کد خبر: 11119914221
جهانروزنامه

اقدام دیرهنگام فیس‌بوک برای کاهش التهابات سیاسی

ترجمه: فاطمه موسی‌زاده

مارک زاکربرگ، مالک اصلی فیس‌بوک، یکی از قدرتمندترین – اگر نخواهیم بگوییم قوی‌ترین – موتورهای رادیکال‌سازی جهان را ساخت. برای سال‌های طولانی، پلت‌فرم او از نظر الگوریتمی مردم را به سمت التهاب‌های سیاسی ایدئولوژیک سوق داده است. این پلت‌فرم به سازمان‌ها قدرت می‌دهد تا از اطلاعات نادرست به طور آشکار سود ببرند؛ به نظر می‌رسد که تئوری‌های توطئه، مانند QAnon  در همین پلت‌فرم شکوفا شده‌اند.

کیواِنان نام یک گروه است که معتقدند دولت آمریکا به سرکردگی هیلاری کیلینتون به طور سازمان‌یافته در تجارت و سوءاستفاده جنسی از کودکان دست دارد و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در حال مبارزه با آن بود.

در تمام این مدت، زاکربرگ آگاه بود؛ اما او ضمن دفاع از پلت‌فرم خود، بارها در پشت تعهد به بیان آزاد پنهان شد و با این دلیل اجازه داد سم به مباحث سیاسی آمریکا تزریق شود. اما زاکربرگ چهارشنبه گذشته اعلام کرد در سراسر جامعه روندی وجود دارد که بسیاری از چیزها سیاست‌زده شده است و سیاست راهی برای جلب  توجه همه چیز است. او اضافه کرد: «من تعجب می‌کنم چه چیزی ممکن است در این امر تا این اندازه تاثیرگذار باشد.» یکی از مهمترین بازخوردهایی که اکنون در جامعه خود می‌شنویم این است که مردم نمی‌خواهند برای کسب تجربه  در زندگی‌شان از سیاست و جنگ استفاده کنند.

در نتیجه، زاکربرگ گفت فیس‌بوک اکنون در حال بررسی اقداماتی است که می‌تواند حجم محتوای سیاسی نشان داده شده به کاربران در اخبار موسوم به News Feed را کاهش دهد. علاوه بر این، فیس‌بوک به روال توصیه نکردن گروه‌های مدنی و سیاسی به کاربران ادامه خواهد داد؛ اقدامی که پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ انجام شده بود.

زاکربرگ این اقدام را به عنوان بخشی از تلاش برای«کاهش التهاب سیاسی و دلسردی ناشی گفت‌وگوهای تفرقه‌انگیز» در دستور کار قرار داد که یک هدف عالی است. اما پرسشی که مطرح می‌شود این است که  فیس‌بوک چرا الان تصمیم به انجام این اقدامات گرفته است؟ در این روزها که با کنار رفتن ترامپ ازکاخ سفید ونظارت شدید نمایندگان دموکرات روبه‌رو است. به عبارت دیگر، این سوال مطرح است که  چرا زاکربرگ مدتها قبل «التهاب سیاسی را کم نکرد؟»

این تأثیر ناشران بیش ازحزبی چیست؟

زاکربرگ توضیح نداد که چگونه فیس‌بوک ممکن است محتوای سیاست‌زده نشان داده‌شده به کاربران در News Feed را کاهش دهد. اما، اگر شرکت در تصمیم به انجام این کار جدی باشد، تصور اینکه اقدامات پیش رو  بازتاب‌های قابل توجهی در صنعت انتشار اخبار نداشته باشد، دشوار است. کارشناسان راست‌گرا مانند دن بونگینو و بن شاپیرو، امپراتوری‌های دیجیتالی ساخته‌اند که عمدتا از طریق صفحات فیس‌بوک هدایت می‌شود؛ آیا این حرکت زاکربرگ گریبان‌گیر آنها خواهد شد؟

برای ادعای سانسور آماده شوید

اگر فیس‌بوک گسترش اخبار سیاست‌زده را در سیستم عامل خود را محدود ‌کند، باید آماده دیدن واکنش‌‌های بیشتری از فاکس‌نیوز در مورد «سانسور» شبکه‌های اجتماعی باشد. بازیگران بی‌اخلاق تقریباً قطعاً به دلیل اثبات اینکه فیس‌بوک آنها را برای ایدئولوژی های خود هدف قرار داده است، از میزان مشارکت خود کم می‌کنند؛ در همین حال ، همان‌طور که سارا فیشر،  قهرمان مسابقه ماشین‌سواری، اشاره می کند «لیبرال ها احتمالاً می گویند که آنها به دلیل عملکرد ناشایست راست افراطی مجازات می شوند …»

خیلی کم، خیلی دیر

در ایمیل‌های دونی اوسالیوان، فوتبالیست ایرلندی، هم آمده است: «من احساس تعجب نمی‌کردم که این اتفاق (حمله شورشیان به کنگره آمریکا) افتاده است. این موضوع سورئال و غم‌انگیز بود.»  برای مدت‌های طولانی  فیس‌بوک به QAnon و سایر محتوای سیاسی رادیکال اجازه داد که در این سیستم وحشیانه بتازند.

Stop the Steal (دزدی را متوقف کنید) به معنای واقعی کلمه به لطف فیس‌بوک به یک جنبش تبدیل شد. بنابراین اگرچه جالب است که اکنون فیس‌بوک در حال برداشتن گام‌هایی برای کاهش محتوای سیاسی از اخبار قدرتمند خود است، به نظر می‌رسد خیلی کم و خیلی دیر شروع کرده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا