کد خبر: 210802142971
آموزشجامعه و فرهنگسلامت و رفاه

آلودگی هوا تا چهارشنبه ادامه دارد/ هوای کدام شهرها آلوده‌تر است؟

صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا می‌گوید: «آلودگی هوا در اغلب شهرهای صنعتی به‌ویژه در شهرهای تهران، کرج، تبریز، اصفهان، و اراک تا صبح روز چهارشنبه ادامه دارد. »

به گزارش تجارت‌نیوز، آلودگی هوا باز هم در برخی از شهرها اوج گرفت؛ تا جایی‌که مدارس برخی از شهرها به تعطیلی کشیده شد. همان عاملی که سالانه بسیاری از ایرانیان را راهی بیمارستان می‌کند و اندک اندک جان برخی را هم می‌گیرد. خسارت اقتصادی این مرگ‌ها فقط در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۱ میلیارد دلار برآورد شده است.

آلودگی هوا دومین عامل مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر است. اخیرا مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به وضعیت شاخص آلودگی هوا در مقایسه با جهان پرداخت. این مرکز با اشاره به گزارش سازمان بهداشت جهانی نوشت که در سال ۲۰۲۲، در میان ۱۳۱ کشور که مجهز به ایستگاه‌های سنجش آلاینده PM2.5 هستند، ایران رتبه ۲۱ آلودگی را داشت.

در روزهای اخیر باز هم آلودگی هوا در برخی از شهرها شدت گرفت. امروز هم مدارس ۱۰ شهرستان در استان اصفهان تعطیل شد و هوای تهران و برخی از شهرهای استان خوزستان نیز آلوده اعلام شد. بر اساس داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص آلودگی هوا در تهران طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۴ است که برای گروه‌های حساس، ناسالم محسوب می‌شود.

ادامه آلودگی هوا تا چهارشنبه

صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت آلودگی هوا به تجارت‌نیوز می‌گوید: «به اواخر پاییز رسیدیم. شرایط جوی به گونه‌ای است که هوای پایدار و سکون جو را برای اغلب نقاط کشور داریم. هم اکنون شاخص هوای تهران حدود ۱۱۴ است و در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس است.»

 او ادامه می‌دهد: «برای برخی از کلانشهرهای صنعتی هم ما انتظار افزایش آلاینده را داریم. تقریبا تا صبح روز چهارشنبه در اغلب نقاط صنعتی کشور شاهد افزایش آلاینده‌های هوا هستیم، به‌ویژه در شهرهای تهران، کرج، تبریز، اصفهان، اراک. این شهرها امکان انباشت آلایندگی را دارند. مردم از سفرهای غیرضروری در این شهرها خودداری کنند.»

کدام آلاینده در هوا بیشتر است؟

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا به تجارت‌نیوز می‌گوید: «هوای شهرهای استان خوزستان هم در حال حاضر آلوده است. اما آلودگی هوای استان خوزستان کمی زودتر از سایر شهرها برطرف می‌شود. پیش‌بینی می‌شود اواخر روز سه‌شنبه آلودگی در این استان رفع شود.»

ضیاییان توضیح می‌دهد: «اینکه کدام آلاینده در شهرها بیشتر است، باید موردی بررسی شود. وضعیت در شهرهای مختلف متفاوت است. برای مثال در شهر تهران بر اساس اطلاعاتی که شرکت کنترل کیفیت هوای تهران منتشر کرده، آلاینده PM2.5 بیشترین میزان را دارد. در  اصفهان هم عمدتا آلاینده PM2.5 بیشتر است.»

روند صعودی آلاینده PM2.5

پیش از این مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی از روند صعودی آلاینده در کشور نوشت. در این گزارش آمده که مقایسه نتایج مربوطه برای سال‌های مختلف بیانگر سیر صعودی آلاینده PM2.5 در کشور طی پنج سال اخیر است.

در ادامه این گزارش هم آمده که با توجه به نتایج گزارش کمی‌سازی منتشرشده از سوی وزارت بهداشت ایران، طی سال‌های ۱۳۹۵، ۱۳۹۶، ۱۳۹۷، ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب به ترتیب و به طور میانگین ۱۳ هزار و ۳۲۱، ۱۱ هزار و ۹۳، ۱۰ هزار و ۲۳۵، ۹۹۰۵، ۱۱ هزار و ۱۲۹ و ۲۰ هزار و ۸۳۷ نفر مرگ کل منتسب به مواجهه طولانی‌مدت با ذرات معلق PM2.5 در ۲۷ شهر کشور ثبت شده است.

مرگ بیش از ۷۶ هزار نفر در مواجهه با PM2.5

به عبارتی، جمعیتی بالغ بر ۷۶ هزار نفر در این شهرها مرگ‌های منتسب به آلودگی هوای ناشی از PM2.5 داشتند. نکته دیگر این است که آمارهای فوتی ناشی از این آلاینده در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال‌های قبل از آن افزایش چشمگیری داشت.

مرکز پژوهش‌های مجلس درباره خسارت اقتصادی آلودگی هوا نوشت که کل هزینه‌های مرتبط با با مرگ و میر ناشی از همه علل منتسب به در کشور طی سال ۱۴۰۰ برابر ۱۱.۳ میلیارد دلار برآورد شده است.

نکته کلیدی این میزان خسارت آن است که در صورتی‌که این مبلغ به جای هزینه‌کرد برای درمان و خسارت‌های وارده در جهت جلوگیری از انتشار آلاینده استفاده شود، علاوه بر کنترل پیامدهای مرگ و بیماری‌های منتسب، به بهبود کیفیت زندگی به شکل اصولی منجر خواهد شد.

علاوه بر آمار بالای فوتی‌های ناشی از آلودگی هوا، خسارت‌های دیگری هم به کشور وارد می‌شود. از جمله این خسارت‌ها می‌توان به تعطیلی مدارس به صورت زنجیره‌ای و خسارت آموزشی، مهاجرت‌ و تعطیلی ادارات اشاره کرد.

مدارس تعطیل می‌شود؟

اما آیا این آلودگی هوا به گونه‌ای است که مدارس تعطیل شوند؟ رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا به تجارت‌نیوز می‌گوید: «تعیین تکلیف وضعیت مدارس به شاخص آلودگی هوا دارد و کمیته اضطرار آلودگی هوا برای این مورد تصمیم‌گیری می‌کند.»

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ایران در سال ۲۰۲۲ در رتبه ۲۱ آلوده‌ترین کشورهای جهان قرار داشت. از نظر آلودگی هوای ذرات معلق با غلظت ³۳۲/۵m/μg   بیش از ۶ برابر دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی و بیش از ۲.۵ برابر استاندارد ملی ایران است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا