کد خبر: 25030032607
اقتصادبازارها و خدمات مالیبورسروزنامه

«صندوق تثبیت و توسعه بازار سرمایه قرار نیست معجزه کنند»

رئیس سازمان بورس معتقد است که عرضه اولیه باید به صورت صرف سهام باشد تا نقدینگی وارد شرکت‌ها شود

به گفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، زمانی که نهاد مالی وجود ندارد که بتواند تامین مالی پروژه‌ای را انجام دهد بازار سرمایه نیاز به مکانیزم تثبیت‌کننده دارد، با این حال صندوق تثبیت و توسعه بازار سرمایه قرار نیست که معجزه کنند و قیمت‌ها را مصنوعی افزایش یا کاهش دهد.

به گزارش ایرنا، محمدعلی دهقان دهنوی روز گذشته در بیست و چهارمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: در چند وقت گذشته به صورت مکرر صحبت از واژه حباب در شاخص بورس شده است و افراد زیادی از واژه تخلیه حباب یاد کرده بودند.

او افزود: از زمانی‌که شاخص بورس بر روی کانال ۲۳۰هزار واحد قرار داشت برخی هشدار از ورود شاخص بورس به مرحله حباب داده بودند، در حالی که اکنون شاخص بورس در کانال یک‌میلیون و ۲۰۰هزار واحد قرار دارد و تا چهار برابر آن زمان رشد کرده است، در ابتدا باید مشخص شود که مفهوم حباب چیست و به چه چیزی حباب گفته می‌شود.

دهقان دهنوی با بیان اینکه مردم از بورس استقبال کردند و سرمایه‌های خود را وارد این بازار کرده‌اند، اضافه کرد: بازار سرمایه از محل حضور مردم توسعه فعالیت پیدا کرده است که در کنار آن نقش و جایگاه این بازار در اقتصاد کشور با افزایش همراه شده است اما تعداد قابل توجهی از مردم که در قیمت‌های اوج و در ماه تیر و مرداد وارد بورس شدند به دلیل قرار گرفتن شاخص بورس در مسیر نزولی دچار ضرر و زیان سنگینی شدند.

او افزود: این موضوع برای ما ناراحت‌کننده است و به عنوان دغدغه محسوب می‌شود، در این مورد فکر خواهیم کرد که چگونه می‌توان در آینده از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کرد.

نهادهای مالی باید در بازار سرمایه توسعه پیدا کنند

دهقان دهنوی به توسعه نهادهای مالی در بازار سرمایه تاکید کرد و گفت: زمانی‌که به عنوان رئیس سازمان بورس انتخاب شدم درخواست مجوز ۲۵۰شرکت سبدگردان ارائه شد که مدارک آنها کامل بود، در این مدت حدود ۱۲مجوز ارائه کرده‌ایم تا از این طریق توسعه بازار سرمایه و زیرساخت‌ها شکل بگیرد.

رئیس سازمان بورس و اورای بهادار گفت: حدود ۱۵سال بود که مجوز کارگزاری صادر نشده بود، یکی از بحث‌هایی که در کشور درباره انحصار مجوزها وجود داشت درباره مجوز کارگزاری‌ها بود، این دستورالعمل بازنگری و فراخوان داده شد تا در این زمینه مجوز ارائه شود.

او ادامه داد: اعتقاد من در بحث انحصارزدایی، افزایش فعالیت در بازار سرمایه و توسعه این بازار از طریق توسعه نهادهای مالی است که این موضوع را با قدرت دنبال خواهیم کرد.

دهقان دهنوی با بیان اینکه چند سال بود که فشارهای زیادی برای انتشار صورت‌های مالی سازمان بورس وجود داشت به راحتی این اقدام انجام و صورت‌های مالی منتشر شد، گفت: در این پنج ماه هر آنچه را که در توان بود انجام دادیم اما تا نقطه مطلوب راه زیادی وجود دارد.

دهقان دهنوی درباره راه‌اندازی میز صنعت عنوان کرد: اعتقاد بنده در بازار سرمایه این است که توسعه و ماهیت وجودی بازار سرمایه وابسته به بازار اولیه است، بازار ثانویه یعنی محلی برای انتقال دارایی‌ها و سیگنالی برای بازار اولیه.

رئیس سازمان بورس درباره بازنگری بحث عرضه اولیه‌ها اظهار کرد: عرضه اولیه باید به صورت صرف سهام باشد که پول به صورت مستقیم وارد شرکت‌ها شود نه اینکه سهامدار عمده از طریق فروش سهام پول خود را از بازار خارج کند.

به گفته او، دستورالعمل شرکت‌های سهامی عام مبتنی بر پروژه را نهایی کرده‌ایم و در هفته جاری یا هفته آینده آن را ابلاغ خواهیم کرد.

مخالف وجود دامنه نوسان هستم

او با بیان اینکه برخی صحبت‌ها در زمینه دخالت سازمان بورس در بازار وجود دارد و اعلام شده است که با تغییر رئیس سازمان تغییراتی در این بازار ایجاد می شود، گفت: شورای عالی بورس اعلام کرده‌ام بنده بیشتر از هر فرد دیگری با محدودیت دامنه نوسان مخالف هستم اما گاهی برای دوره زمانی کوتاه‌مدت احتیاج به سیاست‌های مقطعی داریم.

دهقان دهنوی افزود: این موضوع باید بررسی شود که فلسفه مخالفت با وجود دامنه نوسان چیست؟ کارایی بورس حکم می‌کند اگر خبر مثبتی در مورد شرکت یا صنعتی وجود دارد اثر خود را بر روی سهم بگذارد و دیگر صف ایجاد نشود زیرا این صف ادامه پیدا می‌کند.

دامنه نوسان نباید کامل برداشته شود

دهقان دهنوی گفت: برای بلندمدت تصمیم داریم که مکانیزم دامنه نوسان به شکلی تعریف شود که عامل ایجاد صف نشود، دامنه نوسان نباید کامل برداشته شود، اکنون در حال مطالعه این موضوع هستیم و بعد از تکمیل مطالعات یک طرح اساسی را برای دامنه نوسان پیدا خواهیم کرد که برای همیشه خیال بازار و سهامداران از معاملات بورس آسوده باشد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار یادآور شد: مجریان به تامین مالی پروژه‌ای آشنایی ندارند و نهادهای مالی از تجربه و دانش کافی برخوردار نیستند، مقررات ما در سازمان بورس کافی نیست اما این مسیر باید طی شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا