کد خبر: 09110067158
روزنامهصفحه یک

الگویی تنگ برای مصرف برق در لبه خط فقر

روایتی هست که می‌گوید: مردی مادرش را برای فروش به بازار برد. یک نفر به مرد تشر زد که مگر کسی مادرش را می‌فروشد؟ و او در پاسخ گفت: «قیمتی روی مادرم می‌گذارم تا هیچ‌کس نتواند او را بخرد.»

حالا این روایت حکایت ماست. زمانی قرار بود آب و برق مجانی شود؛ اما حالا برای مصرفش سقفی در نظر گرفتند که چه در خانه باشی و چه نباشی از سقف گذر خواهی کرد و باید پرداختی‎های کلانی به اداره برق داشته باشید.

فقط سقف مصرف در تهران به عنوان پایتخت در زمستان ۲۰۰ کیلووات و در تابستان ۳۰۰ کیلووات است.

به فرض که همه اعضای خانواده شاغل و محصل باشند و کسی در طول روز خانه نباشد، تنها وسیله‎ای که در این مدت چاره‎ای جز روشن گذاشتن آن ندارند، یخچال و فریزر است؛ چراکه مواد داخل آن فسادپذیر هستند.

حالا باید بررسی کنیم که اگر فقط همین یک مورد در منزل روشن باشد چه مقدار برق مصرف می‎شود.

در واقع یخچال فریزر یکی از پرمصرف‌ترین لوازم خانگی است به طوری که این وسیله‌ برقی ۱۸ درصد برق مصرفی لوازم خانگی را استفاده می‌کند.

هرچند اندازه یخچال و همین‌طور جدا یا با هم بودن یخچال و فریزر و گرید مصرف آن در میزان مصرف انرژی تاثیرگذار است؛ اما در کل می توان گفت مصرف یخچال ساید بای ساید در حدود ۲۵۰ تا ۴۷۰، یخچال متوسط ۱۷۰ و یخچال- فریزر جداگانه ۱۷۰ تا ۳۶۰ کیلو وات ساعت انرژی مصرف می‌کند که نشان می‎دهد شما اگر در منزل هم نباشید سقف مصرف شما پر خواهد شد.

این در حالی است که بارها از واژه برقراری عدالت میان دهک ‎های پایین و دهک‎های بالای جامعه که مصرف بیشتری دارند برای اجرای این طرح استفاده شده و مکرر هم اعلام شده که ۷۵ درصد از جامعه جزو کم مصرف‎ها هستند؛ اما اکنون اکثریت با هر میزان مبلغ قبض برقی شاهد ارسال پیامی با مضمون «مشترک گرامی، بر اساس دوره قبل، مصرف برق شما بیش از الگوی مصرف بوده است.

برای اطلاع از راهکارهای کاهش مصرف و رعایت الگو، به سامانه برق من مراجعه فرمایید.» هستیم.

بماند که این سامانه مشابه و موازی بسیاری از سامانه‎های دیگر است و تنها با نصب QR- Codeها هم مردم می‎توانستند از میزان مصرف خود آگاه شوند و نصب این اپلیکیشن و استفاده مستمر از آن به سود چه کسانی است؛ اما در نهایت موضوع مورد اهمیت این است که پس از این اکثریت غریب به اتفاق جزو خانوارهای پر مصرف هستیم و باید هزینه‎های پر مصرف بودن خود را پرداخت کنیم.

در واقع با این شرایط یارانه برق هم از سیستم پرداختی‎ های دولت حذف و به هزینه‎ های مردم اضافه شده است.

نکته قابل توجه اینکه سخنگوی صنعت برق از ارائه رایگان به مشترکان کم مصرفی که ۵۰ درصد کمتر از الگوی تعیین شده مصرف کنند هم خبر داده است که جای تفکر دارد. اینکه چطور ممکنه است، سقف مصرفی که از نظر شباهت دست کمی از خط فقر در کشورمان ندارد را (برای شهر تهران به عنوان پایلوت)،  در زمستان به ۱۰۰ کیلووات و در تابستان به ۱۵۰ کیلووات برسانیم؟ به نظر می‎رسد، چنین طرح‎هایی صرفا جهت آرامش اذهان عمومی است تا شاید برای مدتی احساس آرامش خاطر کنند.

البته مدیران محترم حوزه برق و انرژی میدانند که از لحاط علمی و منطقی دسترسی به این سطح از مصرف در خانواده‎ها طنزی بیش نیست و صرفا از طریق برگشت به زندگی عصر حجر و حفر یخچال‎های طبیعی امکان‎پذیر است که آن هم به دلیل رونق زندگی شهرنشینی محال به نظر می‎رسد، ولی مزید استحضار آقایان توهم‎زده عرض کنم، کین راه که می‎روید به روشنایی ختم نمی‎شود!

اما سوال اینجاست که آیا مدیران محترم از نتیجه اعمال این همه فشار اقتصادی با افزودن هزینه‎های مازاد به هزینه‎ها خانوار با خبرند؟! و آیا استراتژی ناموفق تعریف شده در این بخش براساس دانش اقتصاد بازار است؟! و اینکه مطمئن هستند که فضای اجتماعی و اقتصادی کشور از این سوءمدیریت تاثیر منفی نخواهد گرفت؟!

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا