کد خبر: 201001116263
جهاندسته‌بندی نشدهروزنامه

افزایش شدید دستمزدها در کوتاه مدت برای مقابله با تورم در اروپا

ترجمه: محمود نواب مطلق

بنابه گفته بانک‌ مرکزی اروپا دستمزدها در کوتاه مدت برای مقابله با تورم افزایش چشمگیری خواهند یافت. آخرین پیش‌بینی‌های بانک مرکزی اروپا حکایت از آن دارد که این افزایش حقوق به منظور جبران افزایش نرخ تورم از سال۲۰۲۱(۱۴۰۰) صورت می پذیرد.

در دومین سه ماهه سال ۲۰۲۲( اولین سه ماهه سال ۱۴۰۱) نرخ سالانه تغییرات سطح دستمزدها درمنطقه یورو کاهش یافته و به عدد منفی ۵/۲ (۵/۲-) رسید. به همین دلیل افزایش حقوقها در منطقه یورو در سال آینده بسیار چشمگیر خواهد بود.

 براساس بیانیه بانک مرکزی اروپا منتشرشده در روز دوشنبه ۹ ژانویه (۱۹دی): «افزایش چشمگیر دستمزدها با هدف مقابله با تورم مهارگسیخته ایست که از سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) آغاز شده است.

مطالب پیشنهادی

این افزایش دستمزدها که در سه ماهه های سال جدید میلادی اعمال خواهد شد درمقایسه با موارد مشابهش تاریخی خواهدبود.»

درمنطقه یورو پس از یک ونیم سال افزایش بی وقفه قیمتهای مصرف‌کننده ؛ در دسامبر ۲۰۲۲(آذر ۱۴۰۱) نرخ افزایش قیمت مصرف‌کننده کاهش یافته به زیر حد نمادین ۱۰ درصد رسید.

اما با اینحال تأثیر تخریبی افزایش قیمت مصرف‌کننده درآنروز برارزش واقعی دستمزدها به حدی بود که از ارزش واقعی آن از سال ۲۰۱۹ (۱۳۹۸) یعنی حتی قبل از دوران کرونا نیز کمتر بود.

رسیدن نرخ  دستمزدها در در دومین سه ماهه سال ۲۰۲۲( اولین سه ماهه سال ۱۴۰۱) تا رقم منفی ۵/۲ درصد(۵/۲-) در منطقه یورو باعث شد تا اتحادیه های کارگری مذاکرات گسترده‌ای به‌منظور افزایش قابل توجه دستمزدها را مطالبه کنند.

به‌ویژه در مورد بخش هایی که سطح حقوق آنها قبلا نیز چندان افزایش نیافته بود. در آلمان انواع اتحادیه ها در بخش های مختلف خدماتی و غیر خدماتی متقاضی افزایش دستمزدهایشان هستند.

در اداره عظیم پست آلمان تقاضا برای افزایش ۱۵ درصدی دستمزد برای ۱۶۰ هزار کارمند این اداره مطرح شده‌است.

همچنین برای دو ونیم میلیون کارمند دولت فدرال و شهرداریها تقاضای افزایش ۱۰/۵ درصدی مطرح شده است. بنا به گفته بانک مرکزی اروپا  افزایش دستمزدها در آینده نزدیک منعکس کننده سلامت بازار کار به رغم کندی روند اقتصاد است.

براساس آخرین پیش‌بینی های بانک مرکزی اروپا : میزان افزایش دستمزد خالص در سال ۲۰۲۲(۱۴۰۱) باید به ۴/۲ درصد رسیده باشد و این رقم برای سال ۲۰۲۳(۱۴۰۲) باید به ۵/۲ درصد برسد.

«لوئیس دوگیندوس» معاون بانک مرکزی اروپا در مصاحبه ای که روز پنجشنبه ۲۲دسامبر(اول دی) با روزنامه لوموند کرد اعلام کرد:« برای افزایش طبیعی دستمزدها با هدف غلبه بر تورم آمادگی وجود دارد اما باید از ورود به چرخه خطرناک افزایش دستمزد- افزایش قیمت بشدت پرهیز کرد.

چراکه این چرخه مانع تحقق نرخ ۲ درصدی تورم به عنوان مهمترین هدف بانک مرکزی اروپا بوده  و برای آن بسیار فاجعه بارخواهد بود.»

منبع: روزنامه پاریزین

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا