کد خبر: 22040037627
بازارها و خدمات مالیجهان

اتحادیه اروپا به خواست آمریکا تن داد: تعلیق برنامه مالیات دیجیتال  

ترجمه: محمود نواب مطلق

اتحادیه اروپا اعلام کرد برنامه مالیات دیجیتال خود را به حالت تعلیق در می آورد. برنامه مالیاتی دیجیتال اتحادیه اروپا، در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ روز شنبه مورد انتقاد ایالات متحده آمریکا قرار گرفته بود. یکشنبه گذشته ژانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، از اتحادیه اروپا خواست آن را بازنگری کند.

بروکسل (مقر اتحادیه اروپا)، یک روز پس از این انتقاد زیر فشار واشنگتن تعلیق برنامه مالیاتی دیجیتال را در مدت مذاکرات سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی برای ایجاد رفرم در نظام مالیاتی جهانی شرکت‌های چندملیتی اعلام کرد. این مذاکرات باید در اکتبر (۹ مهر تا ۹ آبان) به پایان برسد. این برنامه مالیاتی در پی یک توافقنامه سیاسی در گروه بیست به تصویب رسیده بود.

یک سخنگوی اتحادیه اروپا اعلام کرد: «موفقیت در این روند تعلیق مستلزم همکاری تمام اعضای اتحادیه اروپاست و این اتحادیه متعهد شده است برای تحقق این موفقیت به صورت متمرکز فعالیت کند.»

برنامه مالیاتی دیجیتال به عنوان منبعی جدید برای تأمین مالی ۷۵۰ میلیارد یورویی برنامه راه‌اندازی اقتصادی مجدد اروپا بود؛ اما این برنامه از نظر واشنگتن برای غول‌های فناوری آمریکایی مثل گوگل، آمازون و فیس‌بوک تبعیض‌آمیز بود.

وزرای مالی گروه بیست، شنبه گذشته این برنامه مالیاتی را تصویب کردند و آن را رفرمی «انقلابی» درنظام مالیاتی برای پایان بخشیدن به بهشت‌های مالیاتی نامیدند.

در این برنامه مالیاتی پیش‌بینی شده است مالیات جهانی حداقل ۱۵ درصدی بر منافع شرکت‌های بزرگ چندملیتی وضع شود و تقسیم این مالیات برای آنها به نحوی منصفانه باشد. جزئیات بیشتر این رفرم مالیاتی باید در چارچوب سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی تا ماه اکتبر مذاکره و از سال ۲۰۲۳ اجرایی شود.

پس این توافق،  ژانت یلن در حاشیه اجلاس گروه ۲۰در ونیز در حضور خبرنگاران اعلام کرده بود: « ایالات متحده آمریکا معتقد است نظام مالیاتی دیجیتالی موجود تبعیض‌آمیز است و ازکشورها می خواهیم تا برای برچیدن آن توافق کنند و همچنین در آینده نظام‌هایی مشابه آن برقرار نکنند. بنابراین دیگر این برعهده اتحادیه اروپا و اعضای آن است تا در مورد گام‌های بعدی تصمیم بگیرند.»

تصمیم گروه بیست واکنش‌های متفاوتی در تمام سطوح را در بروکسل برانگیخت. پائولو ژانتیلونی، نماینده اقتصادی اتحادیه اروپا، شنبه گذشته، در پی تصویب این رفرم مالیاتی  آن را چنین ارزیابی کرده بود: «گامی بسیار شجاعانه برداشته شد که تا همین چند ماه پیش افراد کمی آن را ممکن می پنداشتند. این رفرم برای انصاف مالیاتی، عدالت اجتماعی و نظام مالیاتی چندجانبه‌ای پیروزی بزرگی محسوب می‌شود. کار ما به پایان نرسیده و تا اکتبر فرصت داریم تا آن را  نهایی کنیم.»

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا