کد خبر: 271001117078
جهانروزنامه

مبارزه سازمان مردم نهاد «آکسفام» با نابرابری در اجلاس داووس

ترجمه: محمود نواب مطلق

سازمان مردم نهاد «آکسفام» یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های بین‌ المللی مردم نهاد با هدف امدادرسانی وریشه‌کن کردن فقر، گرسنگی و بی‌ عدالتی است.

این سازمان متشکل از ۱۵زیرمجموعه در ۹۸کشور در سال ۱۹۴۲ در دانشگاه آکسفورد در قالب یک کمیته امدادرسانی برای مبارزه با قحطی توسط فعالان اجتماعی و دانشگاهیان آکسفورد تأسیس شد. هدف عمده این سازمان کاهش افراد میلیادر است.

 به اعتقاد این سازمان مردم نهاد هرمیلیاردر نشانگر شکست اجرای سیاست های عمومی دولتهاست و تا سال ۲۰۳۰(۱۴۰۸) تعداد میلیاردرها باید به نصف کاهش یابد.

این سازمان به مناسبت آغاز اجلاس اقتصادی داووس روز دوشنبه۱۶ژانویه(۲۶دی) اعلام کرده در گام بعدی باید نظامهای مالیاتی ویژه‌ای برای حذف افراد میلیاردر پیش‌بینی شود.

براساس گزارش سالانه «آکسفام» که طی یک هفته دراجلاس داووس بررسی خواهد شد میزان نابرابری درجهان به حد بالا و خطرناکی رسیده‌است.

براین اساس به دلیل افزایش ارزش سهام ها در بورس میزان دارائیهای آنها طی ده سال گذشته افزایش چشمگیری یافته‌اند.

بنابر گزارش«آکسفام» به دلیل این نابرابری ها از هر ۱۰۰دلار ثروت ایجاد شده در بورس بیش از نیمی از آن در جیب یک نفر و تنها کمتر از یک دلار آن درجیب بیش از ۵۰ نفر می‌رود. بنابراین ثروت این یک نفر ۷۵برابر ثروت آن ۵۰ نفرمی‌شود. این امر باعث شده تا تعداد افراد میلیاردر دوبرابر شود.

بنابرگزارش«آکسفام» تمرکز ثروت دردستان عده‌ای محدود رشد اقتصادی را کاهش می‌دهد، عامل فساد دولتمردان و رسانه‌ها می‌شود، مردم سالاری را نابود می‌کند و قطبی‌شدن جامعه را افزایش می‌دهد.

این گزارش تأکید کرده است: «نابرابریها خطری جدی برای جوامع بشریست و توانایی مبارزه با فقر و مهار آنرا را کاهش می‌دهد و آینده کره خاکی را در معرض خطرجدی از هرحیث قرار می‌دهد.» به عقیده این سازمان برقراری مالیات برثروت افراد میلیاردر می‌تواند نقش عمده‌ای درکاهش تعداد افراد میلیاردر ایفا کند و باید عملی شود. پیشنهاد مشخص این سازمان وضع مالیات چشمگیر بر دارایی های افراد میلیاردر، مالیات برسود سهام و افزایش مالیات بردرآمد حاصل از کار و سرمایه افراد ثروتمند است.

این سازمان معتقد است وضع مالیات برسرمایه و عواید حاصل از آن و فروش سهام  بسیار مهمتر از وضع مالیات بر دستمزد است و می‌تواند به رفع نابرابری ها کمک بیشتری کند.

بنابر برآوردهای این سازمان بابرقراری این قبیل مالیاتها بر افراد میلیاردر در سراسر جهان می توان در سال بیش از ۱۷۰۰ میلیارد دلار کسب کرد. «آکسفام» می گوید با این مبلغ می توان: دو میلیارد نفر را از فقر نجات داد، کسری بودجه فراخوان های بشردوستانه سازمان ملل را برآورده ساخت، منابع مالی مورد نیاز یک برنامه ریشه کنی گرسنگی را تأمین کرد، بخش از عواقب ناگوار تغییرات اقلیمی را در کشورهای فقیر پوشش داد و مراقبت های بهداشتی و حمایت های اجتماعی در سطح جهان را برای۶/۳ میلیارد نفر تضمین کرد.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا