کد خبر: 05050039352
اقتصاداقتصاد کلانجامعه و فرهنگروزنامهسلامت و رفاهصفحه یک

انتقاد مسکو از «گزینش سیاسی» پاریس درباره واکسن روسی

ترجمه: محمود نواب مطلق

سفارت روسیه در پاریس به رسمیت شناخته نشدن واکسن اسپوتنیک پنج در فرانسه را نکوهش کرد. این سفارتخانه در واکنش به سخنان کرستوف کاستانررئیس، از گروه طرفداران مکرون در مجلس ملی فرانسه، قصد آگاهانه فرانسه در به رسمیت نشاختن واکسن اسپوتنیک پنج را تقبیح کرد. کاستانر اعلام کرده بود روسیه حامی گروه‌های ضد واکسن است. این در حالیست که کارآمدی واکسن اسپوتنیک روسیه از نظر علمی به اثبات رسیده است و هم اکنون در بیش از شصت کشور جهان از جمله برخی کشورهای اروپایی استفاده می‌شود. اما کشورهائی چون اسلوواکی و مجارستان. فرانسه اکنون از به رسمیت شناختن این واکسن روسی قبل از تایید آژانس اروپائی دارو امتناع می‌کند. سفارت روسیه اعلام کرد به هیج عنوان نمی‌تواند بپذیرد که واکسن اسپوتنیک پنج که در ۶۷ کشور جهان استفاده می‌شود و کارایی علمی آن به اثبات رسیده است، مورد گزینش سیاسی فرانسه قرار  می‌گیرد و به رسمیت شناخته نمی‌شود.

کلمان بون، وزیر مشاور در امور اروپای فرانسه، اخیرا استفاده یونان از واکسن روسی را برای داشتن کارت سلامت در این کشور مورد سرزنش قرار داده و ادعا کرده بود :«این یک گزینش سیاسی نیست بلکه یک گزینش علمی است. ما امیدواریم کشورهای اروپایی صرفا از چهار واکسنی که مورد تایید اروپاست، استفاده کنند.» این وزیر مشاور فرانسوی ۸جولای ( ۱۷ تیر) از شرکای اروپایی خود خواسته بود واکسن روسی اسپوتنیک پنج را به رسمیت نشناسند.

از نظر سفارت روسیه در فرانسه مواضع پاریس درباره واکسن کاملا سیاسی است و در واکنش به این مواضع در صفحه فیس‌بوک سفارت روسیه ۲۶ جولای (۴ مرداد) مشاهده می‌شود: «نمایندگی روسیه در فرانسه به‌شدت از سخنان کرستوف کاستانررئیس، گروه طرفدارن مکرون در مجلس ملی فرانسه، در متهم کردن روسیه به حمایت از گروه‌های ضد واکسن ابراز انزجار می‌کند.»

وزیر سابق کشور فرانسه ۲۲ جولای ( ۳۱ تیر) در شبکه BFMTV طی سخنانی مدعی شده بود روسیه از فعالیتهای گروه‌های ضد واکسن در فرانسه حمایت می‌کند.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در پس پرده فعالیتهای ضد واکسن در فرانسه آیا می‌توان اثری از روسیه یا سایر کشورها یافت گفته بود بله

در واکنش به این سخنان سفارت روسیه اعلام کرد:« ما معتقدیم تمامی مردم جهان می بایست تحت پوشش همگانی واکسیناسیون بر ضد بیماری کرونا قرار گیرند.»

در همین حال ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، ۳۰ ژوئن (۹ تیر) در برنامه تلویزیونی پاسخ به سوالات مردم روسیه، از آنان خواسته بود در زدن واکسن بر ضد بیماری کرونا تردید نکنند و به جای گوش کردن به شایعات به سخنان کارشناسان توجه کنند.

منبع: راشا تودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا