کد خبر: 310103156562
اقتصادانرژیروزنامه

« عصراقتصاد » گزارش می دهد؛ انتقال آب خلیج فارس به کجا رسید؟

ابرپروژه انتقال آب از خلیج فارس، از جمله طرح‌های بزرگ و بی‌نظیر در تاریخ ایران است و این پروژه ملی منابع آبی مورد نیاز بخش صنعت و معدن را از منابع آبی تامین خواهد کرد.

گروه انرژی- توسعه پروژه های نمک‌زدایی و انتقال آب از دریای عمان و خلیج‌فارس به استان‌های واقع در فلات مرکزی و شرق کشور که «بزرگترین پروژه آبی جهان» نیز محسوب می شود، با حمایت رهبر معظم انقلاب از سال ۱۳۹۷ کلید خورد. ایشان فرمودند: «انجام این طرح بسیار مهم است، وارد شوید و جدا دنبال کنید».

هدف کلی از اجرای پروژه ملی انتقال آب خلیج فارس (خط نخست)، شیرین‌سازی و انتقال آب در مجموع به میزان ۶۵۰ میلیون متر مکعب در سال است که با حمایت های وزارت صمت و راهبری ایمیدرو اجرایی شد و به نتیجه رسید.

در حال حاضر انتقال آب از خلیج فارس به استان های هرمزگان، کرمان و یزد با خط یک انجام می شود. شرکت های گل گهر، ملی صنایع مس ایران و چادرملو با سرمایه گذاری ۲۳ هزار میلیارد تومان در خط نخست این پروژه مشارکت داشته اند.

تاریخچه استفاده از آب شیرین کن به قرن چهارم پیش از میلاد باز می‌گردد که ارسطو فرآیند تقطیر را به عنوان روشی برای شیرین سازی آب دریا معرفی کرد و مدارکی نیز درباره کاربرد این روش به وسیله دریانوردان در حدود ۲ هزار سال قبل موجود است.

در اوایل دهه ۷۰ میلادی فرآیند جدید آب شیرین‌کن مورد توجه قرار گرفت و آن، استفاده از غشاهای نیمه‌تراوا به‌منظور نمک‌زدایی از آب بود؛ این فرآیند با عنوان اسمز معکوس (RO) شناخته شد. عربستان سعودی، آمریکا، امارات و کویت بزرگترین ظرفیت آب‌شیرین‌کن‌ها در جهان را در اختیار دارند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا