کد خبر: 200601100744
جهانروزنامه

افتتاح پروژه کارخانه نیمه هادی شرکت اینتل توسط بایدن

در ساخت کارخانه معظم نیمه هادی سازی اینتل دولت یارانه‌ای بالغ بر۲۰ میلیارد دلار اختصاص خواهد داد. از این مسیر تولید راهبردی نیمه‌ هادی ها از انحصار آسیا خارج خواهد شد.

این کارخانه در روستای «کُلومبوس» درقلب اوهایو ساخته می‌شود. روز جمعه ۹سپتامبر(۱۸شهریور) بولدوزرها  مساحت وسیعی از زمین کارخانه معظم نیمه‌هادی سازی اینتل را در این منطقه درنوردیدند. بسیاری از نخبگان سیاسی- اقتصادی درمراسم افتتاحیه ساخت این کارخانه حضور داشتند.

این کارخانه با کمک ۲۰ میلیارد دلاری (۷/۱۹میلیارد یورویی) دولت آمریکا ساخته خواهدشد. کارخانه‌ای که با هدف جبران عقب ماندگی آمریکا در زمینه تولید این محصول راهبردی درمقایسه با سامسونگ کره و TSMC تایوان ساخته می‌شود.

ساخت این کارخانه به صورت مستقیم ۳هزار و به صورت غیرمستقیم ۷هزار شغل ایجاد می‌کند. مقامات محلی و نمایندگان اوهایو از ساخت این کارخانه در این منطقه بسیار خوشنود هستند.

زیرا از این پس نیروی‌کار درهمین محل به کارگرفته می‌شود و نیازی به مهاجرت به سایر ایالتها برای کاریابی نیست.

دراین برنامه جمهوریخواهان و دموکراتها با یکدیگر مشارکت می‌کنند. جوبایدن نیز در آستانه چند هفتگی انتخابات میاندوره‌ای برای افتتاح مراسم کلنگ زنی این کارخانه با هدف تبلیغ سیاست های صنعتی خود به‌این منطقه رفت.

تا زمانیکه کنگره کمک های مالی ۵۲میلیارد دلاری برای تولید نیمه‌هادیها را تصویب نکرده‌بود شرکت «اینتل» زیربار ساخت این کارخانه نمی‌رفت.پس از تصویب آن در پایان جولای (اواسط تیر)  مراسم افتتاحیه به تابستان منتقل شد.

ایالت اوهایو که در پی بحران فولاد در دهه ۱۹۸۰(۱۳۵۹) فعالیت های صنعتی‌اش تقریبا تعطیل شده‌بود با افتتاح این کارخانه احیا می‌شود. این ایالت دو نوبت در سالهای۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ (۱۳۹۵و ۱۳۹۹) به دونالد ترامپ رأی داده‌ بود.

بایدن نیز درمراسم افتتاحیه ازاینکه ایالت اوهایو مشهور به غرب‌میانه دوباره به عرصه صنعت قدم گذاشته ابراز خرسندی کرد و گفت: «باید آنچه گذشته دفن کرد و به فکر آینده این ایالت بود.»

بنا به گفته « کِیوان اِسفرجانی» معاون «اینتل» گودبرداری به عمق ۲۰ متری، آهن آلاتی به اندازه ۸ برج ایفل و بتونی به اندازه بزرگترین آسمان خراش ها در ساخت این کارخانه به کارگرفته می‌شود.

کارکنان شرکت «اینتل» درساخت این کارخانه نقشی ندارند و کارگران ساختمانی دیگری این کارخانه را می‌سازند که از مزایای این شرکت نیز بهره‌مند خواهندشد. بایدن مدت زمان طولانی قبل از سخنرانی افتتاحیه خود با آنها گفتگو می‌کرد.

بایدن دموکرات گفت: «این مردم از من هستند. اینجا همونجایی است که من از آنجا آمده‌ام.» این فعالیت «اینتل» مستلزم تربیت نیروی انسانی مورد نیازش است.

به همین منظور مبلغ ۱۷ میلیون دلار برای تربیت مهندس و تکنیسین مختص این پروژه عظیم، تأمین مالی کرده‌ است.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا