کد خبر: 261201124500
جهانروزنامه

درس های سال ۲۰۰۸

در حال حاضر، مقامات مطمئن هستند که سیستم بانکی انعطاف پذیر است و سعی کرده اند تأکید کنند که آشفتگی فعلی با بحران مالی جهانی ۱۵ سال پیش متفاوت است، زیرا بانک ها سرمایه بهتری دارند و وجوه به راحتی در دسترس هستند.

روز پنجشنبه، بانک مرکزی اروپا با این استدلال که بانک‌های منطقه یورو در وضعیت خوبی قراردارد و اگر چیزی وجود داشته باشد، حرکت به سمت نرخ‌های بالاتر باید حاشیه سود آنها را تقویت کند، به افزایش ۵۰ واحدی نرخ بهره ادامه داد .

اکنون تمرکز بر تصمیم سیاستی فدرال رزرو در هفته آینده است و این سئوال مطرح است که آیا فدرال رزرو برای کنترل تورم، به افزایش شدید نرخ بهره خود ادامه خواهد داد یا خیر؟

در آسیا، سنگاپور، استرالیا و نیوزلند گفتند که بازارهای مالی را زیر نظر دارند اما مطمئن هستند که بانک های محلی آنها به خوبی سرمایه گذاری شده و می توانند در برابر شوک های بزرگ مقاومت کنند.

در حالی که سرمایه کافی باقی می ماند، تحلیلگران می گویند که وظیفه تامین مالی مجدد ۳۰۰ میلیارد دلار استرالیا (۲۰۱ میلیارد دلار آمریکا) برای بزرگترین بانک های استرالیا سخت تر می شود، زیرا اشتها برای بدهی های جدید در بازارهای جهانی کاهش می یابد.

وزارت دارایی، رگولاتور مالی و بانک مرکزی ژاپن اعلام کردند که روز جمعه برای بررسی تحولات بازار مالی با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

سهام های بانکی در سطح جهان از زمان سقوط بانک سیلیکون ولی در هفته گذشته به دلیل زیان‌های مربوط به اوراق قرضه که با افزایش نرخ‌های بهره در سال گذشته انباشته شد، آسیب دیدند و پرسش‌های فراوانی را در مورد آنچه ممکن است در سیستم بانکی در کمین باشد، ایجاد کرده است.

سقوط بازار سهام اولین بانک ریپابلیک

Credit Suisse اولین بانک بزرگ جهانی بود که از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸، راه نجات اضطراری را در پیش گرفت، زیرا ترس از شیوع بیماری بخش بانکی را فرا گرفت و تردیدها را در مورد اینکه آیا بانک های مرکزی قادر خواهند بود افزایش نرخ های تهاجمی را برای مهار تورم حفظ کنند، ایجاد کرد .

آندره هلفنشتاین، رئیس عملیات این گروه در سوئیس، روز پنج‌شنبه گفت که بودجه بانک مرکزی را به عنوان «نقدینگی پیشگیرانه» می‌داند تا به وام‌دهنده درگیر اجازه ادامه اصلاحات خود را بدهد.

افزایش سریع نرخ‌ها، بازپرداخت یا خدمات وام‌ها را برای برخی کسب‌وکارها سخت‌تر کرده و احتمال ضرر وام‌دهندگانی را که قبلاً نگران رکود هستند، افزایش می‌دهد.

سهام کردیت سوئیس در روز پنجشنبه با ۱۹ درصد افزایش بسته شد و بخشی از سقوط ۲۵ درصدی خود در روز چهارشنبه را جبران کرد. داده های Refinitiv نشان می دهد که از ۸ مارس، بانک های اروپایی حدود ۱۶۵ میلیارد دلار از ارزش بازار خود را از دست داده اند.

منبع: رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا