کد خبر: 170701103861
خدمات و توزیعروزنامه

چرخ وزارت صمت در سامانه فروش پنچر شد

خبر حذف سامانه یکپارچه فروش دلیلی بر آغاز گرانی خودرو در بازار شد

خبر حذف سامانه یکپارچه فروش از اواسط هفته گذشته تاکنون منجربه افزایش بها خودروهای داخلی و چینی شده است، این خودروها از ۲ تا ۸ میلیون تومان در بازار رشد قیمت را تجربه کردند.

به گزارش بازار، اواسط هفته گذشته معاون حمل و نقلی وزیر صمت به طور ناگهانی خبر حذف قرعه‌کشی خودرو در سامانه یکپارچه فروش را اعلام کرد خبری که دو سوال ایجاد می‌کند، نخست اینکه چه مقدار هزینه برای راه‌اندازی سامانه مذکور که فقط عمر سه ماه داشت انجام شده است؟ دوم اینکه آیا سمیه‌نشینان از قیمت‌های خودرو در بازار آگاه هستند که اقدام به طراحی سامانه و حذف آن کردند؟ وزیر صمت به عنوان شخص نخست سیاستگذاری در صنعت خودرو باید سازوکاری را فراهم می‌کرد که شان وزارت در حد فروشنده خودرو یا دخالت مستقیم در عرضه محصولات خودروسازان تنزل نیابد.

متاسفانه وزرای پیشین و فعلی صمت به جای حل چالش قیمت خودرو در بازار با اقدامات غیر کارشناسی زمینه لازم برای افزایش بها را فراهم کردند.

این شرایط نه تنها موجب رضایت مشتریان در بازار خودرو نشد، بلکه مدیران ارشد صنعت خودرو در شرکت‌های خصوصی و دولتی نسبت به دخالت مستقیم وزارت صمت در زمینه فروش گله داشتند. مزید اطلاع وزیر صمت و معاونان ایشان در این گزارش به بررسی قیمت خودروها خواهیم پرداخت که تاثیر روانی حذف فرآیند اشتباه سامانه قرعه‌کشی در بازار چه افزایش بهایی را ایجاد کرده است.

پژو ۲۰۷ هاچ بک گران شد

پژو ۲۰۷ هاچ بک مجهز به فرمان برقی و سقف شیشه‌ای تا اواسط هفته گذشته با بها ۳۹۹ میلیون تومان در بازار معامله می‌شد، روزگذشته قیمت این خودرو به بیشتر از ۴۰۰ میلیون تومان رسید.

رفتار بازار گویایی آن است که این محصول شیب آرام صعودی قیمت را دنبال کرده و در آینده نزدیک باید شاهد بالا رفتن قیمت بیشتر این خودرو باشیم.

خودروسازان به عنوان تولیدکننده همواره قربانی تصمیمات غیرکارشناسی وزارت صمت در زمینه تولید و فروش هستند، مساله‌ای که جز افزایش زیان انباشت و کاهش نقدینگی تاثیر دیگری در صنعت خودرو نداشته است. باتوجه به نیاز بازار برای خودرو هاچ بک جوان‌پسند، مدیریت وزارت صمت در عرضه این محصول ناکارآمد بوده است.

پژو پارس ۷ میلیون تومان گران شد

پژو پارس جز سدان‌های پر فروش گروه صنعتی ایران خودرو محسوب می‌شود که طی روزها اخیر جهش قیمتی قابل توجهی در بازار داشته است.

این خودرو تا اواسط هفته گذشته با بها ۳۰۸ میلیون تومان در بازار معامله می‌شد، اما روزگذشته قیمت این خودرو به ۳۱۵ میلیون تومان رسید.

حذف قرعه‌کشی شوک روانی را به بازار وارد کرده است که محصولات پر طرفدار و البته سود ده بیشتر برای سودجویان، با افزایش قیمت قابل توجهی همراه شوند.

این درحالی است که وزارت صمت خبر از تعادل قیمتی و کاهش اختلاف بها خودرو در کارخانه تا بازار را می‌دهد. شاید بهتر باشد سید رضا فاطمی امین وزیر صمت طی هفته جاری، قیمت خودروها را از نزدیک رسد و شاهد نوسان قیمتی باشد.

ساینا سوار بر موج گرانی

ساینا یکی از محصولات پر فروش گروه خودروسازی سایپا است، بررسی‌های بازار نشان می‌دهد این خودرو حدود یک ماه با ثبات قیمتی در بازار آزاد مورد معامله قرار می‌گرفت.

اما معاون حمل و نقلی وزارت صمت با اعلام خبر حذف قرعه‌کشی موجود موتور گرانی خودرو را در بازار آزاد فعال کرد.

ساینا تا اواسط هفته گذشته در بازار آزاد با بها ۲۰۲ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد، امروز قیمت این خودرو به بیشتر از ۲۰۴ میلیون تومان رسیده است. این رشد قیمت نشان می‌دهد که این خودرو طی روزهای آینده با افزایش بها مجدد مواجه و منجربه التهاب بیشتر بازار خودرو خواهد شد. هرچند مشخص نیست که وزارت صمت چه سیاستی را برایی کاهش قیمت فروش خودرو در نظر دارد.

چینی‌ها نیز گران شدند

گرانی خودرو در بازار فقط دامن خودروسازان داخلی را نگرفت، بلکه شرکت‌های مونتاژ کننده نیز با افزایش بها در بازار آزاد مواجه شدند.

چری آریزو۶ در بازار آزاد تا اواخر هفته گذشته با بها ۹۷۸ میلیون تومان معامله می‌شد، ولی امروز قیمت این خودرو به بیشتر از ۹۸۰ میلیون تومان رسیده است.

این افزایش بها ثابت کرد که سامانه یکپارچه فروش خودرو در بازار آزاد هیچ تاثیری نتوانسته داشته باشد، بنابراین باید راهکار دیگری برای عرضه محصول در بازار اتخاذ شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا