کد خبر: 250103155936
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیبورسروزنامه

اعلان وضعیت قرمز در بورس به جای مسکن!

جنگ روانی و کم کاری مسئولان، شاخص بورس را 54 هزار واحد به پایین کشید

زهرا ترابی

بازار بورس دیروز با ریزش سنگین شاخص مواجه شد و تابلو یک دست قرمز با چند نقطه سبز نشان داد که تا چه اندازه متاثر از فضای غیر اقتصادی است.

دیروز نمادهای فولاد، شپنا، فملی، وبملت، شبندر، شستا و شتران نمادهای قرمزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در ریزش شاخص کل بورس را داشتند اما در فرابورس نمادهای فزر، ارفع، سرچشمه نقش بیشترین اثر کاهنده بر شاخص را ایفا کردند.

با این حال آنجایی که بسیای در فضای مجازی درباره احتمال درگیری منطقه ای جوک می سازند و یا رجز می خوانند. بازار سهام وضعیت کاملا قرمز اعلام کرد.

گرچه قرمز شدن تابلو شاخص‌های بورس برای بار اول نیست، ولی بار روانی را در بازار به خوبی نشان می دهد. دیروز بورس شاهد ریزش ۵۳ هزار و۹۱۹ واحد بودیم که دقیقا حاصل جنگ روانی منطقه ای در تعطیلات چندروز گذشته بوده است. برخی نیز این روزها مدیریت بازار سهام را بی تاثیر در این باره نمی دانند.

سوتیتر: اگر جنگ کشوری را تهدید کند افراد که بیشترین سرمایه شان در بازار ملک است، اقدام به فروش ملک و نقد کردن سرمایه و خارج شدن از کشور می کند تا از ریسک جنگ در امان باشد. اما در بازار املاک اتفاقی نیفتاده و برعکس با افزایش قیمت دلار قیمت مسکن هم در حال رشد است

هومن عمیدی کارشناس بازار بورسی در گفت و گو با عصر اقتصاد درباره ریزش شاخص های بازار بورس گفت: متاسفانه روز گذشته بازار سرتاسر منفی بود و مشکلاتی که در هفته های اخیر به وجود آمد منجر به ریزش ۵۳ هزار واحد شاخص بودیم. انتخاب مجدد آقای عشقی دهن کجی به تمام فعالان بازار سرمایه و سهامدارانی بود که در طول مدت تصدی سی ماهه ایشان و تیم مدیریت سازمان بورس ناراضی بودند. متاسفانه مشکلات شناسایی نمی شود و ضعف مدیریت ایشان که غیرقابل توجیه است!

این کارشناس می افزاید: با جایگزینی و تغییر ایشان به جای انتصاب فردی مسلط به فرایند بازار سرمایه، شاهد هستیم دولت اصرار به ادامه کار با آقای عشقی را دارد که منجر به چنین وضعیتی می شود.

وی ادامه داد: از طرف دیگر اصرار آقای فرزین رییس بانک مرکزی به بالا بردن نرخ سپرده ۳۰ درصد و شرایطی که برای نرخ بهره کشور ایجاد کردند فضای نقدینگی و رشد تورم در جامعه به بازار ارز و سکه و طلا تسری پیدا کرد. اصرار ایشان به فروش منابع طلای کشور به شکل سکه باز هم در این ماجرا موثر واقع شد و انتظارات تورمی افزایش یافت.

وقتی نرخ بهره کشور تغییر می کند پی بر ای متوسط بازار سرمایه کاهش شدیدی می یابد و متاسفانه به دلیل عدم حمایت از بازار سرمایه و بی توجهی به نام گذاری سال، سرمایه های مردم به بازارهای دیگر و به ویژه غیر مولد رفته و مسئولینی مانند وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس و حتی رییس بانک مرکزی هیچ گونه واکنشی ندارند

بی توجهی به شعار سال در بورس

عمیدی تصریح کرد: در چنین فضایی وقتی نرخ بهره کشور تغییر می کند پی بر ای متوسط بازار سرمایه کاهش شدیدی می یابد چرا که رابطه معکوس دارد و از سوی دیگر متاسفانه به دلیل عدم حمایت از بازار سرمایه و بی توجهی به نام گذاری سال به نام مشارکت مردم در رونق تولید، سرمایه های مردم در بازار سرمایه به بازارهای دیگر و به ویژه غیر مولد رفته و مسئولینی مانند وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس و حتی خود شخص رییس بانک مرکزی هیچ گونه واکنشی به این وضعیت که ایجاد کرده اند، ندارند. بلکه هر روز به منفی بازار دامن زده می شود و ۵۳ هزار واحد بازار افت کرده است.

چرا همه واکنش ها به جنگ فقط برای بورس است؟

این کارشناس در خصوص تاثیر تنش بین ایران و اسرائیل در بازار بورس اظهار کرد: موضوع جنگ که دیروز ایجاد نشده است. از حمله اسرائیل به سفارت ایران در روسیه مدتی گذشته است. اینکه در ساعت اولیه اعلام شد که انتقام گرفته خواهد شد و بدون جواب باقی نمی ماند آیا مثل امروز شاخص بورس ریزش داشت؟ نمی توانیم همه این مساله را به جنگ روانی که بوجود آمده ربط بدهیم. اگر این طور بود باید قیمت ملک در تهران چقدر افت کند؟ چطور است که تمام ریسک جنگ فقط برای بازار سرمایه است؟ در بازار املاک کوچکترین تغییر و کاهش را نداشتیم.

او تصریح کرد: آنهایی که ادعا می کنند منفی شدن بازار بورس مرتبط به جنگ است آدرس های غلط می دهند. اگر این طور بود باید در بازار زمین و ملک و مستغلات هم شاهد فروش و خروج مردم باشیم. عده ای می خواهند بی کفایتی خود در اداره بازار سرمایه را به این موضوع نسبت بدهند و بگویند جنگ روانی و ایضایی برای سهامداران است.

عمیدی با اشاره به این که البته اثر خبر جنگ غیر قابل انکار است، گفت: اثر روانی سایه جنگ ۱۰ تا ۲۰ درصد از سهم منفی های امروز را دارد و بقیه برای سوءمدیریت آقایان است. زیرا اگر جنگ کشوری را تهدید کند افراد که بیشترین سرمایه شان در بازار ملک است، اقدام به فروش ملک و نقد کردن سرمایه و خارج شدن از کشور می کند تا از ریسک جنگ در امان باشد. اما در بازار املاک اتفاقی نیفتاده و برعکس با افزایش قیمت دلار قیمت مسکن هم در حال رشد است. در صورتی که با افزایش قیمت دلار قیمت سهام هم باید رشد پیدا می کرد!

از اسم جنگ برای بازار سرمایه سوءاستفاده می شود و نمی دانم چه کسانی از اینکه اقتصاد کشور را منفی نشان بدهند منفعت می برند و ریزش بورس ما قطعا بازتاب جهانی پیدا می کند و این مساله ضعف مدیریت مسئولین اقتصادی کشور است

سو استفاده از اسم جنگ

وی اضافه کرد: وقتی دلار با مفروضات ۴۰ هزار تومان برای شرکت ها حساب می کنند و در بازار آزاد به ۶۵ هزار تومان می رسد قطعا ارزش سرمایه های سهامداران هم باید با این دلار تجدید شود اما این اتفاق نمی افتد. به نظر من، از اسم جنگ برای بازار سرمایه سوءاستفاده می شود و نمی دانم چه کسانی از اینکه اقتصاد کشور را منفی نشان بدهند منفعت می برند و ریزش بورس ما قطعا بازتاب جهانی پیدا می کند و این مساله ضعف مدیریت مسئولین اقتصادی کشور است که هنوز یک ماه از نامگذاری سال توسط رهبری نگذشته بازار سرمایه که محل مشارکت مردم است را به این باتلاق تبدیل کرده اند و امروز ۹۸ درصد بازار سرمایه صف فروش بود.

این کارشناس در خصوص راهکاری که دولت باید در این بازار پیاده کند؛ پاسخ داد: اصول بازار سرمایه جدی تلقی شود و درست شود و دورهمی ها عجیب و غریب و لابی ها در بازار سرمایه به عنوان مدیریت انتخاب می کنند؛ باید تمام شود. مشخص نیست شورای عالی بورس که وظایف قانونی در قبال بازار سرمایه دارد چرا نسبت به وظایفش بی تفاوت است.

از ابزارهای قانونی هم استفاده نکردند!

او در ادامه افزود: در بازار سرمایه طبق ماده ۳۲ قانونی داریم که اگر شرایط بحرانی شود، شورای عالی بورس می تواند به شکل موقت بازار بورس را تعطیل کند. آقایان از این فضا هم استفاده نمی کنند حتی از تمهیدات قانونی که وجود دارند بهره نمی برند و اجازه دادند بازار منفی دنبال شود. مساله ما سوءمدیریت است. قوانین را همین آقایان در شورای عالی بورس تصویب می کنند و اعضای شورای عالی بورس را دولت می چیند که ناکارا هستند و تیم مدیریتی سازمان بورس به شدت ناکاراست. سه سال است که می گوییم این بازار بدون متولی رها کرده اند.

عمیدی اظهار کرد: این نکته را نیز اضافه کنم، این ریزش عجیب نبود و قابل پیش بینی بود. اگر این اتفاق نمی افتاد باید تعجب می کردیم. در این کشور نرخ بهره موثر را ۴۲ درصد کرده اند، قیمت دلار بازار آزاد ۶۵ هزار تومانی را قبول ندارند و دلار شرکت ها را به قیمت ۴۰ هزار تومان می گیرند. طلا را به شکل سکه ضرب می کنند با دلار ۹۰ هزار تومانی به مردم می فروشند و می گویند بازار آزاد را قبول ندارند. مردم در این کشور دو دو تا چهارتای اولیه را بلدند. آقای فرزین اعلام کرد هیچ توجهی به دلار آزاد ندارند چطور ارز شرکت ها را با ۴۰ هزار تومان می برند اما سکه را به مردم با دلار ۹۰ هزار تومان می فروشند؟

وی در پایان خاطرنشان کرد: متولیان اقتصادی ما که در شورای عالی بورس هستند کوچکترین اعتقادی به بازار سرمایه و تولید ندارند. دولت ارز ۴۰ هزار تومانی را از صادرکننده بورسی از جیب تک تک سهامداران برمی دارد و به واردکننده و دلال می دهد که چای دبش می شود و با دلار آزاد به مردم جنس می فروشد. اگر اسم این تضعیف بازار سرمایه کشور نیست، پس چیست؟ به شکل قانونی نرخ بهره را روی ۳۰ درصد برده اند ولی عملیاتی و اجرایی آن ۴۲ درصد شده است. کدام تولیدکننده با این بهره می تواند کار کند؟ سرمایه های مردم را با این کار از تولید فراری داده اند و به بازارهای کاذب مانند طلا و سکه سوق داده اند. اسم این کار را اشتباه یا برآورد و محاسبه غلط نیست بلکه تاراج اموال سهامداران است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا