کد خبر: 030203156983
دولتروزنامهسیاست

«عصراقتصاد» گزارش می دهد؛ کنترل مرزها خواسته اصلی تهران از اسلام آباد

رئیس‌جمهور کشورمان دیروز دوشنبه به دعوت رسمی پاکستان، راهی اسلام آباد شد. این نخستین سفر رئیسی به کشور همسایه شرقی است. دولت رئیسی اولویت سیاست خارجی خود را احیای روابط با همسایگان اعلام کرده و حالا نوبت سفر به پاکستان رسیده است.

مطالبه اصلی ایران از اسلام آباد، کنترل مرزها و تامین امنیت در بلوچستان این کشور است هرچند پاکستان با صدور بیانیه‌ای حملات تروریستی جیش‌الظلم به راسک و چابهار را محکوم کرد و آصف علی زرداری رئیس جمهور پاکستان هم در گفت وگوی تلفنی با رئیسی در روز ۲۴ فروردین « بر تقویت روابط و همکاری‌های امنیتی برای مبارزه با تروریسم و جلوگیری از آسیب رساندن این مسئله به روابط دوستانه فیمابین تاکید کرد.» ولی این محکومیت‌ها مانعی برای اقدامات تروریست‌ها نبوده است.

وجود همین ناامنی‌های موجب تصویب طرحی در ستادکل نیروهای مسلح برای ایجاد انسداد مرزی شد. این طرح هم در مرزهای استان‌های خراسان رضوی و جنوبی با افغانستان و هم در مرزهای سیستان و بلوچستان با پاکستان توسط ارتش و مرزبانی در حال اجراست. امیرسرتیپ آشتیانی وزیر دفاع درباره ایجاد استحکامات در مرزهای شرقی کشور برای تقویت امنیت در این مرزها به ایسنا گفته بود که« در این طرح فقط مساله کشیدن دیوار نیست بلکه در مناطق مرزی برنامه‌های زیادی داریم که شامل ایجاد موانع، استفاده از تجهیزات نوین و دوربین‌های پیشرفته، بالگردها، پهپادها، ریزپرنده‌ها و امکانات مخابراتی و تسلیحاتی است.» با این حال با توجه به طولانی بودن مرزها با پاکستان، فعالیت یک طرفه از سوی ایران پاسخگوی کامل انسداد مرزی نخواهد بود.

حالا رئیس جمهور ایران راهی اسلام‌آباد می شود تا در کنار پیگیری همه موضوعات مشترک دو کشور از جمله ارتقای همکاری‌های اقتصادی و تجاری، مطالبه مهمی از این کشور یعنی تامین امنیت مرزهای خود و مقابله با تروریست‌ها را دنبال کند. در این مدت هم مقامات امنیتی دو کشور بارها با یکدیگر ملاقات کرده و هر دو طرف بر مقابله با تروریسم تاکید داشته‌اند. به نظر می رسد که مقدمات توافق امنیتی بین دو کشور آماده شده که در این سفر مورد بررسی عالی ترین مقامات دو کشور قرار می گیرد. توافقی که باید موجب همکاری گسترده تهران و اسلام آباد برای مقابله جدی با تروریست‌ها باشد.

سال گذشته، دو مقر مهم گروهک تروریستی جیش الظلم( جیش العدل) در خاک پاکستان توسط موشک و پهپاد منهدم شد. وب سایت وزارت خارجه پاکستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که پاکستان نقض بی دلیل حریم هوایی خود و حمله به داخل خاک پاکستان که منجر به کشته شدن دو کودک و مجروح شدن سه دختر شد را به شدت محکوم می‌کند.در ادامه این بیانیه آمده است که این حمله موشکی نقض حاکمیت پاکستان و کاملاً غیرقابل قبول است و می‌تواند عواقب جدی داشته باشد.پاکستان در بیانیه خود افزود که تروریسم یک تهدید مشترک برای همه کشورهای منطقه است که نیازمند اقدام هماهنگ است.

پس از آن، ارتش پاکستان زنجیره حملات هوایی را در نقاط مرز ایران انجام داده و پس از آن مدعی شد، ۶ پایگاه وابسته به «ارتش آزادی بخش بلوچستان» در سه نقطه را هدف قرار داده است. وزارت خارجه پاکستان می‌گوید، در حمله به خاک ایران، گروه سرمچار، اصطلاحی برای اشاره به نیروهای مسلح بلوچ را هدف قرار داده است. پاکستان تاکید کرده که این حملات منجر به کشته شدن هیچ ایرانی نشده است.

منابع ایرانی برخورد موشک‌های پاکستان به اطراف سراوان و کشته شدن شماری از پاکستانی‌ها را تایید کردند. بر اساس نخستین تصاویر، به نظر می‌رسد پاکستانی‌ها از موشک‌های سری حتف | Hatf که بسته به مدل بین ۷۰ تا ۳۲۰ کیلومتر برد دارند، برای حملاتشان به ایران استفاده کرده اند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا