کد خبر: 27020182902
تولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

عزم ملی برای حفظ جایگاه ایران در صنعت فرش

معاون صنایع عمومی وزارت صمت خاطرنشان کرد که ممکن است، ایران در بعضی عرصه‌ها توفیق نداشته باشد؛ اما در صنعت فرش، مدعی رتبه اول جهان است و این جایگاه باید حفظ شود.

محمدمهدی برادران در چهاردهمین المپیاد علمی فرش دستباف یادآوری کرد: همان‌طور که اشاره شد، در سال‌های گذشته قصور زیادی در حوزه فرش داشتیم البته در ۶ ماه قبل با دولت جدید طبق آمار عملکرد رو به رشدی داشتیم و باید از همکارانمان از جمله طراحان، بافندگان و رنگرزان تشکر کنیم برای برگزاری همایش مفاخر فرش و جلسه‌ای که با وجود برگزیدگان مسابقات فرش سراسر کشور هستند .

او افزود: دکتر خامه‌ای، رئیس بنیاد علوی و معاون محترم وزیرکار و رفاه اجتماعی تشکر می‌کنم و متوجه هستم که ایشان به هنر و صنعت فرش توجه دارند و انشالله به کمک همه مسئولان و افرادی که در جلسه همکاری کردند برای برگزاری این همایش در مرکز ملی فرش ایران و همه بزرگوارانی که در اداره کل صنعت ومعدن استان خراسان و تهران هستند؛ امیدوارم که با کمک هم بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت با بیان اینکه چند کار خوب و ویژه در این ایام اخیر انجام شد، تصریح کرد: آخرین آن هم رایزنی بود که مرکز فرش با امیر قطر داشت و بعد از صحبت رئیس‌جمهوری جمع‌بندی شد و در بازدیدی که خانم دکتر رافع داشتند، مطرح شد یه غرفه دائمی به بهانه جام جهانی در قطر داشته باشیم و بعد هم استدعا داریم که در مرکز فروش فرش در قطر دنبال شود.

برادران با اشاره به چالش‌های حوزه فرش تصریح کرد: از جمله بحث بازاریابی و بین‌الملل بحث مالی و مواد اولیه که امیدواریم حل شود؛ اما موضوعی که به درستی مطرح شد و پررنگ هم هست و دوستان مطرح کردند این است که مزیت ما این است که اسم فرش ما در این حوزه قابل اتکاست اگر ما نمی‌توانیم خودرویی مثل بنز بسازیم هیچ کشوری هم نمی‌تواند مثل ما فرش ببافد.

چون این یک میراث کهن با ابعاد مختلف از جمله فرش‌بافی فرش‌شویی، ریسندگی و رنگرزی و… است. کارهای زیادی انجام شده تا زیست‌بوم فرش شکل گرفته است و سال‌های سال ادامه دارد .

او تاکید کرد: باید از این ظرفیت استفاده شود. من مثالی می‌زنم که چگونه این زیست‌بوم را از ما می‌گیرند؛ جدا از مشکلات مالی و تجاری و صنعتی که داریم یک مشکل این است که این جلسات را ارزشمند ندانیم و به نسل بعد منتقل نکنیم نمایش‌نامه‌ای داریم به نام نمایش‌نامه ایرانیان، در آن داستان این‌گونه تعریف می‌شود که بعد از شکست ایران از روم سربازی که المپیاد نام داشت، مسافت طولانی را می‌دود تا پیروزی روم را فریاد زد تا شادمانی خود را نشان دهد و بعدها مسابقات المپیک را برگزار می‌کنند و ما هر سال در این المییک شرکت می‌کنیم به آن رسمیت می‌دهیم و یاد آن سرباز را که برای شکست ایران شادمانی می‌کرد را گرامی می‌داریم.

امروز هم که آمدیم از صنعت فرش دفاع کنیم المییاد درست کردیم و یاد پدرانمان و اساتیدمان را در این همایش‌ها زنده نگه می‌داریم؛ انشالله که با کمک مجلس اسلامی و سایر اعضای دولت بلاخره مشکلات مالی حل می‌شود، ولی اگر به این سرمایه توجه نشود، ناگهان می‌بینیم که طرح‌های ماهم مانند طرح‌های غربی شده است.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت افزود: این فرش یعنی زندگی، آرامش، فرهنگ ایرانی و مانند پرچم ماست.

وقتی غرفه‌ای در کنار جام‌ جهانی دایر شود، در آن منطقه تمدن ایران شناخته تر می‌شود در حوزه‌های دیگر هم این است، هم‌اکنون طراح ما لوگوی جام جهانی را طراحی کرده است.

برادران در پایان گفت: ما باید به حوزه صنایع خلاق توجه کنیم و دانش خود را داشته باشیم و سعی کنیم که دیگران بیایند و از همایش‌های ما استفاده کنند.

هر جا که این نقش و طرح و زندگی و نشاط را دیدند، زیبایی و سواد بصری را ببینند و بدانند که پشت آن اندیشه ایرانی است.

من از همه بزرگواران که از استان‌های مختلف و از سوی مرکز ملی فرش در این همایش شرکت کردند، تشکر می‌کنم و قطعا حمایت‌های مادی هم خواهد شد که انشالله در همین مجلس از سوی مرکز اعلام خواهد شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا