کد خبر: 13010020774
حقوقی و قضایی

در شکایات کیفری چگونه و با چه شرایطی می توانیم بهترین وکیل کیفری را انتخاب کنیم؟

نیک می‌دانید که چالش و مسائل قضایی در عالم حقوق و در جامعه به دو دسته عمومی کیفری و حقوقی طبقه بندی می‌شوند که مراجع قضایی و روند رسیدگی به هر یک از آنان با دیگری متفاوت بوده و شرایط ویژه خود را دارد. در امور حقوقی اغلب دادخواست و دادگاه حقوقی مطرح است و در امور کیفری عموماً شکایت، تحقیقات مقدماتی در دادسرا و نهایتاً رسیدگی و صدور رأی در دادگاه کیفری موضوعیت پیدا می‌کند.

در شکایت کیفری شاکی در پی جرمی که عموماً بر وی یا اموال او یا امنیت جامعه واقع شده است، آسیب دیده و زیان‌های مادی و معنوی نیز بر او وارد شده است و با پیگیری موضوع به وسیله تقدیم شکایت، در مقام شاکی به دنبال مجازات مرتکب و جبران ضرر و زیان ناشی از جرم است اما در دعوی حقوقی، خواهان معتقد است که حقی از او تضییع شده و در مقام خواهان از طریق تقدیم دادخواست در پی جبران حقوق خویش است و از این سو وکلایی که اغلب در دعاوی حقوقی قبول وکالت کرده‌اند از منظر تخصص و تجربه متفاوت با وکلایی که در امور کیفری فعالیت داشته‌اند، خواهند بود.

بدین ترتیب به کرّات در جامعه مراجعینی دیده‌ایم که به دنبال وکیل کیفری خوب، بهترین وکیل کیفری، وکیل کیفری ، وکیل کیفری متخصص ویا حتی وکیل کیفری در تهران هستند و برای آنان این موضوع که هزینه وکیل کیفری چقدر است نیز اهمیت ویژه‌ای دارد اما یافتن پاسخ این سؤالات به دلیل عدم دسترسی به مرجع مناسب برای آنان بسیار سخت جلوه کرده و برای یافتن پاسخ و از بین بردن تردید در ارجاع پرونده ها به وکلا نیز دشواری‌های فراوانی را تحمل می‌نمایند. در این نگاره قصد داریم تا پاسخ این موارد را در حد توان به شما ارائه نماییم.

وکیل کیفری متخصص کیست؟

همانگونه که مستحضر هستید در کشور ما هر فردی که حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی حقوق را داشته باشد، مجاز به شرکت در آزمون نسبتاً دشوار و بسیار جدی کانون وکلای دادگستری بوده و پس از آن در صورت قبول به مدت ۱۸ ماه کارآموز وکالت بوده و تحت نظارت وکیل سرپرست خود و با لحاظ محدودیت هایی به وکالت می پردازد و در پایان مدت مزبور نیز با عبور از آزمونی سخت و چند مرحله‌ای کتبی و شفاهی تحت عنوان اختبار، به مقام وکالت پایه یک دادگستری می رسد.

تمامی فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی حقوق عمومات حقوق را در طول دوران تحصیل آموزش دیده و در این بین آموزش های لازم را در خصوص حقوق جزای عمومی و اختصاصی، آیین دادرسی کیفری و سایر قوانین و مقررات مربوط به نظام حقوق کیفری یا حقوق جزا نیز به آنان آموزش داده می شود و زمانی که پروانه وکالتشان را اخذ می نمایند، از لحاظ موضوعی محدودیتی در پذیرش پرونده‌های حقوقی و کیفری مختلف ندارند اما با توجه به عمق و وسعت شاخه‌های مختلف حقوق و این که از لحاظ زمانی و با توجه به عمر محدود انسان، این امکان وجود ندارد که عملاً فردی در تمامی حوزه‌های علم حقوق به تجربه و تخصص عمیق و جامع دست یابد و به همین دلیل اصولاً وکلای باهوش حوزه‌های معدودی را برای کسب تجربه و تخصص برگزیده و در آن کسب علم و تجربه می‌کنند و در برخی موارد نیز مقاطع تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری را نیز در حوزه‌های مرتبط انتخاب کرده و از لحاظ علمی و تئوری نیز متخصص امر می شوند.

در بین وکلا افرادی که اغلب پرونده‌های کیفری را پذیرفته و حسن شهرتی در این زمینه دارند و اسم آنان به مرور سینه به سینه منتقل شده است، به وکیل کیفری مشهور شده اند اما شایان ذکر است که این وکلا شاید از لحاظ دانش حقوقی، تحصیلات و حتی مرجع صدور پروانه وکالت تفاوتی با سایرین نداشته و وکیل کیفری متخصص عنوانی نیست که بر اساس قانون به فرد تفویض شده باشد.

بهترین وکیل کیفری را چگونه بیابیم؟

یکی از مهمترین مواردی که در شکایات کیفری باید مدّ نظر قرار گیرد نحوه تنظیم شکایت، انتخاب عنوان مجرمانه مناسب و ادلّه و مستندات و امارات برای اثبات وقوع جرم و انتساب آن به مشتکی عنه است. بسیاری از شکایات مطروحه توسط شهروندان با قرار منع تعقیب مواجه می‌شود و شهروندان را متعجب می‌سازد که دلیل بسیاری از آن عدم رعایت موارد پیش گفته است. در بسیاری از موارد شاید اگر دعوی حقوقی مطرح شود به نتیجه برسد اما شکایت کیفری مستلزم ادله و مستندات معتبری است که اگر مورد نظر قرار نگیرد به نتیجه نخواهد رسید.

در شکایات کیفری عموماً موضوع ابتدا جهت انجام تحقیقات مقدماتی به دادسرا ارجاع شده و مقام تحقیق اعم از این که دادیار باشد یا بازپرس، شخصاً یا توسط ضابطین محترم دادگستری (اغلب مأمورین نیروی انتظامی) تحقیقات مقدماتی را انجام داده و نهایتاً در صورت احراز وقوع جرم، قرار جلب به دادرسی صادر می‌نماید و پس از آن نیز در صورت صدور کیفرخواست، پرونده جهت رسیدگی و صدور رای به دادگاه کیفری صالح ارجاع می‌شود. حضور وکیل کیفری متخصص در این مرحله جهت روشن سازی وقایع و بررسی طی روند قانونی تحقیقات و تعیین مسیر مناسب تحقیقات بسیار حائز اهمیت است و پس از آن نیز وکیل کیفری در دادگاه برای دفاع و تعیین مجازات مناسب و جبران ضرر و زیان ناشی از جرم نقش پر رنگی خواهد داشت.

بهترین وکیل کیفری علاوه بر علم و اطلاعات کامل حقوقی و آگاهی از قوانین شکلی و ماهوی، مقررات، آیین نامه ها و قوانین خاص، باید روان شناسی و شمّ قوی کیفری نیز داشته باشد تا در صورت لزوم با بهره‌مندی از اعتماد به نفس مبتنی بر موارد مذکور، بتواند از حقوق موکل خویش دفاع نماید و در این اثنا مدارک و مستندات مورد نیاز را نیز به دست آورد. برای یافتن وکیل کیفری خوب لازم است از سوابق شغلی و پرونده‌های پیشین ایشان، نظرات موکلین قبلی، نتیجه پرونده ها و نیز پیشینه علمی ایشان اطلاع به دست آورده و نهایتاً پس از انتخاب به وکیل اعتماد کنیم تا امور را آنگونه که شایسته است به پیش برد.

هزینه وکیل کیفری به چه صورت محاسبه می‌شود؟

در شکایات کیفری حق الوکاله با توافق و تراضی موکل و وکیل تعیین شده و ایشان بر اساس مذاکرات، میزان و نحوه پرداخت حق‌الوکاله را مشخص خواهند نمود. در این باب آیین نامه تعرفه حق‌الوکاله، حق‌المشاوره و هزینه سفر وکلای دادگستری مصوب ۲۸/۱۲/۹۸ که تاریخ تصویب آن بیانگر موارد زیادی است نیز می‌تواند کمک نماید.

شکایات کیفری به ویژه در مرحله تحقیقات مقدماتی در دادسرا و کلانتری، مستلزم صرف زمان و انرژی بسیاری توسط وکیل بوده و جلسات متعددی را پیش روی وکیل خواهد نهاد که این امر بعضاً منجر به افزایش رقم حق‌الوکاله می گردد که چندان هم غیر منطقی به نظر نمی رسد. در این بین پرداخت هزینه های کارشناسی، اجرای قرارها و سایر موارد نیز اصولاً بر عهده موکل خواهد بود. نکته مهمی که نباید فراموش نمود این است که گاهی به دلیل صرفه جویی در هزینه های جزئی و نه چندان سنگین، متقبّل زیان های هنگفتی می شویم که شاید قابل جبران نباشد.

انتخاب بهترین وکیل کیفری از طریق سامانه دادیاب

با عنایت به تمام مواردی که بیان شد، در صورتی که در پی وکیل کیفری، وکیل کیفری خوب، بهترین وکیل کیفری، وکیل کیفری متخصص ویا وکیل کیفری در تهران هستید و می‌خواهید بدانید هزینه وکیل کیفری چقدر است، کافی است به سامانه مشاوره حقوقی و انتخاب وکیل دادیاب مراجعه نمایید و در این سامانه به سوابق شغلی و علمی و پاسخ‌های وکلا به سؤالات شهروندان نیز دسترسی داشته باشید.

از همه مهمتر هر وکیل در دادیاب حق الوکاله خویش را به صورت آزاد و شفاف برای مراحل مختلف دادرسی از جمله تحقیقات مقدماتی، محکمه بدوی و دادگاه تجدیدنظر اعلام نموده و شما خواهید توانست بر اساس توان مالی خود و مقایسه میان قیمت و توانمندی وکلا، پرونده خود را به آنان ارجاع دهید.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا