کد خبر: 101101119078
بازارها و خدمات مالیجهانروزنامه

ضربات بحران انرژی بر دست اندرکاران استخراج بیت کوین

به دنبال بالا رفتن قیمت انرژی و کاهش ارزش ارزهای مجازی دست اندرکاران استخراج این نوع از ارز به فکر بازسازی خود و یافتن راه حل های متناسب با محیط زیست در کار خود افتادند. بازار ارزهای مجازی بسیار سرد شده است.

فعالیت دست اندرکاران این عرصه که در منظر عمومی ناشناخته بوده و در تلاشند معروفترین  ارزهای مجازی را با اطمینان از اعتبار تراکنش آنها عرضه کنند؛ در حال حاضر دچار اختلال جدی شده است.

هنگامی که توفان«کولاک قرن» آمریکا را در می نوردید به دلیل فشار بر شبکه برق مهمترین ارز مجازی آمریکایی با نام «کُر سیانتفیک» ۲۱ دسامبر(۳۰آذر) بر اساس قوانین آمریکا اعلام ورشکستگی کرد.

حادثه ای که  اتفاقا آشکار کننده وابستگی تنگاتنگ استخراج ارزهای مجازی و بحران انرژی بود. شیوه اقتصادی یک استخراج کننده ارز مجازی ساده است: او باید هزاران رایانه را بکارگیرد تا بتواند اولین کسی باشد که معادله پیشنهاد شده بوسیله الگوریتم شبکه بیت کوین را حل کند و بدین وسیله یک تراکنش معتبر تولید کند و صاحب ارز مجازی شود.

بنابراین درآمدها ی حاصل از این فعالیت مستقیما در ارتباط با قیمت بیت کوین و همچنین هزینه های آن مستقیما در ارتباط با میزان برق مصرفی رایانه ها هستند. در سال ۲۰۲۲(۱۴۰۱) افزایش قیمت انرژی ضربه شدیدی به ارزش بیت کوین وارد کرد.

این امر دست اندرکاران این حوزه را برآن داشت تا شیوه های خود را اصلاح کنند.«نیکلا لوُوه» مدیر کل«کُوین هاوس» در این مورد می گوید:« افزایش قیمت سوخت های فسیلی گاز و ذغال سنگ باعث شده  تا استخراج ارزهای مجازی با برق حاصل از این سوخت ها به نحو گسترده ای متوقف شده و استفاد ه از برق حاصل از نیروگاه های بادی و برق-آبی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.»

براساس آمار دانشگاه «کَمبریج» انگلستان که در مورد میزان برق مصرفی بیت کوین تحقیقاتی کرده است سهم برق تولیدی نیروگاههای تجدیدپذیر درابتدای سال ۲۰۲۲(دی۱۴۰۰)  ۲۶ درصد از کل برق تولیدی بوده است.

استخراج کنندگان ارزهای مجازی خواستار افزایش این سهم هستند. آنان در صدد اصلاح شیوه‌های استخراج ارز خود هستند و در این امر با یکدیگر رقابت می کنند.

«الِکساندراِستاکچِنکو» مدیر بلاک چین و ارزهای مجازی شرکت«کِی پی اِم جی» در فرانسه در این مورد می‌گوید:« رایانه های استخراج ارز مجازی در کانتینرهای متحرک مستقر هستند.

می توان آنها را به نزدیک نیروگاه های تجدید پذیر تولید برق برد و در زمانهای غیر اوج مصرف از نیروی برق ارزان آنجا استفاده کرد و در زمان های اوج آنها را به مکان دیگری که در وضعیت غیر اوج قرار دارد منتقل کرد.»

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا