کد خبر: 2807994835
بورسروزنامه

انفعال فعالان بازار سرمایه تحت تاثیر سیاست انتظار

مسعود وطنخواه

یک کارشناس بازار سرمایه روند این روزهای بورس را تحت تاثیر تنش‌هایی با دو منشأ داخلی و خارجی دانست و تاکید کرد که بسیاری از فعالان بازار سرمایه در این فضا ترجیح داده‌اند این روزها محتاطانه‌تر در بورس عمل کنند تا چشم‌انداز روشن‌تری در روزهای آینده از اتفاقاتی که درباره آنها گمانه‌زنی می‌شود، به دست آید.

جعفر عزیزی یکی از تنش‌‌های داخلی را ناشی از  اختلاف بین دو قوه مجریه و مقننه برشمرد و افزود: رشد ارز و تورم سبب اختلاف‌هایی در نوع تصمیم‌گیری دو قوه شده است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه از وضع این روزهای بازار سرمایه و اینکه سرمایه‌گذاران خرد باید تاوان اختلاف‌نظرهای داخلی را بدهند، انتقاد کرد.

عزیزی مشکل نقل و انتقال ارز به داخل، فروش نرفتن نفت و عمل نکردن طرف‌های برجام همراه با مسایل حاشیه‌ای انتخابات آمریکا را از مهمترین تنش‌های این روزهای کشور دانست که نقش مهمی در رشد صعودی ارز داشته است.

این کارشناس بازار سرمایه، رشد نقدینگی را قوه محرک رشد دلار عنوان و تاکید کرد فضای سیاسی سبب تشدید آن می‌شود.

او با اشاره به تحولات رخ‌داده در کشورهای همسایه ادامه داد: چند سال قبل صرافان کشور به آسانی می‌توانستند نقل و انتقال ارز به صورت اسکناس را انجام دهند، اما گسترش نظام‌های جدید بین‌المللی سبب شده است که اکنون بانک مرکزی با مشکل تامین ارز به صورت اسکناس روبه‌رو شود.

عزیزی مجموعه عوامل فوق را سبب رسیدن نرخ ارز به ۳۲ هزار تومان دانست و اظهار کرد: این روزها  فعالان بازار سرمایه در انتظار نتیجه انتخابات آمریکا هستند و تصمیم‌گیری‌های معاملاتی خود را بر اساس تحولات جهانی تنظیم کرده‌اند که همین امر سبب شده است نگاهی انفعالی داشته باشند.

عزیزی درباره نتیجه انتخابات آمریکا پیش‌بینی کرد: انتخاب بایدن یا ترامپ تاثیر محسوسی بر کاهش نرخ ارز نخواهد داشت، اما ممکن است برنده شدن بایدن به طور موقت موجب اصلاح حدود ۲۵ درصدی در نرخ ارز شود.

او سابقه تاریخی کاهش ارز در قیمت‌های ۱۸ هزار به ۱۲ هزار تومان و ۳۵۰۰ به ۲۷۰۰ تومان را یادآور شد و افزود: در گذشته نیز اصلاح‌های نرخ ارز در محدوده ۲۵ و ۳۰ درصدی بوده است.

عزیزی با بیان اینکه قیمت شرکت‌های بورسی این روزها با دلار محدوده ۲۰هزار تومان ارزان است، ادامه داد: قیمت نمادها روی کاغذ و بر اساس ترازنامه شرکت‌ها جذاب است، اما چشم داشتن به وقایع روزهای آتی سبب شده است که فعالان بازار سرمایه با چاشنی احتیاط دادوستد کنند.

یکی از مهمترین بازارها در اقتصاد هر کشوری بازار مالی است که متأثر از متغیرهای اقتصادی از جمله نرخ ارز است. همچنین از مهمترین مسائلی که سرمایه‌گذاران با آن روبه‌رو می‌شوند نوسان و بی ثباتی نرخ ارز است که نوسان در بازارهای مالی ایجاد می‌کند.

نرخ ارز در تمام بورس‌های دنیا از متغیرهای مهم و تاثیرگذار بر شاخص قیمت سهام است. در واقع نرخ ارز، قیمت نسبی پول خارجی به پول داخلی است که به‌عنوان یکی از عوامل کلان اقتصادی، همواره مورد توجه بوده است. بازار بورس اوراق بهادار و بازار ارز همواره به عنوان بخشی حساس از بازار مالی مورد توجه ویژه سیاست‌گذاران مالی و اقتصادی بوده‌اند.

بازار سهام ایران رابطه تنگاتنگی با قیمت محصولات جهانی دارد و از آنجا که محصولات جهانی با ارز معامله و ارزش‌گذاری می‌شوند، تغییرات ارزش ارز بر قیمت کالاها و محصولات اثرگذار است. پس می‌توان گفت که شاخص ارز و بورس در ایران همبستگی نزدیکی با یکدیگر دارند. با توجه به صادراتی و وارداتی بودن بیشتر شرکت‌های فعال در بازار سهام و میزان وابستگی آنها به نرخ ارز، نوسانات ارز می‌تواند تاثیرات متفاوتی بر منابع پذیرفته‌شده در بورس و شرکت‌ها داشته باشد. این نوسانات می‌تواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم ارزش سهام شرکت‌های بورسی را تحت تاثیر قرار دهد.

رشد قیمت دلار سبب افزایش سودآوری شرکت‌ صادرات‌محور و به تبع آن تمایل سرمایه‌گذاران به خرید سهام شرکت‌های صادرات‌محور می‌شود، اما با کاهش قیمت ارز در مقاطع اصلاحی یا برگشتی روند رشد سود نیز تغییر می‌کند که همین امر موجب می‌شود گروهی از فعالان بازار سرمایه برای مصون ماندن از تبعات روند اصلاحی گزینه فروش و شناسایی سود را انتخاب کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا