کد خبر: 121102150799
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیصنعت و معدن

قاچاق علت مشکلات نیست بلکه معلول تصمیمات غلط است

قائم مقام هلدینگ همتا صنعت گفت: مجموعه بلانتون در راستای تمکین از فرمایشات رهبری مبنی بر رشد تولید، ضمن افزایش تولیدات خود رد سال ۱۴۰۲ به نسبت سال ۱۴۰۱، در نظر دارد، در سال ۱۴۰۳ خطوط تولید جدید خود را در راستای توسعه خط تولید تلویزیون، تولیدات لوازم خانگی کوچک و افزایش ظرفیت تولید محصولات شوینده در فاز دوم اقدام نماید.

عباس ابهری در گفتگو با ایلنا گفت: بلانتون تولیدکننده انواع لوازم خانگی کوچک و بزرگ در کشور است که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۸ و پس از اعمال تحریم ها و خروج برندهای خارجی آغاز کرده است. بلانتون در گروه کالای برودتی، شوینده، سرمایشی و گرمایشی، صوتی-تصویری و لوازم خانگی کوچک در حال تولید کالاهای باکیفیت می باشد. همچنین جزو پنج شرکت بزرگ ایران است که کامل‌ترین سبد لوازم خانگی را با تنوع بیش از ۱۴۰ مدل محصول دارد.

تعداد پرسنل و کیفیت محصولات

ابهری با بیان اینکه نزدیک به ۲۸۰ پرسنل در کارخانه به طور مستقیم مشغول به کار بوده و در مجموع در کل شبکه فروش و خدمات پس از فروش و دفتر مرکزی بالغ بر بیش از هفتصد نفر نیروی انسانی در این مجموعه فعال هستند، به کیفیت محصولات بلانتون اشاره کرد و گفت: تلاش و هدف متخصصین از ابتدا بر تولید محصولاتی بوده است که جایگزین آن دسته از کالاهای خارجی باشد که تولیدکنندگان خارجی پیش از این در داخل ایران عرضه می‌کردند و درحال حاضر بازار ایران را ترک کرده‌اند. بنابراین محصولات ما از نظر استاندارد و کیفیت در سطح بالایی قرار دارد و قابلیت رقابت با نمونه‌های خارجی مشابه را دارد.

تامین نیاز داخلی

این کارشناس حوزه لوازم خانگی خاطرنشان کرد: شرکت بلانتون در شرایط کنونی به طور متوسط حدود ۱۰ درصد از سهم فروش بازار داخلی در حوزه لوازم خانگی کشور را تامین می‌کند که با رفع موانع تولید و همچنین افزایش نیروی انسانی، ایجاد و توسعه ظرفیت تولید بیشتر قابلیت تامین بخش بیشتری از نیاز داخلی را نیز دارد.

صادرات

مدیرعامل شرکت همتا سرویس افزود: در این مجموعه با یک شرکت روس، تفاهم نامه تولید مشترک لوازم خانگی در کشور روسیه برای حوزه CIS منعقد شده است که در حال آماده سازی مدارک فنی و اطلاعات کالاها برای شروع تولید هستیم. همچنین زمینی به مساحت ۱۵ هزار مترمربع در منطقه ویژه اقتصادی همجوار شهر مسکو تهیه شده است تا امکانات تولید مشترک در این مکان انجام شود. به این ترتیب صادرات ما شامل قطعات و خدمات فنی مهندسی در حوزه لوازم خانگی برای تولید و فروش در حوزه CIS و اروپای شرقی خواهد بود.

واردات کالا و معضل قاچاق

ابهری در ادامه اظهار کرد: همانطور که ورود کالای قاچاق و تولیدی‌های زیر پله‌ای منجر به ضایع شدن منابع ملی کشور و آسیب به اقتصاد خانواده خواهد شد، واردات کالاها بدون برنامه و بدون در نظر گرفتن اثرات سوء آن بر شرایط حال حاضر تولید، آسیب‌های جبران ناپذیری را در پی دارد و دولت باید بر این موضوع تفکر و تدبر ویژه ای داشته و نظارت خود را بیشتر و دقیق تر نماید. سوار شدن بر موج مافیای واردات کالا با کلید واژه‌هایی نظیر حق انتخاب کالا، رقابتی شدن بازار، عدم توان تامین نیاز جامعه و بازار از سوی تولید کننده و … تنها منجر به برباد رفتن سرمایه گذاری ها و توسعه هایی که در این چند سال اخیر رخ داده، خواهد شد. به همین سبب با واردات کالا نباید کیفیت تولیدات داخلی را زیر سوال برد.

بنابراین دولت برای جلوگیری از آسیب‌های واردات لوازم خانگی به تولیدات داخلی، باید در یک بازه زمانی مشخص، واردات را ممنوع کرده و ضمن ارائه تسهیلات و حمایت واقعی بطوریکه شرایط رقابت با تولید کننده خارجی، فرصتی به تولیدکنندگان برای رشد و ارتقا هر چه بیشتر کیفیت محصولات خود اختصاص دهند.

در رابطه با این مسئله سوال من از مسئولین این است که در سه سال گذشته پس از فرمان مقام معظم رهبری در خصوص ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی، چه حمایت‌هایی از این صنعت و تولیدات داخلی شده است. آیا قاچاق کالا کمتر شده؛ آیا تسهیلات بانکی بیشتری جهت سرمایه درگردش به تولیدکنندگان اعطا شده؛ آیا قوانین گمرکی تسهیل تر شده؛ آیا امکان شرایط صادراتی که تولید کننده واقعا بتواند از آن بهره‌مند شود،تسهیل شده؛ آیا تحریک تقاضا در بازار مصرف ایجاد شده؛ آیا از تعدد بخشنامه های سلیقه ای جلوگیری شده؛ آیا تورم مهار شده؛ آیا سرکوب قیمت ارز و شرایط قیمت گذاری تغییر کرده و خیلی آیاهای دیگر…

وی با بیان اینکه قاچاق کالا آسیب جدی به تولید وارد کرده و مستلزم نظارت دقیق دولت بر این معضل است تصریح کرد: بر خلاف باور عموم، قاچاق علت مشکلات نیست بلکه معلول تصمیمات غلطی است که نیازمند بازنگری و تصمیمات موثر بر ایجاد و رونق پدیده قاچاق است.

عدم یکپارچگی انجمن‌ها و اتحادیه‌های مربوط به صنعت لوازم خانگی

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در رابطه با چالش‌ها و مشکلات اتحادیه‌ها خاطر نشان کرد: عملکرد، تعدد و عدم هماهنگی انجمن‌ها و اتحادیه‌های لوازم خانگی کشور مشکلاتی ایجاد کرده است و منجر به این شده است که دغدغه و صدای تولیدکنندگان و به طور کلی فعالین این حوزه در تصمیمات مهم از جمله قیمت‌گذاری و حمایت و تدوین نقشه راهبردی و سند تحول صنعت، به گوش دولت نرسد یا نادیده گرفته شود. بنابراین برای تاثیرگذاری در جلساتی که تصمیماتی در این حوزه اتخاذ میگردد، باید صدای واحدی از سوی تولیدکنندگان و فروشندگان شنیده شود.

ابهری در پایان گفت: مجموعه بلانتون با استقرار بیش از ۶۵۰ نمایندگی‌ خدمات پس از فروش و بیش از ۸۰۰ نقطه فروش در سراسر کشور این افتخار را دارد که با عرضه محصولات باکیفیت خود به مشتریان خود این اطمینان را بدهد که با خرید کالای ایرانی با کیفیت، ضمن حمایت از تولید کننده واقعی و اقتصاد ملی، به رونق این صنعت کمک شایانی نموده اند. ما در بلانتون گارانتی ۲۵ ماه از تاریخ نصب دستگاه را داریم و برای برخی محصولات خود گارانتی تعویض ۱۰۰ روزه بی قید و شرط را لحاظ نموده‌ایم.

همچنین کلیه متقاضیان خرید لوازم خانگی بلانتون امکان خرید محصولات از طریق سایت فروش، شبکه مجازی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای سراسر کشور را دارند. همچنین برای رفاه حال مردم عزیز با ایجاد طرح‌های بانکی مناسب، شرایط خرید اقساطی نیز برای کلیه متقاضیان لوازم خانگی در کوتاه ترین زمان ممکن و با بهترین شرایط بازپرداخت نیز فراهم گردیده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا