کد خبر: 200402132524
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیراه و مسکنروزنامه

عصراقتصاد در گفت‌و‌گو با رئیس اتحادیه مشاوران املاک بررسی کرد؛ بازار سوت و کور مسکن؛ همچنان در رکود تورمی

سرویس اقتصادی ـ بنفشه مقدم؛ در بازار مسکن معمولاً قیمت ها تمایل به صعود داشته اند نه نزول. به این دلیل هیچ گاه شاهد کاهش قیمت ها نبودیم. ثبات قیمتی نیز به ویژه طی سال های اخیر در هیچ بازاری در اقتصاد ما مشاهده نشده است.

در بازار مسکن نیز به ویژ طی سال های اخیر به طور ماهانه شاهد رشد قیمت ها هستیم و این نشان از آن دارد که مسؤولان در کنترل تورم موفق نبوده اند و مردم باید تاوان آن را بپردازند.

طی ماه های اخیر علت اصلی گرانی در بازار مسکن را بالا بودن نوسانات ارزی عنوان کردند. حال این سؤال مطرح است در حال حاضر که بازار ارز نوسانات شدیدی را در زمینه قیمت ها تجربه نمی کند پس چرا قیمت مسکن همچنان صعودی است.

در همین خصوص به گفت و گو با مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک پرداختیم.

قلی خسروی طی گفت و گویی با خبرنگار عصراقتصاد با اشاره به وضعیت نامطلوب اقتصاد داخلی کشورمان اظهار داشت: یکی از مهم ترین بازارهایی که در کشور ما تحت تأثیر وضعیت نامطلوب اقتصادی قرار می گیرد حوزه مسکن است. این بازار با توجه به این که با معیشت مردم سر و کار دارد و بخش زیادی از درآمد ماهانه صرف خرید یا اجاره مسکن می شود، باید ساماندهی شود.

وی ادامه داد: طی سال های اخیر با رشد صعودی در قیمت مسکن مواجه بودیم که این امر تأثیرات بسیار سوئی بر زندگی مردم داشت. میزان اجاره بها نیز به شدت رشد کرد که این امر نیز بر بروز مشکلات اقتصادی برای خانوارها تاثیر داشت. یکباره قیمت ها رشد نجومی یافت و بسیاری از افراد با مشکل مواجه شدند. خانواده هایی نیز که قادر به اجاره منزل در شهرهای بزرگ نبودند به حاشیه شهرها پناه بردند و وضع معیشتی روز به روز بدتر شد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک چشم انداز بازار مسکن طی ماه های باقی مانده سال جاری را روشن نخواند و گفت:  به نظر نمی رسد که روزهای خوبی در این بازار شاهد باشیم؛ چرا که قیمت ها همچنان بالاست و در عین بالا بودن با رکود بی سابقه ای مواجه هستیم که می توان آن را به رکود تورمی تعبیر کرد. در شرایط سوت و کور بازار و کاهش تعداد معاملات، اما همچنان قیمت ها بالاست.

قلی خسروی تشریح کرد: علت بالا بودن قیمت مسکن و رشد آن در شرایط رکودی بازار این است که عده ای با نگاه سرمایه ای به بازار مسکن ورود می یابند و تقاضا برای خرید مسکن را بالا می برند و همین امر نیز موجب بروز گرانی غیرمنتظره می شود.

این عده نقش مهمی در قیمتگذاری ها خواهند داشت و مردم نیز باید قیمت های بالا را تحمل و خود را با آن سازگار کنند. از این رو باید تاکید کرد که مصرف کنندگان واقعی در بازار مسکن ورود یابند و نباید صرفاً برای حفظ سرمایه شاهد افزایش تقاضا در این بازار باشیم.

وی افزود: متاسفانه در بازار مسکن با تورم ساختاری مواجه هستیم و اگر در زمینه سیاستگذاری ها و تصمیم گیری ها در این حوزه مسؤولان بهتر عمل می کردند اکنون وضعیت این گونه نبود و مردم از نظر تامین مسکن با مشکلات کمتری مواجه بودند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک، مسکن را نیاز اساسی مردم خواند و گفت: این نیاز اساسی اکنون گرفتار مشکلات حاشیه ای شده است که دلالان و سوداگران ایجاد کرده اند و متاسفانه هیچ گونه نظارتی نیز این رویه اشتباه صورت نمی گیرد.

مسکن کمترین حقی است که هر خانواده ای باید داشته باشد و دولت باید در زمینه خانه دار کردن مردم تلاش های مجدانه و ثمربخشی صورت دهد.

قلی خسروی افزایش قیمت مسکن را فراتر از حد انتظارها دانست و عنوان کرد: چندین سال متوالی است که قیمت ها همین طور رشد می یابند و در همه فصل های سال نیز شاهد این اتفاق هستیم. این در حالی است که پیش تر در فصل داغ نقل و انتقالات یعنی تابستان شاهد گرانی بودیم و در سایر فصول رشد قیمتی را تجربه نمی کردیم.

وی با ابراز تأسف از عدم کنترل قیمت ها و نبود نظارت بر بازار مسکن مطرح کرد: انتظار می رود در زمینه نیازی همچون مسکن که خانوارها به شدت به آن نیاز دارند شاهد سیاست های مناسبی در زمینه خانه دار کردن مردم باشیم نه این که شرایط به نحوی شود که خانواده های ما حاشیه نشین شوند و بیشترین بخش درآمد ماهانه شان را صرف پرداخت اجاره بها و یا اقساط مسکن کنند.

باید عزم جدی برای رفع مشکلات این حوزه در مسؤولان وجود داشته باشد و در عمل اقداماتی جهت ساماندهی وضعیت صورت گیرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا