کد خبر: 020502133642
انرژیجهانروزنامه

تولیدکنندگان عمده سوخت فسیلی باعث ایجاد شکاف در میان G20 می شوند

ترجمه: سلیم حیدری

طبق گزارش ها، عربستان سعودی و روسیه با طرح های انرژی سبز این گروه مخالفت کردند.

رویترز گزارش داد که عربستان سعودی و روسیه از ایجاد اجماع در میان اقتصادهای بزرگ گروه ۲۰ بر سر نقشه راه برای کاهش تدریجی سهم سوخت های فسیلی در ترکیب انرژی جهانی جلوگیری کرده اند.

وزرای انتقال انرژی گروه ۲۰ نشستی چهار روزه را برگزار کردند که روز شنبه در ایالت گوا هند به پایان رسید و در آن راه‌های دستیابی به انتشار صفر خالص گازهای گلخانه‌ای بررسی گردید.

رویترز به نقل از منابع خود گزارش داد که این اجلاس بدون اجماع پایان یافت زیرا تولیدکنندگان عمده سوخت فسیلی از جمله عربستان سعودی و روسیه با پیشنهاد سه برابر کردن ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر کشورهای گروه ۲۰ تا سال ۲۰۳۰ مخالفت کردند.

این آژانس افزود، چین، بزرگترین مصرف کننده انرژی در جهان، و همچنین صادرکنندگان زغال سنگ آفریقای جنوبی و اندونزی نیز با این طرح مخالفت کردند.

هند که پرجمعیت ترین کشور جهان است و در حال حاضر ۷۵ درصد از کل انرژی خود را از زغال سنگ تولید می کند، ظاهراً موضعی بی طرف در مورد این موضوع اتخاذ کرده است.

در نتیجه اختلاف نظرها، وزرا به جای بیانیه مشترک، بیانیه نتیجه و خلاصه کرسی را صادر کردند. بیانیه مشترک زمانی صادر می شود که توافق کامل بین اعضا در مورد همه مسائل حاصل شود.

بر اساس این بیانیه، «شرایط مختلف ملی» «برخی از اعضا» را به حمایت از کاهش تدریجی سوخت‌های فسیلی سوق داد، در حالی که «بقیه دیدگاه‌های متفاوتی داشتند» و پیشنهاد کردند که «فناوری‌های کاهش و حذف» نگرانی‌های زیست‌محیطی مرتبط با استفاده از سوخت‌های فسیلی را برطرف می‌کند.

در این بیانیه آمده است: “سوخت‌های فسیلی در حال حاضر همچنان نقش مهمی در ترکیب انرژی جهانی، ریشه‌کن کردن فقر انرژی و برآوردن تقاضای رو به رشد انرژی ایفا می‌کنند.”

در این سند تعدادی از فناوری‌ها برای استفاده کشورها «بر اساس اولویت‌های ملی» ذکر شده است، مانند جذب، استفاده و ذخیره‌سازی کربن (CCUS)، فناوری که می‌تواند غلظت‌های بالای CO2 منتشر شده از فعالیت‌های صنعتی را جذب و استفاده مؤثر کند.

G20 شامل ۱۹ کشور و اتحادیه اروپا است. هدف این گروه رسیدگی به مسائل عمده مرتبط با اقتصاد جهانی، مانند ثبات مالی بین‌المللی و تغییرات آب و هوایی است.

کشورهای عضو G20 روی هم بیش از سه چهارم تولید ناخالص داخلی و انتشار (گازهای گلخانه‌ای) جهانی را به خود اختصاص می دهند.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا