کد خبر: 220502135246
آموزشجامعه و فرهنگحقوقی و قضاییروزنامه

رأی دیوان عدالت اداری فصل الخطاب است؛ شکست سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان

به دنبال رأی اخیر دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان، معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش، رأی دیوان عدالت اداری را فصل الخطاب دانست و گفت که باید قانون رعایت شود.

به گزارش عصراقتصاد، سقف سنی برای ورود به دانشگاه فرهنگیان شکسته می‌شود و حداکثر سن ورود به دانشگاه فرهنگیان دیگر ۲۴ سال نیست.

چند روز پیش دیوان عدالت اداری با صدور رأیی شرط سنی برای ورود به دانشگاه فرهنگیان را رد کرد. با اجرای این رأی سقف سنی دانشگاه فرهنگیان شکسته می‌شود و دیگر شرط سنی ۲۴ سال ملاک نیست و سن پذیرش تا ۴۰ سال خواهد بود.

در رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری که از همین کنکور ۱۴۰۲ و بعد از آن لازم الاجراست، آمده بود: اولاً دانشجویان متعهد خدمت موضوع قانون مذکور از آغاز تحصیل خود استخدام می‌گردند و بر همین اساس رعایت مقررات عمومی استخدام از جمله حداکثر سن استخدام در خصوص آنها الزامی است.

ثانیاً بر اساس ماده ۴۲ قانون مدیریت خدمات کشوری، حداکثر سن استخدام مشخص شده و مقرره مورد شکایت با وجود استناد به ماده مذکور حداکثر سن استخدام را ۲۴ سال تعیین نموده که مغایر با سن مقرر در بند قانونی فوق بوده و استناد به ماده ۴۳ قانون مدیریت خدمات کشوری نیز نمی‌تواند دلیلی بر تعیین حداکثر سن به میزان ۲۴ سال باشد و پیش بینی حداکثر سن ۲۴ سال در بند مورد شکایت باعث محروم شدن بسیاری از افرادی که حائز شرایط عمومی استخدام هستند می‌گردد.

به دنبال این رأی دیوان عدالت اداری که عملاً راه ورود به دانشگاه فرهنگیان را برای بسیاری از افراد دیگر فراهم می‌کند؛ مسئولان آموزش و پرورش واکنش نشان دادند و ضمن پذیرش ضمنی این رأی، از حل این موضوع در آینده‌ای نزدیک خبر دادند.

رأی دیوان عدالت اداری فصل الخطاب است

قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش در حاشیه نشست خبری خود با اشاره به رأی دیوان عدالت اداری در ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان گفت: رأی دیوان عدالت اداری فصل الخطاب است و ما باید قانون را رعایت کنیم.

لاشکی با این حال انتقاد خود از این رأی دیوان را این‌گونه بیان کرد: بنده بر اساس نظر کارشناسی خودم می‌گویم که در فرانسه یک معلم ۶ سال و در آلمان حدود ۵.۵ سال دوره‌های تربیت معلم را طی می‌کند لذا باید یک فرد از سنین پایین کار آموزش معلمی را آغاز کند. این فرد که می‌خواهد معلم شود باید در ابتدا تربیت شود و بعد بتواند فرزندان ما را تربیت کند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: واحد حقوقی آموزش و پرورش در حال بررسی موضوع ابطال سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان است، ما نمی‌توانیم فردی را که ۴۰ سال سن دارد به عنوان معلم دوره ابتدایی استخدام کنیم، وظیفه ما تعلیم و تربیت است نه استخدام و امیدواریم گزارشی که ارائه خواهیم داد بتواند بر روی این رأی تأثیر داشته باشند.

لاشکی در حالی از ابطال شرط سنی برای ورود به دانشگاه فرهنگیان انتقاد کرده است که پیش از آن گفته بود که قرار است از سال‌های آینده علاوه بر کنکور، یک آزمون جامع اختصاصی برای ورود به دانشگاه فرهنگیان طراحی و اجرا شود.

گفتنی است، رأی هیات عمومی دیوان عدالت اداری بدین شرح بود: به موجب تبصره ماده ۳۲ قانون مدیریت خدمات کشوری، سازمان اداری و استخدامی صرفاً می‌تواند به کارگیری افراد را با شرایط مندرج در تبصره تأیید کند و این سازمان اختیاری درخصوص تصریح جذب نیرو از مراجع خاص در مجوزهای صادره خود ندارد و بر همین اساس مجوز این سازمان که براساس آن به کارگیری نیرو در وزارت آموزش و پرورش محدود به جذب آن در مخازن سرمایه انسانی مراکز مشخصی شده و به محرومیت افراد دیگر از امکان بهره مندی از فرصت به کارگیری در آموزش و پرورش منجر شده، خلاف قانون و خارج از حدود اختیار است و ابطال می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا