کد خبر: 271102152007
اقتصادتولید و بازرگانیروزنامهکشاورزی

عطر دل انگیز کود وارداتی

کود یک ماده ضروری برای رشد گیاه و تولید محصول در سراسر جهان است. بدون آن، بسیاری از کشورها شاهد ضعیف شدن خاک، تولید کمتر غذا و بدتر شدن رشد گیاهان خواهند بود. خوشبختانه، بسیاری از کشورهای جهان کود تولید می کنند و آن را به سایر کشورها ارسال می کنند.

روسیه؛ بزرگترین تولید کننده کودهای کشاورزی

عصر اقتصاد:  طبق داده های جهانی روسیه بزرگترین تولید کننده کود در جهان محسوب می شود و سالانه بیش از ۲۰ میلیارد دلار کود به دیگر کشورها صادر می کند. از سوی دیگر کانادا و چین نیز غالبا در جایگاه دوم و سوم صادرات کودهای کشاورزی قرار دارند. این در شرایطی است که کشورهایی همچون «ایالات متحده، مراکش، عربستان سعودی، عمان، بلژیک، هلند و قطر» نیز در رتبه های بعدی صادرات کودهای کشاورزی قرار دارند.

بر اساس این گزارش، ایران نیز بخشی از نیاز بازار را توسط تولید کننده های داخلی تامین می کند و بخشی دیگر را از طریق واردات به دست کشاورزان می رساند.

با این وجود یکی از بزرگترین انتقاداتی که به این بخش وارد است در خصوص واردات کودهای کشاورزی است. به نحوی که برخی کارشناسان معتقدند به دلیل سود بالایی که در واردات انواع محصولات از جمله کودهای کشاورزی وجود دارد، مافیای وارد کننده کود به تدریج یک نیاز کاذب در کشور ایجاد کرده اند و از سوی دیگر نگاه کشاورزان را نسبت به کیفیت تولیدات داخلی به گونه ای منفی کرده اند که کشاورزان غالبا به دنبال کودهای خارجی هستند.

همین امر نیز تبعات و پیامدهای منفی بسیاری برای عرصه های کشاورزی کشور در پی داشته است و در این میان کشاورزان و زارعان متضرران اصلی هستند.

تلاش وارد کنندگان برای ایجاد نیاز و دریافت ارز نیمایی بیشتر

علیرضا الوندی، رییس هیات مدیره کانون خبرگان کشاورزی استان تهران در این خصوص به خبرنگار عصر اقتصاد می گوید: نه تنها در مورد کود بلکه در مورد تمام اقلام وارداتی به کشور که از دلارهای نیمایی استفاده می کنند این اتفاق ها می افتد. چون یک مابه التفاوت بین قیمت نیمایی و قیمت آزاد ارز داریم که در وهله اول از این منظر برای وارد کننده سود آور است که این دلار نیمایی به او تخصیص داده شود.

الوندی افزود: در وهله بعد می بینیم که وارد کننده ها به جای اینکه محصولی که مطلوب است را خریداری کنند معمولا جنس های ارزان که مطلوبیت و کیفیت خوبی هم ندارد را خرید می کنند. در حالی که پیش فاکتورهایی که صادر می شود بر اساس محصول درجه یک صادر می شود ولی محصولی که وارد کشور می شود کیفیت ندارد و ارزان ‌تر است.

وی ادامه داد: با این تفاسیر می بینیم که در اینجا هم یک فاصله ای ایجاد می شود که برای وارد کننده یک سود سرسام آور به همراه دارد. بنابراین نتیجه گیری می کنیم که وارد کنندگان بیش از چیزی که مورد نیاز کشور است وارد می کنند و سعی می کنند ارز بیشتری بگیرند و از آن طرف محصول بی کیفیت تری وارد کنند که سود بیشتری ببرند.

توزیع کودهای وارداتی بی کیفیت؛ یکی از عوامل پایین آمدن بهره وری در بخش کشاورزی

رییس هیات مدیره کانون خبرگان کشاورزی استان تهران همچنین در پاسخ به این سوال که چنین اقداماتی و توزیع کودهای با کیفیت پایین به نام کودهای درجه یک چه پیامدهایی برای بخش کشاورزی کشور دارد نیز گفت: همین که می بینیم بهره وری در کشاورزی کشور ما پایین تر از استانداردهای جهانی است به دلیل اینکه کشاورز فکر می کند بهترین محصول (کود و بذر) را استفاده می کند اما آنچه که دریافت می کند آن چیزی نیست که در واقعیت باشد، نتیجه چنین اقداماتی است.

الوندی خاطر نشان کرد: در حالی واردات انواع کودهای کشاورزی در کشور توسط وارد کنندگان رقم می خورد که ما در دهه ۶۰ در یک مقطع حتی خودکفا شدیم و انواع کود داخلی استفاده می کردیم و نیاز واردات هم نداشتیم. اما دلیل اینکه ارز ارزان قیمت در اختیار واردکنندگان قرار گرفت و در آن زمان کودهای باکیفیت وارد شد بسیاری از کارخانجات بخش خصوصی کود کشور در دهه ۶۰ و ۷۰ تعطیل شد

این در حالی بود که یک زمانی اصلا کودی وارد نمی شد و کارخانجات داخلی بازار را تامین می کردند.

وی خاطر نشان کرد: با این وجود دلار نیمایی مشکل ساز شد و وقتی از محصول داخل حمایت نشد شرکت ‌ها یکی یکی تعطیل شد و ما به مقوله واردات وابسته تر شدیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا