کد خبر: 08060198978
اقتصاد

برنامه ریزی برای کاهش ۵۰ درصدی واردات میوه های گرمسیری

معاون وزیر‌جهاد کشاورزی گفت: طی یک‌برنامه ۵ ساله در نظر داریم که با تولید میوه های گرمسیری در جنوب کشور، واردات را ۵۰ درصد کاهش دهیم.

آقای محمد مهدی برومندی معاون امور باغبانی وزارت جهاد گفت: بنا بر آمار پارسال حدود ۶۰۰ هزار تن موز، ۷۵ هزار تن انبه، ۷ هزار و ۲۰۰ تن آناناس و ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن نارگیل به کشور وارد شده است.

به گفته او، برنامه‌ای تدوین کردیم که در جلسه رئیس جمهور به وزارت جهاد ارائه دادیم، یکی از برنامه‌های مهم خودکفایی و عبور از واردات میوه‌های گرمسیری یک ضرورت است، بدین منظور ۱۲ هزار و ۸۰۰ هکتار در مناطق مستعد و محیط‌های کنترل شده اصلاح باغات گرمسیری و ۳ هزار هکتار گلخانه برای تولید میوه‌های گرمسیری داشتیم.

برومندی می‌گوید: طی بازه زمانی ۵ ساله پیش بینی می‌شود که واردات میوه‌های گرمسیری ۵۰ درصد کاهش یابد که به تناسب در کاهش خروج ارز تأثیر گذار است. به عنوان مثال با خودکفایی در موز، ۴۵۰ میلیون دلار میزان خروج ارز کاهش می‌یابد.

معاون امور باغبانی گفت: بنابر دستور وزیر جهاد کشاورزی قرارگاهی در وزارت جهاد تشکیل شده که هر هفته جلساتی با مدیریت وزیر جهاد و حضور معاونت‌های تولیدی و سایر مسئولان ذی ربط برگزار می‌شود تا راهکارهای ارتقای صادرات محصولات کشاورزی مورد بحث قرارگیرد. به عنوان مثال ۱۲ مرکز لجستیک و پایانه عرضه محصولات باغبانی را آغاز کردیم.

به گفته او، برای اطمینان بخشی به مقصدهای صادرات نسبت به شناسنامه دار کردن باغات کشور اقدام کردیم که این موضوع برای اولین بار اتفاق می افتد که بر اساس آن مشخص می‌شود که این باغ چندساله است و در کدام پلاک کشاورزی قرار دارد. به راین اساس از هفته گذشته در استان‌های گیلان و مازندران صدور شناسنامه باغات کیوی و مرکبات را آغاز کردیم.

به گفته او، برای اطمینان بخشی به مقصدهای صادرات نسبت به شناسنامه دار کردن باغات کشور اقدام کردیم که این موضوع برای اولین بار اتفاق می افتد که بر اساس آن مشخص می‌شود که این باغ چندساله است و در کدام پلاک کشاورزی قرار دارد.

به راین اساس از هفته گذشته در استان‌های گیلان و مازندران صدور شناسنامه باغات کیوی و مرکبات را آغاز کردیم.

برومندی می‌گوید: با شناسنامه دار شدن باغات مصرف کننده داخلی و خارجی می‌داند که این محصول در کجا تولید شده و دستگاه‌های نظارتی بر بهداشت محصول می‌توانند به سهولت نظارت داشته باشند.

معاون امور باغبانی گفت: بیش از ۲ هزار هکتار گلخانه واحد کنترل کیفی در کشور راه اندازی شده است، ما به دنبال آن هستیم که کد رهگیری برای محصولات داشته باشیم تا باقی مانده سموم بررسی شود و تمامی این اقدامات در راستای توسعه صادرات اتفاق می افتد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا