کد خبر: 280103156378
اقتصادانرژیبازاربازارها و خدمات مالیروزنامه

« عصراقتصاد» گزارش می دهد؛ بازگشت تولید نفت ایران به قبل از تحریم ها

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در جدیدترین گزارش خود از تولید روزانه ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه نفت خام ایران در سومین ماه سال جاری میلادی خبر داده است. تولید نفت ایران در این ماه نسبت به ماه قبل ۳۰ هزار بشکه در روز افزایش داشته است. ایران در ماه فوریه ۳ میلیون و ۲۳۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده بود.

گروه انرژی- ایران در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی به طور متوسط ۳ میلیون و ۲۳۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده است.تولید نفت ایران در ماه‌های ژانویه تا مارس امسال نسبت به سه‌ماهه چهارم سال قبل ۵۰ هزار بشکه در روز و نسبت به سه‌ماهه نخست سال قبل ۶۳۰ هزار بشکه در روز افزایش داشته است. ایران در سه‌ماهه نخست سال قبل ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز و در سه‌ماهه چهارم این سال ۳ میلیون و ۱۸۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده بود.

ایران با افزایش ۶۳۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت طی یک سال گذشته رکورددار افزایش تولید در میان اعضای اوپک طی این مدت بوده است. گابن، نیجریه و ونزوئلا تنها اعضای اوپک بوده‌اند که طی یک سال گذشته تولید خود را افزایش داده‌اند. تولید گابن ۱۰ هزار، نیجریه ۴۰ هزار و ونزوئلا ۹۰ هزار بشکه در روز افزایش داشته است.

تولید نفت اوپک در سه‌ماهه نخست سال قبل ۲۷ میلیون و ۳۸۰ هزار بشکه در روز بوده که این رقم در سه‌ماهه امسال با کاهش ۷۲۰ هزار بشکه‌ای به ۲۶ میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

ایران با افزایش تولید نفت توانسته است جایگاه از دست رفته خود در میان تولیدکنندگان بزرگ اوپک را پله به پله پس بگیرد. ایران در حالی که در سه‌ماهه نخست سال قبل به جایگاه پنجم اوپک سقوط کرده بود در سه‌ماهه نخست ۲۰۲۴ پس از عربستان و امارات سومین تولیدکننده بزرگ اوپک بوده است.

سرمایه گذاری خارجی در پروژه‌های مختلف نفتی موضوعی است که با وجود تحریم‌ها در جریان است. چندی پیش مرتضی شاهمیرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: کشورهای همسو درخواست‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری در ایران دارند تا در هاب مکران و جاسک، پتروشیمی و پتروپالایشگاه احداث کنند. مثلاً یکی از کشورها پیشنهاد سرمایه‌گذاری ۲.۵ میلیارد دلاری روی میز گذاشته است.

محمد صادق مهرجو کارشناس انرژی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه هر گونه سرمایه گذاری خارجی در کشور حائز اهمیت است، گفت: قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین می‌تواند منجر به رشد اقتصادی کشور شود، مشروط بر آنکه واقعاً سرمایه‌گذاری صورت بگیرد.

وی ادامه داد: البته چینی‌ها از دیر باز با ما همکاری می‌کردند اما اینکه چینی‌ها بنا به چه دلایلی از توسعه برخی از میادین مانند یادآوران انصراف داده‌اند محل سوال است.

مهرجو اضافه کرد: در دولت قبل زمانی که برای توافق برجام اقدام کردیم مهربانانه با چینی‌ها برخورد نکردیم و نگاه راهبردی و طولانی مدت نداشتیم ما همواره دچار افراط و تفریط می‌شویم، عده‌ای می‌گویند تنها باید با غرب و شرکت‌های وابسته به بلوک غرب کار کنیم و توسعه صنعت نفت را داشته باشیم و برخی به صورت افراطی می‌گویند تنها با کشورهای روسی و چینی باید کار کرد.

این کارشناس انرژی خاطر نشان کرد: کشور ما باید با سایر کشورها کار کند و مهم نباشد که کشورهای غربی و یا شرقی هستند، اما اگر کشورهای چینی وارد سرمایه گذاری برای طرح‌های توسعه‌ای شوند که می‌تواند تحول خوبی اتفاق بیفتد زیرا ما برای توسعه میادین به سرمایه‌های کلان نیاز داریم به طوری که در سال ۱۴۰۰ برای میادین گازی ۷۰ میلیارد و ۹۰ میلیارد تومان برای توسعه صنعت نفت نیاز داریم که تنها با منابع داخلی امکان پذیر نیست

به گفته داود منظور،امروز میزان تولید نفت و میعانات بیش از ۳ و نیم بشکه در روز است که این را باید با دو و نیم دهم بشکه در نیمه اول سال ۱۴۰۰ یعنی قبل از دولت سیزدهم مقایسه کنیم.

پس دولت تلاش کرد که ظرفیت های نفتی را به بلند مدت قبل از تحریم باز گرداند چرا که میزان تولید نفت ما قبل از تحریم ۳و هشت دهم بشکه در روز بود و امسال نیز افزایش ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه در روز را به این میزان را اضافه کنیم بنابراین باید از ظرفیت نفت و گاز برای حداکثر توسعه کشور استفاده کنیم ودر عین حال منابع نفت و گاز را به منبع تامین هزینه های جاری و حقوق دستمزد دولت نمی کنیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا