کد خبر: 14010175984
جهانروزنامه

شکسته شدن رکورد قیمت صادرات نفت عراق طی ۵۰ سال گذشته

ترجمه: محمود نواب مطلق

جنگ در اوکراین و افزایش تورم منجر به افزایش قیمت نفت شدند. از اینرو بهای صادرات نفت عراق نیز افزایش چشمگیری یافت.

بر اساس اطلاعات وزارت نفت عراق، این کشور در ماه مارس(اسفند ۱۴۰۰) ۰۷/۱۱ میلیارد دلار نفت صادر کرده است. رکوردی بی‎سابقه از سال ۱۹۷۲ که ناشی از افزایش قیمت نفت خام به دلیل جنگ اوکراین است.

وزارت نفت عراق  دومین صادر کننده نفت طی اطلاعیه ای با تشریح این موضوع افزود:« عراق ۱۰۰۵۶۳۹۹۹ بشکه نفت  برای فروش به بهای۰۷/۱۱ میلیارد دلار(۰۲/۱۰ میلیارد یورو) استخراج کرده است که این بالاترین میزان درآمد از سال ۱۹۷۲ تا کنون محسوب می‎شود.

مطالب پیشنهادی

بر اساس اطلاعاتی که یکی از مقامات وزارت نفت عراق به خبرگزاری فرانسه داده است و خواست نامش فاش نشود؛ این ارقام قطعی نیستند ولی ارقام مشخص‎تر چندان تفاوتی با این ارقام ندارند.

در ماه فوریه(بهمن۱۴۰۰) عراق با فروش روزانه ۳/۳میلیون بشکه نفت به رکورد قیمت ۵/۸ میلیارد دلار(۷/۷میلیارد یورو) طی ۸ سال گذشته دست یافت.

قیمت حامل‎های انرژی به دنبال جنگ اوکراین افزایش یافتند و کشورهای تولیدکننده نفت نیز صاردات خود را محدود کردند. پنجشنبه کشورهای عضو اوپک به رهبری ریاض و ده کشورعضو اوپک+ به رهبری روسیه توافق کردند برای ماه مه(اردیبهشت) صادرات نفت خود را روزانه ۴۳۲هزار بشکه افزایش دهند.

جمعه قیمت هر بشکه نفت به ۱۰۰ دلار رسید. عراق مالک منابع غنی هیدورکربن است و ۹۰ درصد درآمد خود را از فروش نفت به دست می‎آورد.

برای کشوری مثل عراق که چند دهه جنگ و مشکلات عدیده اقتصادی را پشت سر گذاشته است و برای برنامه‎ های بازسازی خود در زیر ساختها نیازمند تأمین منابع مالی است قیمت نفت نقشی اساسی در بودجه این کشور بازی می‎ کند. عراق  با جمعیت ۴۱ میلیون نفر، خود نیز در تنگنای روزانه انرژی قراردارد.

این کشور یک سوم گاز و برق مورد نیاز خود را از همسایه و متحد خود یعنی ایران تأمین می کند که همین اندازه نیز مرتبا دستخوش تغییراتی از قبیل قطع یا کاهش می‎ شود. امری که زندگی روزانه را برای مردم سخت می‎کند.

منبع: فیگارو

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا