کد خبر: 06060198611
اخبار شرکت ها

برای اولین بار از ماژول ماده آلی نرم‌افزار مدل‌سازی چینه‌ای دایناسوس استفاده شد

 مدل‌سازی سه‌بعدی چینه‌ای پیشرو که به منظور ارزیابی سنگ منشاء سازند گرو در ناحیه لرستان در دستور کار محققان پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت قرار گرفته بود؛ با به دست آوردن نتایج ارزشمند، بعنوان الگویی برای مطالعات آتی با برگزاری سمینار پایانی آن در مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت به اتمام رسید.

به گزارش روابط‌عمومی پژوهشگاه صنعت نفت، مهندس زیبا زمانی، مسئول این پروژه، ضمن تایید مطلب فوق گفت: در این پروژه، مدل‌سازی توالی رسوبی در محدوده ناحیه لرستان با وسعتی بالغ بر ۵۰/۰۰۰ کیلومتر مربع انجام شده است.

وی در همین راستا تصریح کرد: همواره در انواع مدل‌سازی‌های زمین‌شناسی، توصیف ویژگی‌های سنگ منشاء به روش مفهومی و یا میانگین‌گیری از مقادیر داده‌های ژئوشیمایی انجام می‌شود.

ایشان با بیان این‌که در روش‌های پیشین شاهد ریسک اکتشافی بالا و همچنین دقت پایین در ارزیابی پارامتر‌های مرتبط به چشم می‌خورد، افزود: مشکلات و ضعف‌های اشاره شده در محیط‌های رسوبی با شرایط زمین‌شناسی پیچیده و ناهمگون بسیار چشم‌گیر‌تر خواهد بود.

زمانی به مزایای مدل‌سازی‌های نوین اشاره کرد و گفت: به دلیل مشکلات روش‌های گذشته، استفاده از ابزارهای جدید برای بدست آوردن تخمینی دقیق‌تر از ویژگی‌های سنگ منشاء و تغییرات آن در حوضه رسوبی ضروری به نظر می‌رسد. بر همین اساس مقرر شد تا از مدول ماده آلی (organic matter module) در نرم‌افزار دایناسوس (Dionisos) استفاده شود.

ایشان ادامه داد: این نرم‌افزار در زمینه مدل‌سازی‌های سه‌بعدی سنگ‌های منشاء و باز‌سازی و پیش‌بینی ویژگی‌های زیستی توده اولیه رسوب‌گذاری شده در حوضه و همچنین میزان و نحوه حفظ شدگی مواد آلی قابل استفاده است.

وی به دیگر مزایای این نرم افزار نوین اشاره کرد و گفت: این نرم افزار توانایی پیش‌بینی خصوصیات و گسترش رخساره‌های آلی در واحد‌های رسوبی در غیاب داده‌های ژئوشیمیایی مستقیم را بر اساس فرآیندهای رسوبی حاکم بر حوضه دارا می باشد.

مسئول این پروژه هدف اصلی از انجام این پروژه را استفاده از مدول جدید نرم افزار (organic matter module) دانست و گفت: برای اولین بار با استفاده از این نرم‌افزار مدل‌سازی سه‌بعدی سنگ‌های منشاء و تعیین پارامتر‌های مربوط به آن‌ها با دقت بیشتر بر اساس مدل‌سازی فرآیند محور در محیط رسوب‌گذاری صورت گرفت.

وی به دستاوردهای مهم این پروژه نیز اشاره کرد و افزود: بررسی و تعیین فرآیند‌های همزاد موثر در تولید، انتشار و ناهمگنی مواد آلی، تعیین دقیق‌تر ضخامت سنگ منشاء در بازه رسوبی مورد مطالعه، تهیه نقشه‌های پراکندگی و توزیع کمی و کیفی محتوای مواد آلی، کاهش ریسک اکتشافی مربوط به سنگ منشاء در سیستم هیدروکربنی از مهم‌ترین دستاوردهای این پروژه محسوب می‌شود.

گفتنی است در این پروژه پنج گروه کاری رسوب‌شناسی و چینه‌نگاری سکانسی، فسیل‌شناسی، ژئوشیمی، پتروفیزیک و مدل‌سازی از پژوهشگاه صنعت نفت و مدیریت اکتشاف حضور داشتند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا