کد خبر: 08060044180
اقتصادبازارها و خدمات مالیبورسروزنامه

جاماندگان از فروش یکشنبه بورس، دیروز جبران کردند

مسعود وطنخواه

پس از حواشی پیش‌آمده درباره بازگشایی نماد پالایش نفت بندرعباس و رسیدن شاخص کل به نزدیکی تراز یک‌میلیون و ۶۰۰هزار واحدی در دومین روز هفته که سبب فشار فروش در بیشتر نمادهای بازار سرمایه در این روز شد. جاماندگان از فروش یکشنبه، روز گذشته جبران کردند.

نماد پالایش نفت بندرعباس پس از افزایش سرمایه حدود ۳۹۰درصدی که از محل سود انباشته ,سایر اندوخته‌ها , مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها و به منظور اصلاح ساختار سرمایه، مالی، جلوگیری از خروج نقدینگی و بهبود نسبت‌های مالکانه بود به دلیل افزایش سرمایه بالاتر از ۲۰۰درصد و نداشتن خق تقدم بر اساس الزامات سازمان بورس برای بازگشایی نماد، باید ابتدا مراحل ثبت و آزادسازی سهام جدید را انجام می‌داد.

رعایت این الزامات و مراحل اداری حدود سه‌ماه زمان برد و از آنجا که شاخص کل بورس در این مدت حدود ۳۰درصد افزایش یافت و دیگر شرکت‌ها از جمله گروه پالایشی نیز این افزایش قیمت را در این مدت تجربه کردند اما پالایش نفت بندرعباس از این قافله صعودی به دلیل توقف نماد جاماند که همین امر انتظارات فعالان بازار سرمایه و سهامداران این شرکت را درباره میزان قیمت بازگشایی افزایش داد.

خاطره تلخ صندوق پالایشی

جو مثبت یک ماهه گذشته، خبرهای خوب از افزایش تولید در نماد «شبندر» و انتظارات بالای فعالان بازار سرمایه سبب شد که ابتدا بازگشایی قیمت در دومین روز هفته در محدوده ۱۰۰درصدی رخ دهد اما با دخالت ناظر بازار پس از سه‌بار بازگشایی معاملات باطل شد. بازگشایی ناموفق این نماد از یک‌سو یاد و خاطره تلخ صندوق پالایشی را در شهریور سال ۱۳۹۹ دوباره زنده کرد.

۲۰ مرداد بود که دژپسند در پاسخ به این سوال که چرا سازمان خصوصی‌سازی عرضه دارا دوم را منتفی اعلام کرده؟ گفته بود: «دستگاه مربوطه در روزهای اخیر اعلام کرد آمادگی نداریم براین اساس دارا دوم به صورت بلوکی عرضه و اگر نتوانستیم آن را شناور می کنیم.»

در سمت دیگر، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی توقف عرضه دارا دوم را تصمیم وزارت اقتصاد اعلام کرد و گفته بود که درصورت تغییر این تصمیم برای تشکیل صندوق ETF  این شرکت و وزارت نفت آماده است تا تمامی اختیارات خود را در این خصوص به وزیر اقتصاد واگذار کند.

این قائله با دستور رئیس‌جمهور مبنی بر عرضه دارای دوم، حل شد. دولت سهام خود در نمادهای پالایشگاه‌های تهران، اصفهان، بندرعباس و تبریز را با کلی اما و اگر و حواشی در قالب صندوق پالایش یکم به معامله‌گران فروخته شد.

صعودهای دنباله‌دار

و از سوی دیگر، صعودهای دنباله‌دار در یک ماه گذشته و رسیدن به نزدیکی تراز یک‌میلیون و ۶۰۰هزار واحد (که نزد فعالان بازار سرمایه به حمایت و مقاومت واعظی مشهور است) سهامداران را واداشت که از ترس تبدیل زیان به سود شدن پرتفوی سرمایه‌گذاری‌شان و قفل شدن در صف فروش اقدام به شناسایی سود کردند.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور پیشین (شهریور ۱۳۹۹) در سخنانی عجیب اعلام کرده بود که پیش‌بینی می‌کنند کف شاخص ۱۶۰۰-۱۷۰۰ است و دوباره در مسیر طبیعی خود به بالا می‌رود، او ادعا کرده بود این حرف‌ها را در جلسات می‌زنند.

کاهش قیمت‌های شرکت‌های بورسی که در یک ساعت پایانی دومین روز هفته در حالی رخ داد که به دلیل معاملات در محدوده مثبت و صف خرید بودن بیشتر نمادها در نیمه اول زمان معاملات شاخص کل سبزپوش بود به دلیل ماهیت محاسبه میانگینی در شاخص کل مثبت بودن نیمه اول زمان معاملات روز یکشنبه، مانع از انعکاس کامل کاهش قیمت‌ها و به تبع آن افت شاخص کل بورس شد.

کاهش دو هزار و ۳۵۴ واحد

شاخص کل کارنامه خود در روز یکشنبه را با ثبت کاهش دو هزار و ۳۵۴ واحد و ایستادن در کانال یک میلیون و ۵۷۳ هزار واحدی در حالی تمام کرد که اگر سبزپوشی شاخص کل نیز مد نظر قرار گیرد افت شاخص کل در دومین روز هفته خدود ۱۳هزار واحد می‌شود.

با توجه به اینکه کاهش شاخص کل در یک ساعت پایانی روز یکشنبه محقق شد گروهی از سرمایه‌گذاران از فروش جاماندند که همین امر سبب افزایش تعداد فروشندگان و کاهش بیشتر شاخص کل در روز گذشته شد.

شاخص کل بورس روز گذشته کاهش ۴۹هزار و ۴۰۹واحدی را تجربه کرد و در تراز یک‌میلیون و ۵۲۳هزار واحدی ایستاد. با احتساب کاهش حدود ۱۳هزار واحدی یکشنبه، شاخص کل بورس در مجموع دو روز (یکشنبه و دوشنبه) افت ۶۲هزار و ۷۰۰واحدی را تجربه کرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا