کد خبر: 14010175987
جهانروزنامه

ایجاد اولین سندیکای آمازون در آمریکا

گروه کوچکی از کارکنان منجر به افول یکی از بزرگترین شرکت‎های چند ملیتی شدند. کارمندان یکی از انبارهای آمازون در نیویورک روز جمعه اول آوریل( ۱۲ فروردین) برای اولین بار در آمریکا به تشکیل یک سندیکا در داخل این شرکت رأی دادند.

در یک شمارش آرای برخط تعداد۲۶۵۴ رأی موافق در مقابل۲۱۳۱ رأی مخالف برای پذیرش نمایندگی اتحادیه کارگری آمازون که یکسال پیش تأسیس شده بود اعلام آمادگی کردند. کارکنان این انبار به دنبال اعلام نتایج به شادمانی پرداختند.

« کریستیَن اِسمالز» مدیر اتحادیه کارگری آمازون در پی اعلام نتایج گفت:« امروز این کارمندان به میدان آمدند و گفتند ما سندیکا می‌خواهیم.» او با کنایه در مقابل مطبوعات از «جِف بِزُوس» بنیانگذار آمازون به دلیل آنکه به فضا رفته است تشکر کرد و گفت:«در این فرصت که او به فضا رفته است ما توانستیم این سندیکا را به وجود بیاوریم.»

این درحالیست که شرکت آمازون از این ماجرا «چندان دل خوشی ندارد و مشغول ارزیابی گزینه هایش است» در مقابل  جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از به وجود آمدن این سندیکا ابراز خرسندی کرد. بایدن دموکرات از هر فرصتی برای تجلیل از فعالیت‎های سندیکایی در آمریکا استفاده می‎کند.

«جِن پِساکی» سخنگوی بایدن روز جمعه گفت: « اواز این اتفاق خوشحال ست چراکه بدین وسیله کارکنان می‎توانند مطمئن باشند که حرف‎های آنها در تصمیم‎گیری‎های مهم شنیده می‎شود.»

«اریک میلنِر» وکیل مدافع سندیکار کارگری آمازون می‎گوید:« این یک روز تاریخیست. من فکر می‎کنم تمام کارکنان انبارها نیز یکی پس از دیگری به فکر تشکیل این سندیکا بیفتند.» در مجموع تعداد۸۳۲۵ کارگر در انبار«جِی اِف کِی ۸» واقع درمحله« اِستِیتِن آی لند» که خود یک منطقه بزرگ صنعتی محسوب می‎ شود؛ در زمره رأی‎دهندگان بودند.

گرچه برخی از آنها دیگر در آمازون شاغل نیستند؛ از آنها دعوت شده بود تا در چادری که مقابل ساختمان گذاشته بودند از ۲۵تا ۳۰ مارس(۵تا۱۰فروردین) رأی دهند. در پایان ۴۷۵۲ نفر رأی خود را به داخل صندوق انداختند. آژانس حقوق کار پنجشنبه بعدازظهر شمارش آراء را آغاز کرد.

شرکت آمازون « دخالت نابجای» این آژانس را در نظارت بر این انتخابات به چالش کشیده و وعده داده است آن را قانونا پیگیری کند.

این غول فروش برخط و یکی از برجسته‎ترین کارفرمایان آمریکا تا کنون موفق شده بود تمایلات کارکنانش برای به وجود آوردن چنین تشکیلاتی را به تعویق بیندازد. از طرف دیگر در آن طرف خیابان انبار«جِی اِف کِی ۸» تعداد ۱۵۰۰ تن از کارکنان مرکز مرتب‎سازی کالای«اِل دی جِی۵» نیز برای رأی دادن در مورد ایجاد یک شعبه دیگر از این سندیکا؛ از ۲۵ تا ۲۹ آوریل (۵ تا ۹ اردیبهشت) دعوت شده ‎اند.

علاوه براین  به نظر می‎رسد کارکنان سندیکای ملی توزیع«آردبلیودی اِی یو»در جنوب کشور در ایالت آلاباما در شهر «بِسِمِر»  نیز که تمایل داشتند چنین تشکیلاتی ایجاد کنند برای انتخابات رفته‎اند. در این منطقه تعداد آرای مخالف۹۹۳ و آرای موافق۸۷۵ است.

البته در مورد۴۱۶ رأی هنوز جای بحث و گفت‎وگو وجود دارد. با حمایت جو بایدن سندیکاها پس از طی یک دوره سُستی در چند دهه گذشته مجددا در حال قدرت گرفتن هستند.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا