کد خبر: 180402132237
اقتصادبازارها و خدمات مالیبورسروزنامه

«عصراقتصاد» گزارش می دهد؛ افت و خیز بورس

بانک، بیمه و بورس-  بازار‌های هدف برای سرمایه‌گذاری یا بازار‌های سرمایه‌پذیر در ایران شامل بازار‌های سنتی مانند مسکن، طلا، ارز و خودرو می‌شوند.

در دهه‌های گذشته به دلیل برخی سیاست‌ها در بازار خودرو حباب ایجاد شد و این در حالی است که بازار اصلی سرمایه گذاری در تمامی دنیا بورس است و بیش از ۸۰ درصد مردم در این بازار سرمایه گذاری می‌کنند.

در ایران درصد کمی از سرمایه‌ها به سمت بورس می‌آید،از سال ۹۸ و ۹۹ این موضوع در اقتصاد ایران نیز متفاوت شد، چون مردم یک بازار سرمایه پذیر جدید را شناسایی کردند. بین تمامی بازار‌های مذکور تنها بازاری که در حالت رونق و رشد اقتصادی، نفع می‌برد بورس است، چون این بازار بر خلاف سایر بازار‌ها از سفته بازی و تورم سودی نمی‌برد.

 ثبات و رشد اقتصادی و تورم پایین تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه دارد. طی تحقیقاتی در تعدادی از بورس‌های دنیا، بازار سهام با کنترل تورم ارتباط مستقیم بامعنایی دارد؛ یعنی زمانی که اقتصاد دچار تورم‌های شدید می‌شود بازار سهام از سایر بازار‌ها جا می‌ماند، اما در زمان‌هایی که تورم تحت کنترل بود، بازار سهام رشد قابل توجهی داشت، این تحقیق در ایران نیز صدق می‌کند.

بازار طبق سناریویی که انتظار می‌رفت در روز شنبه به کار خود پایان داد و با منفی به کار خود پایان داد نکته‌ای که هم در پیش بینی معاملات شنبه به آن اشاره شده بود و هم در تحلیل هفتگی.

علی فراقی کارشناس بازار سرمایه در پیش بینی بازار سرمایه در روز یکشنبه به مهر گفت: پیش بینی که برای روز آتی خواهد رفت بازگشایی بازار از سمت عرضه است چیزی برخلاف رفتار معاملات روز شنبه.

فراقی افزود: در صورت عدم شکل گیری حجم خاصی در بازار انتظار ادامه دار بودن این عرضه تا انتهای بازار خواهد رفت که باعث ثبت روزی کاهشی در اکثریت نمادها خواهیم بود و در نهایت همانند روز گذشته می‌توان شاخص هم وزن را در وضعیت مساعدتری نسبت به شاخص کل در نظر گرفت.

فراقی در پایان گفت: ضعیف‌ترین صنایع را همانند چند روز معاملاتی گذشته می‌توان صنایع دلاری محور خصوصاً صنایعی که دارای شرکت‌های بزرگ‌تری از این لحاظ در چیدمان خود هستند باشیم که برای نمونه به صنعتی مانند پالایشگاه می‌توان اشاره کرد.

در عین حال، نوید رجایی گفت: توصیه به سهامداران این است بخشی از پرتفوی را برای خرید سهام کوتاه مدتی اختصاص دهند و بهترین زمان اصلاح پرتفوی نیز هم اکنون است.

نوید رجایی کارشناس بازار سرمایه درباره آخرین وضعیت بازار سرمایه به خبرنگار مهر گفت: بعد از رشد دلار از قیمت ۳۲ هزار تومان تا قیمت ۶۰ هزار تومان، ایران وارد یک دوره رکودی شده است و این عامل بر بازار بورس هم تأثیر گذاشته است. در حال حاضر چشم انداز رشدی را نمی‌توان متصور بود چون مجموعه‌ای از عوامل مختلف مانع از تولید و سودآوری شرکت‌ها شده اند.

رجایی افزود: از سوی دیگر برجام اگرچه رخ نداده است اما فروش راحت تر نفت توسط ایران باعث شده ارز راحت تر وارد کشور شود و همین عامل مانع از جهش قیمت دلار به کانال‌های بالاتر شده است.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: اگر نگاهی به اکثر سهم‌ها داشته باشیم متوجه خواهیم شد در جای خوبی قرار دارند اما بنزینی برای رشد نیز وجود ندارد.

شاید سهامداران از وضعیت فعلی بورس راضی نباشند اما این وضعیت عقلایی ستودنی است و اگر تک سهم‌های درست انتخاب شود می‌توان از این بازار بازده خوبی را گرفت.

رجایی در پایان گفت: پس توصیه به سهامداران این است بخشی از پرتفوی را برای خرید سهام کوتاه مدتی اختصاص دهند و بهترین زمان اصلاح پرتفوی نیز هم اکنون است.

بعضی از سهم‌هایی هستند که به هیچ وجه ارزنده نیستند این موارد گزینه‌های خوبی برای سرمایه گذاری نیستند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا