دررابطه با درمان کرونا، باید همه امکانات را در استان‌ها به کارگیریم. هیچ بیمار کرونایی نباید در بیمارستان‌ها بدون درمان بمانند و باید همه امکانات خود را بسیج کنیم.

پروتکل‌ها را کمیته‌های علمی مشخص کردند. خواهشم از عزیزان این است که کارها را مطابق با پروتکل‎ها انجام دهند، چه در تجویز دارو و درمان آن‎ها، از نیروهای متخصصی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، براساس پروتکل‌ها این کار انجام گیرد. تا جایی که امکان دارد تخت‌های ویژه را بیشتر کنند و آن‎ها را تجهیز کنند.

او در ادامه بیان کرد: ما باید تا حد امکان نبایدها را رعایت کنیم. بنابراین در نگه داشتن بیمار مساله رساندن اکسیژن است که باید از راه‎های مختلف پیش‎بینی و تهیه شود و تقشی حیاتی دارد.

من از روسای دانشگاه‌ها خواهش می‌کنم که مانند همیشه حتما در مراکز حضور داشته باشند و سرکشی از واجبات است که خودشان و معاونان در محل حضور پیدا کنند.

او در ادامه افزود: اینکه در استانی مریض روی زمین بماند مساله بدی است. مردم عزیز ما نشان داده‌اند که پای کار هستند و در صحنه حاضرند. حماسه‎هایی در دفاع مقدس داشتیم و امروز هم مردم نشان داده‌اند که آماده همکاری هستند و ما باید از همه عرصه‌ها برای اداره بیماری کرونا استفاده کنیم.

این مساله صرفا محدود به وزارت بهداشت نیست و از همه امکانات ممکن  و سازمان‌ها، ارتش، سپاه، هلال‎احمر و آموزش و پرورش باید استفاده کرد. مردم عزیز ما هم آشنایی پیدا کردند که چگونه بتوانند با بیماری مقابله کنند.

عین‎اللهی اظهار کرد: از همه مردم عزیزمان می‌خواهم که کمک و همکاری کنند. ما صحنه‌های بسیار خوبی را در بازدیدهای میدانی که داشتیم دیدیدم.

من دراهواز که رفتم دیدم که یک حسینیه را به مرکز واکسیناسیون ۲۴ ساعته تبدیل کرده‌اند و یک نفر رابط وزارت بهداشت در آنجا حضور داشت، اما خود مردم کمک می‌کردند و حتی خودشان واکسن می‌زدند. واکسن زدن کار سختی نیست و می‌شود آن را آموزش داد.

او در ادامه افزود: ما فقط دو شرط در واکسیناسیون داریم. یکی اینکه ورود اطلاعات داشته باشیم و اطلاعات کسی که واکسن می‌زند باید ثبت شود و سرمای واکسن نیز باید رعایت شود که این مساله پیچیده نیست و به راحتی قابل انجام است.

انشاالله باهمکاری مردم آمادگی داریم که با همکاری سازمان‎ها و ارگان‎ها و نظارت وزارت بهداشت مراکز واکسیناسیون بیشتر شود که همزمان با ورود بیشتر واکسن به کشور و تولید واکسن در داخل، واکسیناسیون هم انجام شود. بالاخره این خدمات درحال انجام است اما باید کاری انجام دهیم که باعث رضایت مردم شود.

وزیر بهداشت گفت: اینکه مردم در صف‌های طولانی بایستند قابل قبول نیست و باید عزیزان در دانشگاه‌ها کارهای ابتکاری کنند و هدفشان این باشد که مردم را به نحو احسن واکسینه کنند.

از هفته آینده هم شاهد میزان قابل توجهی واکسن در داخل کشور خواهیم بود و در استان‌ها توزیع می‌شود. خواهشمان این است که همزمان با واکسن که وارد یا تولید می‎شود، به همان اندازه واکسیناسیون به سرعت انجام بگیرد. این کار می‎تواند جلوی پیک‎های بعدی را بگیرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت: به زودی هفته‎ای ۵ میلیون دوز واکسن وارد می‎شود

معاون بهداشت وزارت بهداشت، نیز در حاشیه نشست مجازی وزیر بهداشت با رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، از سرعت گرفتن واکسیناسیون در کشور خبر داد و گفت: به زودی هفته‎ای ۵ میلیون دوز واکسن وارد کشور می‎شود.

علیرضا رئیسی افزود: فاز یک واکسیناسیون شامل کادر بهداشت و درمان که انجام شد. فاز ۲ نیز برای سالمندان بالای ۶۰ سال بود که ۸۷ درصد آنها واکسینه شده‎اند.

وی با اعلام اینکه فاز ۳ شامل مشاغل حساس و گروه‌های شغلی و بیماران خاص بوده است که تقریباً انجام شده است، ادامه داد: در واقع الان وارد فاز ۴ برنامه واکسیناسیون کشوری شده‎ایم که برای افراد زیر ۶۰ سال است.

رئیسی با اشاره به اینکه جمعیت زیر ۶۰ سال کشور حدود ۴۲ میلیون نفر هستند، گفت: برای این افراد ۸۵ میلیون دوز واکسن نیاز داریم که از هفته آینده به طور مستمر میزان قابل توجهی واکسن وارد کشور خواهد شد.

وی افزود: از هفته آینده ۵ میلیون دوز واکسن به صورت هفتگی وارد خواهد شد و شهریور ۱۴۰۰ می‌توانیم حداقل ۲۰ میلیون و مهر نیز حداقل ۳۰ میلیون دوز واکسن وارد کنیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اعلام اینکه در حال حاضر روزانه ۶۵۰ هزار دوز تزریق واکسن در کشور انجام می‌شود، گفت: این مقدار ظرفیت قابلیت ۲ برابر شدن را دارد.

وی با اعلام اینکه تاکنون ۲۷ میلیون دوز واکسن در کشور تزریق شده است، افزود: تمامی واکسن‌هایی که مصرف شده اثربخشی مناسبی داشته‎اند، به طوری که میزان بستری‌های بیمارانی که واکسینه شده‎اند پایین‌تر از کسانی است که واکسن نزده‎اند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا