کد خبر: 050802141535
انرژیجهانروزنامه

آژانس بین المللی انرژی: تقاضای جهانی نفت، گاز و زغال سنگ تا سال ۲۰۳۰ به اوج خود می رسد

ترجمه: سلیم حیدری

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که تقاضای جهانی برای سوخت فسیلی تا سال ۲۰۳۰ به اوج خود می‌رسد، زیرا خودروهای الکتریکی بیشتری وارد جاده‌ها می‌شوند و اقتصاد چین کندتر رشد می‌کند و به سمت انرژی پاک‌تر حرکت می‌کند.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی که به کشورهای صنعتی مشاوره می‌دهد، با دیدگاه گروه تولیدکننده نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (که تقاضای نفت را مدت‌ها پس از سال ۲۰۳۰ افزایش می‌دهد و خواستار تریلیون‌ها سرمایه‌گذاری جدید در بخش نفت است)، در تضاد است.

آژانس بین‌المللی انرژی در چشم‌انداز سالانه انرژی جهان که روز سه‌شنبه منتشر شد، اعلام کرد که اوج تقاضای نفت، گاز طبیعی و زغال‌سنگ در این دهه بر اساس سناریوی سیاست‌های فعلی دولت‌ها قابل مشاهده است.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی گفت: «انتقال به انرژی پاک در سرتاسر جهان اتفاق می‌افتد و غیرقابل توقف است. مسئله «اگر» نیست، بلکه مسئله «چقدر زود» است – و هر چه زودتر برای همه ما بهتر است.»

«دولت‌ها، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران باید انتقال به انرژی پاک را پشت سر بگذارند و از آن جلوگیری نکنند.»

نموداری در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که تقاضای جهانی برای سه سوخت فسیلی تا سال ۲۰۳۰ به اوج خود می‌رسد. در حالی که استفاده از زغال سنگ پس از سال ۲۰۳۰ به شدت کاهش می‌یابد، استفاده از گاز و نفت نزدیک به اوج خود برای دو دهه آینده باقی می‌ماند.

با این حال، آژانس بین‌المللی انرژی همچنین اعلام کرد در شرایط فعلی، تقاضا برای سوخت‌های فسیلی بسیار بالا خواهد بود و نمی‌توان به هدف توافق پاریس برای محدود کردن افزایش متوسط دمای جهانی به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد دست یافت.

این آژانس در بیانیه ای اعلام کرد: «این نه تنها باعث بدتر شدن اثرات آب و هوایی پس از یک سال گرمای بی سابقه می شود، بلکه امنیت سیستم انرژی را نیز تضعیف می کند، سیستمی که برای دنیایی خنک تر با رویدادهای جوی شدید ساخته نشده است.»

نقش چین تغییر می کند

تا سال ۲۰۳۰، آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که تقریباً ۱۰ برابر تعداد فعلی خودروهای برقی در جاده‌ها در سراسر جهان وجود داشته باشد و سیاست‌های حمایت از انرژی پاک در بازارهای کلیدی را به عنوان عامل موثر بر تقاضای سوخت فسیلی در آینده ذکر کرد.

به عنوان مثال، آژانس بین المللی انرژی اکنون انتظار دارد ۵۰ درصد از ثبت نام خودروهای جدید در ایالات متحده در سال ۲۰۳۰ الکتریکی باشد، در حالی که در چشم انداز دو سال پیش آن ۱۲ درصد بود که عمدتاً در نتیجه قانون کاهش تورم ایالات متحده بود.

آژانس بین المللی انرژی همچنین نقش چین را به عنوان منبع کلیدی رشد تقاضای انرژی در حال تغییر می بیند.

در این گزارش آمده است: در حالی که چین در دهه گذشته تقریباً دو سوم افزایش مصرف جهانی نفت را به خود اختصاص داده است، شتاب پشت رشد اقتصادی این کشور رو به افول است و این کشور یک “قدرت انرژی پاک” است و بیش از نیمی از فروش خودرو برقی در سال ۲۰۲۲ در چین بود.

آژانس بین‌المللی انرژی گفت که کلید یک انتقال منظم، افزایش سرمایه‌گذاری در تمام جنبه‌های یک سیستم انرژی پاک است، نه در سوخت‌های فسیلی.

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی آمده است: «پایان دوره رشد سوخت‌های فسیلی به معنای پایان سرمایه‌گذاری در سوخت‌های فسیلی نیست، اما منطق افزایش هزینه‌ها در این بخش را کاهش می‌دهد».

گزارش اوپک در اوایل این ماه می‌گوید درخواست‌ها برای توقف سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید نفتی “اشتباه” بوده و “می‌تواند به هرج و مرج انرژی و اقتصادی منجر شود”.

منبع: رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا