کد خبر: 260603173075
اقتصادروزنامهفناوری اطلاعات و ارتباطات

چرا به نوآوری درون سازمانی نیاز داریم؟

دکتر فرهنگ باقری- مدیر نوآوری تپسی شاپ

واحد نوآوری در سازمان اهمیت زیادی دارد و می‌تواند باعث بهبود رقابت‌ پذیری، افزایش کارایی و در برخی موارد کاهش هزینه‌ها را دربر داشته باشد. همچنین می‌تواند در رقابتی که با رقبا وجود دارد محصولات جدیدتری به بازار عرضه کند.

نوآوری سازمانی این امکان را به سازمان می‌دهد که بسیار چابک‌تر و سریع‌تر نسبت به اتفاقاتی که در حال رخ دادن است واکنشی در راستای نیاز مشتری انجام دهد و برای پیاده‌سازی این امر مهم است که بتوان فرهنگ نوآوری را در سازمان پیاده کرد و افراد تشویق به بیان ایده‌ها شوند و سازمان بتواند آنها به پیاده‌سازی ایده‌ها تشویق کند.

نوآوری درون سازمانی چیست ؟

سازمان‌ها برای بهبود فرآیندهای خود، توسعه محصول و خدمات خود می‌توانند از نوآوری درون سازمانی استفاده کنند که روش‌ها و ابزارهای مختلفی دارد. مثل سیستم‌های نوآوری باز یا تقویت نوآوری بسته که برای سازمان‌ها ضروری است و می‌توانند با استفاده از منابع داخلی مزیت رقابتی خود را حفظ کنند یا بهبود بخشند و افزایش کارایی داشته باشند. اما هدف دیگر این است که فرهنگ نوآوری روحیه پرسنل را تقویت کند و انگیزه آن‌ها را افزایش دهد و دیدگاه حل مسئله را نیز در افراد تقویت کند که سازمان همیشه پویا باشد.

در این راستا و برای این منظور می‌توان با شروع دوره‌های آموزشی افراد را تشویق به خلاقیت کرد و با این دوره‌ها مهارت‌هایشان را افزایش داد همچنین با تسک‌های چند وظیفه‌ای به تیم‌ها محول کرد یا در پروژه‌های نوآوری افراد را دخیل کرد یا کمیته نوآوری تشکیل دهید و بحث‌های مرتبط با پاداش که افراد خود را به عنوان افراد دارای ایده دخیل ببینند.

چالش‌های نوآوری کدامند؟

در این میان همیشه مقاومت در مقابل تغییر وجود دارد و نوآوری به دلیل اینکه تغییر ایجاد می‌کند و بر هم زننده است ممکن است مدیران و کارکنان نسبت به آن مقاومت داشته باشند. کمبود منابع می‌تواند سد راه پروژه‌های نوآوری شود چه محدودیت‌های مالی چه منابع انسانی. برخی سازمان‌ها نیز هنوز قدرت و پذیرش نوآوری در آنها ضعیف است. ریسک‌های مرتبط با نوآوری نیز هست که ممکن است محصولات نوآورانه درصد شکست یا ریسک بالایی متحمل شوند.

در راستای بهبود می‌توان فرهنگسازی کرد و سازمان را به سمت نوآور بودن سوق داد. می‌توان منابع را چه مالی چه منابع انسانی را افزایش داد. با استفاده از روش‌های نوین مدیریتی می‌توان ریسک را کاهش داد و قبل از لانچ پروژه‌ها بررسی های موشکافانه انجام داد، آموزش و توسعه برای پرسنل بسیار مهم است که باعث تقویت مهارت‌های نرم کارکنان و در نهایت تشویق به همکاری و ایجاد فضای نوآورانه در بدنه سازمان می‌شود.

جمع بندی

نوآوری در سازمان یکی از عوامل کلیدی بقا، رشد و توسعه سازمان در بازار رقابتی امروز است. داشتن واحد نوآوری و تمرکز بر آن و کمک به افزایش نوآوری باعث افزایش کارایی سیستماتیک در سازمان و کاهش هزینه‌ها می‌شود و باعث می‌شود سازمان‌ها سریع‌تر به محصولات و خدمات جدیدتر دسترسی داشته باشند و مشکلاتی که در سیستم دارند با هزینه و زمان کمتری حل شود و ریسک نیز کاهش یابد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا