کد خبر: 09129917157
بازرگانیروزنامه

یک میلیارد دلار  بلوکه‌شده ایران نزد کره جنوبی به کانال مالی سوئیس واریز می‌شود

رئیس اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی اعلام کرد قرار بر این است که تا یک میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران نزد کره جنوبی به کانال مالی ایران و سوئیس واریز شود تا صرف خرید دارو و غذا شود.

حسین تنهایی در گفت‌وگو با ایلنا درباره جزئیات توافق ایران و کره‌جنوبی برای آزادسازی دارایی‌های ایران در کره جنوبی گفت: درباره اقلام دارویی نیز وزارت بهداشت با بانک مرکزی هماهنگ شده است.

او ادامه داد: البته باید منتظر عمل از سوی کره‌ای‌ها باشیم چون تا امروز بیشتر تا مرحله حرف و صحبت پیش ‌رفتیم.

تنهایی تصریح کرد: از اقلام دارو و غذا شروع خواهیم کرد اما موضوع مهم در این مورد این است که ما یا پول دریافت کنیم یا اقلامی مانند ماشین‌آلات که به تولید داخلی عمق ببخشد،

رئیس اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی تصریح کرد: در مورد اقلام مبادله‌ای نباید به گونه‌ای شود که تعیین‌کننده اقلام، طرف مقابل باشد؛ بلکه اقلام مورد نیاز ما در بخش پتروشیمی، خودروسازی و لوازم خانگی باید در اولویت باشد تا تولید داخل تقویت شود و نباید اجازه داد کالاهای ساخته‌شده را به ما تحویل دهند.

موافقت آمریکا با آزادسازی بخشی از دارایی‌های ایران نزد کره جنوبی

همچنین یک مقام وزارت امور خارجه کره جنوبی از موافقت آمریکا با آزادسازی مقداری از دارایی‌هایی مسدودشده ایران خبر داد.

به گزارش ایرنا از شبکه تلویزیونی «کی.بی.اس»، این مقام کره‌ای روز پنجشنبه گفت: این انتقال قرار است از طریق بانک‌های سوئیس انجام شود.

این مقام ارشد وزارت خارجه کره جنوبی بیان کرد: ایالات متحده در واقع با طرح آزادسازی مقداری از دارایی‌های ایران از طریق بانک‌های سوئیسی موافقت اصولی کرده است، اما بحث‌ها درباره روش انتقال آن همچنان ادامه دارد.

این گزارش می‌افزاید: دولت‌های کره جنوبی و ایالات متحده در مورد انتقال دارایی‌های ایران به سوئیس بحث کرده‌اند از آنجا (سوئیس) می‌توان این دارایی‌ها را از طریق توافق‌نامه تجارت بشردوستانه سوئیس (SHTA) به کشورهای خاورمیانه بازگرداند.

تلویزیون کره جنوبی می‌افزاید: توافق‌نامه تجارت بشردوستانه سوئیس (SHTA) به دنبال اطمینان از صادرکنندگان و شرکت‌های بازرگانی مستقر در سوئیس در بخش‌های غذایی، دارویی و پزشکی است که یک کانال پرداخت امن با یک بانک سوئیس دارند. از این طریق، صادرات کالاها به ایران تضمین می‌شود.

پرداخت بدهی کره جنوبی رقم یک میلیارد دلار آغاز می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی پیش از این درباره طلب دارد هفت میلیارد دلاری ایران از کره جنوبی اعلام کرده بود که پرداخت بدهی کره جنوبی به ایران با رقم یک میلیارد دلار آغاز می‌شود.

عبدالناصر همتی چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره توافق ایران و کره جنوبی در زمینه انتقال منابع ارزی گفته بود: کره جنوبی خود خواستار مذاکره برای پرداخت شده است و راه را به آنها نشان داده‌ایم و دستور پرداخت صادر شده است؛ بنابراین هر زمانی که بخواهند این پرداخت انجام می‌شود و چنانچه پرداخت عملیاتی نشود، پیگیری‌های لازم انجام خواهد گرفت.

همتی افزوده بود: ‌باید با توافق به جلو پیش برویم و ببینیم که براساس توافق چگونه می‌توان اقدام مربوطه را با موفقیت به پایان رساند.

رئیس کل بانک مرکزی اضافه کرده بود:‌ مذاکرات گسترده با کشورهایی مانند عمان، ژاپن، عراق و کره را آغاز کرده‌ایم، اکنون فضای بهتری حاکم شده است و کارها به‌تدریج پیش خواهد رفت.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کشورها قادر به دریافت مجوز افک بوده‌اند یا خیر، یادآور شده بود: این موضوع مشکل آنهاست و ارتباطی به ما ندارد.

OFAC مخفف (Office of Foreign Assets Control) دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکاست که زیر مجموعه‌ای از وزارت خزانه‌داری این کشور(U.S. Department of the Treasury)  است و لیستی دارد از نام کشورها، افراد و بانک‌ها و شرکت‌های ممنوعه یا محکوم‌شده از سوی OFAC به نام(SDN List)  که این فهرست پیوسته به‌روزرسانی می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا