کد خبر: 14040036130
اقتصاداقتصاد کلانروزنامهصفحه یک

تهدید اهداف بین‌المللی مقابله با تغییر اقلیمی به دنبال بازگشت تقاضای جهانی گاز

ترجمه: سلیم حیدری

آژانس بین‌المللی انرژی دیروز اعلام با پایان یافتن رکود سال گذشته، افزایش تقاضای جهانی گاز تا سال ۲۰۲۴، جهان را از اهداف تغییرات آب‌و‌هوایی که قرار است به انتشار صفر گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰ برسد، دور می‌کند.

بیش از ۱۹۰ کشور جهان توافقنامه پاریس را که برای کاهش ۱.۵ درجه‌ای گرمایش زمین طراحی شده است، امضا کرده‌اند. این امر به کاهش بسیار زیاد در استفاده از سوخت‌های فسیلی مانند زغال سنگ و گاز وابسته است.

آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین چشم‌اندازی درباره مصرف گاز منتشر کرده است، نوشت: «تقاضای گاز طبیعی قرار است در سال ۲۰۲۱ به‌شدت برگردد و اگر دولت‌ها سیاست‌های قوی به سمت انتشار صفر تا اواسط قرن اعمال نکنند، افزایش بیشتری نیز خواهد یافت.»

 پس از رکورد در سقوط مصرف گاز در سال ۲۰۲۰ که به دلیل محدودیت‌‌های ناشی از گسترش ویروس کرونا به وجود آمد، پیش‌بینی می‌شود با بهبود اقتصاد جهانی، تقاضا برای گاز در سال ۲۰۲۱، ۳.۶ درصد افزایش خواهد یافت.

انتظار می رود از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ رشد تقاضا به طور متوسط ۱.۷ درصد در سال باشد که برای رسیدن به نقشه راه آژانس بین‌المللی انرژی در جهت صفر شدن انتشار آلاینده‌ها تا سال ۲۰۵۰، این حجم از تقاضای گاز بسیار زیاد است.

آژانس بین المللی انرژی در ماه مه (اردیبهشت – خرداد) مسیری را برای بخش انرژی با هدف به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای منتشر و اعلام کرد که سرمایه‌گذاران نباید پروژه‌های جدید نفت، گاز و زغال سنگ را تأمین مالی کنند

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی، به رویترز در این باره گفت: «مسیر رسیدن به انتشار صفر خالص بسیار سخت است؛ اما هنوز قابل دستیابی است. اگر می‌خواهیم تا سال۲۰۵۰ به انتشار صفر آلاینده‌ها برسیم دیگر نیازی به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید نفت، گاز و زغال سنگ نداریم.»

اما در آخرین گزارش آمده است، تقاضای جدید مصرف سوخت‌های فسیلی می‌تواند به وسیله پروژه‌هایی که قبلاً تصویب شده‌اند یا از قبل از همه‌گیری کرونا در دست توسعه هستند، تأمین شود.

قیمت جهانی گاز طی ماه گذشته به بالاترین حد در چند سال اخیر رسیده است و گرمای زیاد باعث افزایش تقاضای تولید برق در نیم کره شمالی برای مصارف سرماسازی و تهویه می‌شود. برخی مناطق هم مانند آسیا به دنبال افزایش خرید سهمیه گاز قبل از زمستان هستند.

داده‌ها نشان می‌دهد که چین در ماه ژوئن  (خرداد- تیتر) حدود ۶.۴ میلیون تن LNG وارد کرده است که نسبت به ماه مه کاهش داشته اما هنوز ۲۶ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

یک تاجر LNG مستقر در سنگاپور در این باره گفت: «ما هم اکنون (در چین) در حال آماده‌سازی خریدهای زیادی برای زمستان هستیم که نشان‌دهنده افزایش خرید نسبت به سال گذشته است.»

در این گزارش گفته شده است، انتظار می رود که قیمت گاز هلند به عنوان معیار به ۹.۵ دلار به ازای هر واحد حرارتی انگلیس (MBtu) در سال ۲۰۲۱ برسد. این قیمت بالاترین قیمت از سال ۲۰۱۳ است. از سوی دیگر انتظار می‌رود قیمت LNG در آسیا به میانگین ۱۱ دلار به ازای هر MBtu برسد که بالاترین قیمت از سال ۲۰۱۴ به حساب می‌آید.

سازمان بین المللی انرژی در گزارش جدید خود همچنین تاکید کرد صنعت گاز باید تمام تلاش خود را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از قبیل متان انجام دهد.

منبع: رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا