کد خبر: 01090056892
آسیب اجتماعیاقتصاداقتصاد کلانجامعه و فرهنگروزنامهصفحه یکگردشگری

چالش خانه‌های دوم در شهرستان ساحلی بروتانی فرانسه

ترجمه: محمود نواب مطلق

آیا واقعا اقامتگاه‎ های دوم برای گردشگران، بازار مسکن شهرستان ساحلی بروتانی در فرانسه را به هم ریخته است؟ آیا مقررات بیشتری مورد نیاز است؟

در روزهای پایانی هفته ده‎ها تن از تظاهرات‎کنندگان در این شهر خواستار دستیابی به مسکن مناسب شدند.

خانه‎های دوم برای گردشگران به عنوان مهمترین چالش ساکنان این شهرستان ساحلی محسوب می‎شوند.

گروه‎ها و سازمان‎های مختلف از جمله اتحادیه حمایت ازبروتانی به دنبال یک پویش منطقه‎ای در بهار گذشته به بررسی وضع مسکن در مناطق پر تنش این شهر پرداخت.

نیل کائوایسَن، مشاور منطقه‎ای درباره شروع این پویش می‎گوید:«هدف از این پویش تهیه مسکن مورد نیاز کسانی است که بیش از یکسال در مناطق پر تنش اقامت داشته‎اند.»

به عقیده اتحادیه دفاع از بروتانی «کاهش میزان خانه‎های دوم که به نظر آنان به عنوان مسکن‎های غیرقابل استفاده خالی می‎مانند نقش عمده‎ای در بازگشت ثبات به بازار مسکن این شهر ایفا می‎کنند.»

در مقابل عده‎ای از نمایندگان محلی ضمن مخالفت با این تحلیل به دلیل داشتن نظر سوء به حریم خصوصی افراد طی سخنرانی‎هایی مراتب اعتراض خود را به آن ابراز داشتند. رونان لائوس، شهردارشهر پلومور و نماینده سابق جمهوری‎خواهان جزو این دسته افراد بود که تعبیرش از این پویش به «راه انداختن هیایو و جوسازی است.»

از طرف دیگر لوئیگ شِسنه ژیرار یکی از مدیران سوسیالیست منطقه بروتانی نیز با مخالفت با این تحلیل در ماه ژوئن گذشته(خرداد) پرونده این تفکر در مورد خانه‎های دوم را به طور کلی بست. به عقیده او:«صرف نظر از اینکه عملی بودن این تفکر کاملا زیر سئوال است؛ در موقعیت کنونی حقوق ملی و اروپایی این تفکر بسیار خطرناک، ناکارآمد و مخالف منافع و ارزش‎های بروتانی است.»

در عوض او راه‎های دیگری را پیشنهاد کرد که حمایت از شهردارانی که درصدد پیش‎خرید املاک و زمین‎های بایر هستند، از جمله این راهکارهاست. بدین ترتیب یک دفتر املاک برای تهیه املاک خام و زمین تشکیل می‎شود.

اگر چه پیشنهادات اتحادیه حمایت از بروتانی مورد اتفاق آراء همه نیست؛ اما  حتی موجب برانگیخته شدن تعداد سوالات کمی نیز در مورد وضع کنونی نشده است.

اقبال به منطقه ساحلی بروتانی به ویژه از شروع بحران کرونا بسیار آشکار است. یکسال است بازار مسکن در این منطقه بسیار فعال و پویاست. در بسیاری از موارد حتی قبل از معرفی ملک برای فروش،  آن ملک به سرعت فروخته می‎شود به همین دلیل هم در مناطق ساحلی قیمت مسکن افزایش یافته است.

مدت‎های طولانیست سهم معاملات خانه‎های دوم و املاک مخصوص گردشگری در بروتانی ۱۳ درصد از کل معاملات املاک را به خود اختصاص داده است. دراین وضع جدید آیا جایی برای خریداران محلی در بروتانی باقی می‎ماند. طبیعتا مشکلات بیشتر ازآن چیزیست که به نظر می آید.

رونان لائوس، شهردار پلومور در تأکید مواضع خود در مورد خانه‎های دوم می‎گوید:«۶۵درصد از کسانیکه در شهر پلومور خانه می‎خرند و ۸۵ درصد خریداران خانه در شهر پِایی لوریان بومی هستند. از سال ۲۰۱۴(۱۳۹۳) از هر ۳۰۰ تا ۴۰۰ معامله خانه در سال ۲۵ تا ۳۰ معامله به  اهالی پاریس اختصاص دارد.»

به نظر مشاوران املاک حرفه‎ای همچون وَنسان لومه، مسئول ارتباطات سردفتران غرب فرانسه «پایتخت‎نشینان به دلیل قدرت خرید بیشتر در مناطق ساحلی بیشتر خانه می‎خرند. اما نه به میزانی که همگان ادعا می‎کنند.»

بروتانی تنها منطقه بحث‎انگیز در مورد خانه‎های دوم نیست. در منطقه پِای باسک فرانسه نیز چنین مساله‎ای وجود دارد. برای حل این معضل شهرداران به مالیات رو آورده‎اند، یعنی برای اقامت‎های گردشگری در منازل مالیات وضع کرده‎اند. وضع چنین مالیاتی برای شهر ساحلی بروتانی از جمله مطالبات تجمعات روز شنبه در این شهر بوده است. همچنین برای اجاره اماکن گردشگری تظاهرکنندگان خواستار وضع مالیات‎های مخصوص به منظور ایجاد ثبات در بازار املاک این شهر هستند. در شهر سن مالو به عنوان شهر برگزیده فرانسه در خصوص اجاره منازل گردشگری؛ از ماه جولای گذشته (تیر) مالیات ۱۲درصدی برای اجاره منازل مبله گردشگری وضع کرده‎اند. اینها همه مؤید آنست که نمایندگان نمی‎توانند در قبال معضل مسکن و حواشی آن بی‎تفاوت باشند.

منبع: letelegramme

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا