کد خبر: 21120074105
انرژیجهانروزنامه

زغال سنگ همچنان در قلب استراتژی انرژی چین قرار دارد

ترجمه: سلیم حیدری

در این هفته، رهبران و مقامات چین در جریان گردهمایی سالانه پارلمان این کشور گفتند که از زغال سنگ به عنوان بخشی حیاتی از استراتژی انرژی خود استفاده کامل خواهند کرد. چین تلاش می ‎کند ثبات اقتصادی را با اهداف بلندمدت آب و هوایی خود متعادل کند.

پس از سخنرانی رئیس جمهوری شی جین پینگ و تاکید بر اهمیت زغال سنگ، نمایندگان از سراسر کشور خواستار سرمایه‎گذاری بیشتر در فناوری زغال سنگ و سیاست‎های جدید برای افزایش سود شرکت‎های زغال سنگ شدند.

شی به هیات کنگره ملی خلق از منطقه بزرگ تولید زغال سنگ مغولستان گفت که چین، (بزرگترین تولیدکننده گازهای گلخانه‎ای جهان) «غنی از زغال سنگ است و از نظر نفت فقیر بوده و دارای ذخایر اندک گاز» است و «نمی‎تواند از این واقعیت جدا شود.»

او گفت که انتقال سبز یک فرآیند مدت دار است و چین نمی‎تواند به سادگی مصرف زغال سنگ را متوقف کند.

شی، سال گذشته متعهد شد که استفاده از زغال سنگ را در دوره ۲۰۲۱-۲۰۲۵ «کنترل» کند و در سال ۲۰۲۶ کاهش مصرف را به عنوان بخشی از مشارکت چین در مبارزه با گرمایش جهانی آغاز کند.

اما نگرانی‌های فزاینده امنیت انرژی، تولید معادن زغال سنگ را به بالاترین حد خود رسانده و نیروگاه‌های جدید زغال‌سنگ قرار است ساخته شوند.

نمایندگان سعی کردند با درخواست سرمایه‎گذاری بیشتر در فناوری‎های پاک و «هوشمند» زغال سنگ، از جمله جذب و ذخیره کربن، شکاف بین توسعه زغال سنگ و کاهش انتشار گازهای گلخانه‎ای را پر کنند.

بر اساس صورتجلسه‌های منتشر شده از جلسات غیر علنی، آنها همچنین خواستار اقداماتی برای آزادسازی عرضه بیشتر در بازار و توسعه بیشتر صنعت شیمیایی زغال سنگ شدند.

شو یینبیائو، نماینده هیات مشورتی موسوم به کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین (CPPCC) و رئیس شرکت دولتی هوآننگ گفت که برای تشویق نوآوری‌های تکنولوژیکی که می‌توانند نیروی زغال سنگ را به منبع انرژی کم کربن تبدیل کنند، حمایت لازم بود.

روزنامه رسمی پیپلز دیلی به نقل از شو نوشت، چین همچنین نیاز به ایجاد یک مکانیسم بلندمدت برای اطمینان از سودآوری شرکت‌های زغال‌سنگ و تضمین عرضه برق دارد.

جین پنهوی، یکی دیگر از نمایندگان CPPCC و رئیس شعبه بانک مرکزی شانگهای، خواستار در اختیار قرار دادن بودجه عمومی برای افزایش کارایی و کاهش انتشار زغال‌ سنگ شد.

تهدید کمبود انرژی پس از موجی از قطعی‌های تنبیهی برق که در سال گذشته برخی از مراکز صنعتی کشور را فرا گرفت، همچنان ذهن سیاست‎گذاران را به خود مشغول کرده است.

هوآ لینگ، رئیس آژانس برنامه‌ریزی دولتی چین، در یک نشست توجیهی در حاشیه پارلمان گفت که در حالی که تا ۴۵۰ گیگاوات برق تجدیدپذیر در مناطق بیابانی ساخته می‌شود، برای حفظ ثبات شبکه به نیروی بیشتری با سوخت زغال سنگ نیاز است.

مویی یانگ، تحلیلگر اندیشکده زیست محیطی بریتانیا امبر گفت: سیستم انرژی پاک چین هنوز به اندازه کافی برای شرایط اضطراری از جمله آب و هوای بحرانی توسعه نیافته است.

یانگ گفت: اهداف بلندمدت آب و هوایی چین بدون تغییر باقی مانده است. این در حالیست که اظهارات اخیر نشان می‎دهد، زغال سنگ با حمایت بیشتر مواجه خواهد شد تا امنیت انرژی حفظ شود.

لی شو، مشاور ارشد گروه زیست محیطی صلح سبز گفت: اگرچه پکن همچنان متعهد است که کاهش انتشار گازهای گلخانه ای را قبل از سال ۲۰۳۰ به اوج برساند، اما اظهارات اخیر رهبری چین نشان می‎دهد که در کوتاه مدت این اتفاق نخواهد افتاد.

تاکید دوباره بر امنیت انرژی در اواخر سال گذشته ظهور کرد و اکنون با بحران اوکراین این تاکید قوی‌تر ظاهر خواهد شد.

منبع: رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا