کد خبر: 090203157628
اقتصادتولید و بازرگانیروزنامهجوابیه وزارت جهاد کشاورزی به عصر اقتصاد:

تلاش دولت سیزدهم در بازگشت چای های رها شده به چرخه تولید

ضمن تقدیر و تشکر از حساسیت مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی نسبت به انتشار گزارش های رسانه ای که منعکس کننده نظرات تولیدکنندگان و در مسیر تحقق شعار سال یعنی جهش تولید با مردمی کردن اقتصاد است، امید می رود که فرصت صادرات چای ارگانیک با ارزش افزوده و با همت و دغدغه آن وزارتخانه محترم بیشتر فراهم شده و دست رانت خوارانی که دغدغه تولید و صادرات و توزیع چای مرغوب ندارند، کوتاه تر از همیشه شود.

بدیهی است دغدغه روزنامه عصر اقتصاد که به مناسب روز چای مطرح شده منافاتی با اهداف و نگرانی های آن وزارتخانه نداشته و دردمندانه آرزومند است که با همت دست اندرکاران این دولت، تکریم کشاورزان، ارزش افزوده بیشتر و چای با کیفیت تر در سر سفره مردم قرار گیرد.

از آنجایی گزارش مذکور مبتنی بر اظهار نظرات کارشناسی و اطلاعات رسمی موجود در کشور است ازاین رو متن کامل جوابیه آن وزارتخانه را در تکمیل گزارش منتشر شده درباره مصائب چای کاران ارگانیک عینا به شرح زیر منتشر می کنیم:

نظر به مطلب منتشر شده درآن روزنامه مورخ۰۲/٠٢/١۴٠٣کدخبر ٠١٠٢٠٣١۵۶۶۶۴ باعنوان ” تلخی فساد و بی مهری در کام چای ارگانیک ایرانی!” مقتضی است دستور فرمایید،طبق قانون مطبوعات، توضیحات وزارت جهاد کشاورزی ، را درآن روزنامه درهمان صفحه وستون برای روشنگری افکار عمومی منتشر نمایند.

نویسنده گزارش در زیر تیتر خبر با عنوان »۸ هزار هکتار از باغات کشور رها شده است« بر قطعیت موضوع می افزاید و این در حالی است که در متن خبر از عنوان کمی منصفانه »به گفته کارشناسان، باغات چای کشور طی سال های اخیر تا حدودی رها شده است« استفاده می کند و بلافاصله در شروع گزارش از جمله نامفهوم »بعد از جریان دبش، صادرات چای ممنوع و واردات آن و عرضه در بازار مهجور شد »

اینکه نویسنده گزارش هم زمان هم به دنبال صادرات و هم واردات چای است و این هر دو، دغدغه وی است که باز در یک چرخش از قول مدیر اجرایی سندیکای کارخانجات چای شمال از تولید ٣٠ الی ٣٣ هزار تن و صادرات ١۵ هزار تن چای در سال خبر می دهد.

به رغم تناقضات موجود در گزارش که نویسنده برای تصدیق خود از آن نقل قول می کند؛ هم مدیر اجرایی سندیکای کارخانجات چای و هم سازمان چای کشور متفقا صادرات و واردات را تایید می کنند.

البته با سیاست های حمایتی وزارت جهادکشاورزی از تولید داخل؛ مجوز ثبت سفارش واردات منوط به خرید چای داخلی است و واردکنندگان در قبال خرید محصول چایکاران، مجاز به واردات چای خارجی خواهند شد .

معطل ماندن برخی از باغات به طرح اصلاح ساختار چای در سال های گذشته باز می گردد که در سال های اخیر با همت چایکاران و دولت سیزدهم در حال بازگشت به چرخه تولید است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا