کد خبر: 050403164027
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیبورسروزنامهنگاه دو کارشناس بازار سرمایه به آینده بازار بورس بعد از انتخابات؛

بی مهری را از بورس بیاندازید!

در هفته های اخیر جو انتخاباتی بر کشور حاکم شده است و ۶ نامزد به رویکرد خود درباره مسائل اقتصادی پرداختند. یکی از مهمترین مواردی که مورد توجه مردم و بسیاری از کارشناسان اقتصادی و سهامداران، کارگزاران صاحبان شرکت ها و صنایع در بورس قرار گرفته توجه آنها به بازار سرمایه بود.

به گزارش عصر اقتصاد، در یکسال گذشته بازار به شدت سقوط کرده و ماهانه نزدیک به ۵ هزار میلیارد تومان از بورس خارج شده است. برخی از کاندیداها در مناظره مدعی درست کردن بورس در چند روز شدند.

درحالی که کارشناسان این ادعا را رد می کنند. از طرف دیگر این موضوع نشان می دهد که کاندیداها هیچ برنامه ای برای بازار سرمایه ندارد. با این حال با توجه به موقعیت بازار سرمایه باید اتفاقی در بازار اتفاق بیفتد تا تبعات اقتصادی ایجاد نکند. در واقع رئیس جمهور بعدی و نامزدهای مدعی باید کاری کنند که بی مهری دولت نسبت به بازار سرمایه کم شود. اگر چه در حال حاضر دولت تصمیم گرفته اصلاحاتی برای حمایت از بورس انجام دهد.

اما تاکنون اتفاقی در بازار رخ نداده و دولت نیز درباره چگونگی اصلاح دستورالعمل ها جزئیاتی منتشر نکرده است. همین موضوع سهامداران را نگران کرده است. بر مبنای همان واکنش بازار سرمایه حتی منفی تر شد به طوری که حتی در چند روز اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار سیگنال هایی مبنی بر تزریق ۶۰ میلیون دلار به بازار از طریق صندوق تثبیت داد. با این حال واکنش مثبت جزیی فقط از بازار دیدیم.

نمادهای بورسی تحت تاثیر سیاست قیمت گذاری دستوری با کاهش حاشیه سود مواجه شده اند. بنابراین در دولت بعدی اگر وزرای مربوط رویکرد مثبتی نسبت به قیمت گذاری کالاها نداشته باشند به طور قطع بازار همچنان به روند منفی خود ادامه می دهد

وزرای دولت بعدی تاثیر گذارند

در حال حاضر برخی کارشناسان اقتصادی مانند همایون دارابی معتقدند که این برنامه های دولت برای حمایت از بازار سرمایه گام مثبتی برای بازگشت شاخص کل بورس است و می گوید: اما در مقطع کنونی این سیاست ها هنوز اجرایی نشده است. از طرف دیگر کمتر از ۵۰ روز دیگر تا استقرار دولت بعدی باقی مانده است. این به معنای ادامه ابهام در بازار سرمایه است. به عبارت دیگر هر یک از وزیران دولت آینده می توانند نسبت به سیاست های حمایتی دولت برای بازار سرمایه اعمال سلیقه کنند.

او با بیان اینکه برای نمونه چگونگی اجرای بند س ماده ۶ قانون بودجه و حتی نحوه اصلاح نرخ خوراک پالایشگاهی ها نیز مشخص نیست، تصریح کرد: این ابهامات منجر شده تا بازار سرمایه نتواند واکنش مثبتی به این اخبار داشته باشد. هرچند بازار در یک موقعیت ارزنده قرار دارد. اما فعلا باید جزئیات سیاست های حمایتی دولت درباره بازار مشخص شود.

دارابی با تاکید بر اینکه یکی از اتفاقاتی در دولت بعدی می تواند اتفاق بیفتد و بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار دهد اصلاح قیمت گذاری دستوری است، تصریح کرد: در شرایط کنونی بسیاری از نمادهای بورسی تحت تاثیر سیاست قیمت گذاری دستوری با کاهش حاشیه سود مواجه شده اند.

بنابراین در دولت بعدی اگر وزرای مربوط رویکرد مثبتی نسبت به قیمت گذاری کالاها نداشته باشند به طور قطع بازار همچنان به روند منفی خود ادامه می دهد. این موضوع بخش مولد اقتصاد را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. ولذا تا بی مهری دولت به بازار سرمایه به همین شکل باشد، نمی توان انتظار خاصی از بورس داشت.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در حال حاضر از رویکرد نامزدهای ریاست جمهوری نمی توان پیش بینی کرد که چه سرنوشتی در انتظار بازار سرمایه است، گفت: البته نباید فراموش کرد که هم اکنون نامزدهای انتخاباتی تفاوت چندانی با هم ندارند. به همین دلیل پیش بینی رویکرد آنها بعد از پیروزی در انتخابات بسیار سخت است. با این حال می توان گفت بازار سرمایه در دولت بعدی نیازمند حمایت است. به عبارت دیگر سیاست هایی که اخیرا برای اصلاح در نظر گرفته شده باید با رویکرد مثبت اصلاح شوند. در غیر اینصورت بازار همچنان به روند نزولی خود ادامه می‌دهد.

در یکسال گذشته صندوق توسعه ملی بسیار ضعیف عمل کرد. بازارگردانها نیز در بورس غیرفعال شدند واز این رو روند نزولی بورس تشدید شد

تزریق منابع جدید به بورس ضروری است

او با تاکید بر اینکه یکی دیگر از سیاست هایی که دولت باید برای حمایت از بازار سهام دنبال کند تزریق منابع جدید به بازار است، اظهار کرد: در ماه های گذشته پول زیادی از بورس خارج شده است. به همین دلیل در دولت بعدی باید تزریق منابع از صندوق تثبیت و صندوق توسعه ملی بازار به بازار ادامه داشته باشد. در یکسال گذشته صندوق توسعه ملی بسیار ضعیف عمل کرد. بازارگردانها نیز در بورس غیرفعال شدند واز این رو روند نزولی بورس تشدید شد.

سیگنال به بورس

به تازگی سازمان بورس اعلام کرده دامنه نوسان سهام از فردای انتخابات ریاست جمهوری به مثبت و منفی ۶ درصد و صندوقها به مثبت و منفی ۱۰ درصد تغییر پیدا خواهد. این تصمیم سیگنال پایان یافتن ابهام را به بازار مخابره می کند. البته برخی معتقد هستند، شاید برآیند انتخابات به گونه ای در حال پیش رفتن است که تصمیم گیران از پایان یافتن فرسایش پس از انتخاب رئیس جمهور جدید مطمئن هستند.

در کف بازار سرمایه هنوز تمایلی از خرید نمی بینیم. به نظر می رسد هنوز خیلی ها تصمیم جدی برای خرید سهام نگرفته اند. اما بورس قبل از روز انتخابات از این حالت رخوت در خواهد آمد و بعید است منتظران موفق به خرید در بهترین قیمت ها شوند. زیرا در این مدت حقوقی ها نمادهای ارزنده را جمع می‌کنند.

گاهی سفته بازی غیر حرفه‌ای در بازار مالی منجر به ایجاد شدن حبابی در بورس می‌شود. به همین دلیل مدیران بورسی نباید در نظارت بر بازار کوتاهی کنند زیرا رشد ارزش نمادها براساس سفته بازی تبعات بلندمدت برای بازار دارد

سفته بازی تبعات بلند مدت دارد

کامران ندری کارشناس اقتصادی نیز با اشاره به اینکه بورس در بلندمدت آیین تمام نمای اقتصاد است، گفت: وقتی بنگاه های اقتصادی در بلندمدت با چالش مواجه هستند نمی توان انتظار داشته باشیم که رشد واقعی در ارزش سهام اتفاق بیفتد.

به عبارت دیگر وقتی سود بنگاه ها بالا نیست رشد و تحول با کمک تکنولوژی در صنایع اتفاق نمی افتد زیرا صنایع عمده تا وابسته به تکنولوژی وارداتی هستند. همچنین ارزشگذاری واقعی سهام این شرکت ها در شرایط تحریم سخت است. در واقع این نمادها تنها براساس تورم بازدهی شان رشد می کند.

او افزود: گاهی سفته بازی غیر حرفه‌ای در بازار مالی منجر به ایجاد شدن حبابی در بورس می‌شود. به همین دلیل مدیران بورسی نباید در نظارت بر بازار کوتاهی کنند زیرا رشد ارزش نمادها براساس سفته بازی تبعات بلندمدت برای بازار دارد.

نداری با تاکید بر اینکه سیاست‌های حمایتی دولت در بلندمدت می تواند به دلیل شرایط رقابتی که در بازار ایجاد می کند موثر شود، گفت: بنابراین در دولت بعد باید سیاست‌های شفاف اقتصادی دنبال کند. تنها از این طریق می تواند در رشد بورس اتفاق بیفتد.

احتمال رشد موقت بعد از انتخابات

او با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی بسیاری از شرکت ها متکی به حمایت از دولت هستند. اظهار کرد: به همین دلیل توانایی مدیریت شرکت با سود ده در شرایط خاص را ندارند.

از این رو در صورتی که سیاست های حمایتی دولت در بورس وجود نداشته باشد کارآمدی لازم در بازار سرمایه به واسطه رفتار این شرکت‌ها ایجاد نمی‌شود. حالا با توجه به اینکه کاندیداهای ریاست جمهوری در مناظره‌ها وعده‌هایی درباره مسائل مختلف اقتصادی می دهند احتمالا در دولت بعد به صورت موقت بورس رشد کند.

ندری با تاکید بر اینکه بورس در حال حاضر ارزنده است، تصریح کرد: یک از مهمترین ریسک های بازار سهام نوسانات است. در واقع وقتی سهامداران به سرمایه نیاز دارد. به دلیل اینکه نوسان منفی رو به پایین دارد نمی تواند سرمایه خود را استفاده کنند. به همین دلیل این مساله مانع از ورود پول جدید در بازار باشد.

او با تاکید بر اینکه بازار سهام نباید بیشتر از این اصلاح داشته باشد. اظهار کرد: قیمت کنونی نمادها در محدوده کف است. از این رو هیچ توجیهی برای افت بیشتر بورس وجود ندارد.

به گزارش عصر اقتصاد. با توجه به اینکه برنامه اصلاح نرخ خوراک، اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه و همچنین موافقت سران قوا با افزایش سرمایه دو خودروساز با زیان انباشته سنگین قرار است اصلاح شود. احتمالا در ابتدای دولت آینده درباره آنها تصمیم‌گیری خواهد شد. از آنجایی که هر دولتی در ابتدا میخواهد واکنش مثبتی در اقتصاد ایجاد کند، اصلاحات به نفع بورس خواهد بود. همین موضوع منجر به رشد بورس خواهد شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا