کد خبر: 28040192086
انرژیجهانروزنامه

شکست بایدن در کاهش قیمت نفت

ترجمه: محمود نواب مطلق

با رسیدن قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه«بایدن» درتلاش خود برای تنظیم بازار آن شکست خورد. رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته اولین سفر رسمی خود را  به خاورمیانه با دیدار بحث برانگیزش از عربستان به انجام رسانید.

یک هفته پس از این سفر قیمت نفت با افزایش ۵درصدی به بالای صددلار در هر بشکه  رسید. بدین ترتیب تلاش او برای کاهش قیمت نفت شکست خورد. مذاکرات او در عربستان به عنوان اولین تولیدکننده جهانی نفت چندان ثمری نداشت از اینرو روز دوشنبه ۱۸ جولای (۲۷تیر) در جو هراس از تأمین این محصول راهبردی قیمت نفت ۵درصد افزایش یافت.

به طور مشخص قیمت نفت‌خام دریای‌شمال برای تحویل در ماه سپتامبر(شهریور) با افزایش ۷۱/۴ درصدی به ۹۲/۱۰۵ دلار در هربشکه و قیمت نفت «وست تگزاس اینترمیدی ایت» آمریکا با افزایش۴۶/۴ درصدی به۹۴/۱۰۱ دلار در هر بشکه رسید.

طی روزهای گذشته قیمت نفت به نحو معنا داری برای جبران افزایش نرخ تورم و کاهش رشد اقتصاد جهانی کاهش یافته بود. اما به اعتقاد کارشناسان اقتصادی خود این امر عامل محرکه ای برای افزایش قیمت نفت بوده‌است.

از سوی دیگر کاهش ارزش دلار به بالا رفتن قیمت نفت کمک کرد. چراکه برای سرمایه‌گذارانی که در بازار نفت با سایر ارزها فعالیت می‌کنند این امر جذابیت بیشتر داشت. « بایدن» نتوانست دولت های خلیج فارس برای افزایش تولید نفت خام متقاعد کند.

البته خود او مدعی است مذاکراتش موفقیت آمیز بوده‌ اما ثمرات آن چند هفته بعد نمایان می‌شود. «جَک سولیوان» مشاور امنیت‌ملی رئیس‌جمهور آمریکا نیز معتقد است از این مذاکرات نباید انتظار چندانی داشت.

او در این خصوص به خبرنگاران گفت:« بهرحال هرگونه اقدامی در چارچوب تصمیمات اوپک پلاس سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آنها انجام خواهد‌شد.»

نظام سهمیه‌بندی اوپک پلاس در ماه سپتامبر(شهریور) پایان می‌پذیرد و تصمیات جدید در نشستهای آتی سرمایه گذاران اتخاذ خواهد شد.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند بی‌اطمینانی به بازار نفت  از تعیین سقف قیمت آن به وسیله روسیه نیز اوج می‌گیرد. این کشور درجنگ با اوکراین است و خود را برای حمله جدید آماده می‌کند.

کشورهای عضو گروه هفت در اواخر ماه ژوئن( اوایل تیر) متعهد شدند سازوکاری برای محدودیت تعیین قیمت نفت از طرف روسیه تهیه کنند تا این کشورنتواند به خوبی از منابع انرژی خود بهره‌مند شود.

اعمال تحریم های غربی برضد روسیه تا پایان سال منجر به کاهش تولید ۳میلیون بشکه نفت خام و سایر محصولات نفتی روسیه در روز خواهد شد. این امر خود نیز بر تنش بازار می افزاید.

درصورتی که از نفت به عنوان سلاح استفاده شود کمبود عرضه این محصول راهبردی موجب افزایش بیشتر قیمت آن خواهد شد. البته شواهد موجود حکایت از این دارد که در حال حاضر کاهش چشم‌گیری در عرضه محصولات نفتی روسیه به بازار مشاهده نمی‌شود.

منبع: فیگارو

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا