کد خبر: 11080052702
اقتصاداقتصاد کلانبازارها و خدمات مالیبانک و بیمهروزنامه

مصباحی‌مقدم خواستار توقف استقراض از بانک مرکزی شد

به گفته یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، رشد نقدینگی در ایران طی ۵۰سال اخیر حدود ۲۷هزار برابر شده است او یکی از دلائل این رشد نقدینگی را استقراض از بانک مرکزی دانست و خواستار توقف استقراض از بانک مرکزی شد.

به گزارش ایلنا، غلامرضا مصباحی‌مقدم، با بیان این مطلب در نشست خانه صنعت‌کاران ایران که با هدف بررسی چالش‌های اقتصادی و صنعتی فراروی دولت سیزدهم برگزار شد، گفت: از ۵۰سال گذشته تاکنون که نفت وارد اقتصاد ایران شده است دچار رشد نقدینگی در کشور شدیم و این جریان مخصوص چهار دهه گذشته نیست و به طور دقیق از سال ۱۳۵۱ که وزن نفت در بودجه کشور بالا رفت، دچار کسری بودجه و رشد نقدینگی در کشور هستیم.

او با تاکید بر اینکه باید بودجه کشور از نفت آزاد شود، تصریح کرد: اگرچه نفت موهبت خوبی برای کشور است اما تبدیل درآمدهای حاصل از نفت در بودجه، تبدیل به نفرین منابع در کشور شده است.

عضو کمیسیون کلان اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: چنانچه درآمدهای نفت به بخش تولید و صادرات اختصاص یابد بدون شک اتفاق بسیار خوبی در کشور رخ خواهد داد.

عمده‌ترین مشکل کنونی کشور کسری بودجه دولت است

مصباحی‌مقدم در ادامه با بیان اینکه امروز عمده‌ترین مشکل کنونی کشور کسری بودجه دولت است، بیان کرد: بی‌انضباطی مالی دولت‌ها و از سویی بی‌انضباطی پولی در بانک‌ها به خصوص در بانک‌های خصوصی در کشور متاسفانه باعث وضع موجود شده است.

به گفته او، برای انضباط مالی در دولت باید بودجه دولت در بخش درآمدها و هزینه‌ها، متوازن و متناسب شود.

مصباحی‌مقدم افزود: متاسفانه دولت‌ها در سالهای اخیر به جای اینکه بودجه متوازن ایجاد کنند غالبا بودجه نامتوازن و نامتعادل داشتند، مساله‌ای که همواره دولت‌ها را با کسری بودجه مواجه کرده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین خواستار توقف استقراض از بانک مرکزی شد و افزود: این تصمیم بر اساس سیاست‌هایی است که ضرورت عینی دارد چراکه رشد نقدینگی ناشی از استقراض بانک مرکزی عامل اصلی تورم و کاهش ارزش پولی در کشور است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا